امیرحسین عبرت بین:گفتوگو با رتبه 9 کنکور تجربی سال 99، محراب شادی دیزناب با میانگین تراز 7939 از شهر تبریز
* گروه برترهای کانون *
پدرم فوق دیپلم است و هم اکنون کارمند شرکت ایدم است .
مادرم نیز دیپلم دارد و خانه داراست.
من یک برادر بزرگتر هم دارم که کانونی بوده است و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی برق دانشگاه تهران است .
من 6 سال متوسطه خود را در دبیرستان شهید مدنی تبریز تحصیل کردم.
اهمیت کانون و برنامه راهبردی
از سال هفتم به طور پیوسته در آزمون ها شرکت می کردم و علت اصلی این حضور را نیاز به آزمون دادن و سنجیده شدن می دانم، البته که کانونی بودن برادرم موجب اعتماد من به برنامه کانون شده بود.
هر دانش آموز در روند آزمون دادن تجربه ها و روش های جدیدی را برای آزمون دادن مییابد که اگر وقفه ای در میان آزمون ها ایجاد شود سبب از بین رفتن این عادات و تجربیات می شود. تراز آزمون های اول من در کانون حدودا 7000 بودند . مهمترین دلیل پیشرفتم را تداوم روش های صحیح و اصلاح روش های نادرست می دانم.
از نظر من مهمترین ویژگی آزمون های کانون برنامه راهبردی آن است. چون برای طول سال تحصیلی دانش آموز یک برنامه ثابت و اصولی را از همان ابتدا آماده می کند و دانش آموز می داند که در طول یک سال چه در انتظار او خواهد بود. در طی سال های حضورم در کانون در یک آزمون در سال نهم غیبت داشتم. غیبت در یک آزمون کم کاری ناخواسته ای را در ابتدا به وجود میآورد. همینطور یک آزمون غیبت یعنی یک ماه فاصله بین دو آزمون که زمان زیادی است و ممکن است به شدت آسیب رسان باشد.
در مواقعی که برنامه راهبردی با برنامه مدرسه ناهماهنگی هایی داشت سعی می کردم مطالب تدریس شده در مدرسه را در همان روز مرور کنم و بخوانم و از باقی وقتم برای اجرای برنامه راهبری استفاده کنم.
کلکسیون روش مطالعه دروس
نقاط قوت بنده در دروس ادبیات و زیست شناسی می باشد. در درس ادبیات روش های مطالعه جدیدی را طرح کردم و به کار بردم که نتیجه بخش بودند. من بیشتر زمان مطالعه ادبیات را با تست زنی گذراندم. مخصوصا در سال آخر سعی میکردم هر روز برای این درس تست بزنم. به صورت موضوعی تست زنی را آغاز می کردم و برای روزهای مختلف مباحث مشخصی از قبیل آرایه های ادبی و قرابت معنایی مشخص کرده و برایشان تست می زدم. در طی چند ماه درصد هایم در این درس به شکل مطلوبی افزایش یافتند.
در درس زیست شناسی روی متن کتاب تاکید زیادی میکردم و اولویتم متن بوده است. بعد به تست زنی میپرداختم و اعتقاد دارم برای تست زنی در زیست شناسی مخصوصا در سال آخر نباید خود را درگیر تست های مبهم و حاشیه ای کرد و از تستهای معمول و مرسوم کنکور غافل شد که این امر ناشی از تست زنی از منابع متعدد و غیرقابل اعتماد است.
در آزمون های جامع متوجه شدم با این وجود اینکه در درس فیزیک درصد خوبی کسب میکنم اما زمانی که برای این درس صرف میکردم بیشتر از زمان مورد انتظار خودم است. برای همین تست زماندار زیادی کار کردم و سعی کردم در جلسه آزمون در حل تست های فیزیک وسواس نداشته باشم چون همین وسواس در جلسه آزمون، دلیل اصلی اتلاف وقت برای بسیاری از دانش آموزان است.
منابع مطالعاتی کانونی
من از دفتربرنامه ریزی استفاده کردم. در سال های دهم و یازدهم برای شناخت بیشتر خود و اصلاح تقسیم بندی دروس استفاده از دفتر برنامه ریزی لازم است.
در بیشتر دروس از کتاب های آبی پیمانه ای استفاده کردم اما بهترین آن ها را عربی جامع میدانم زیرا تست های آن استاندارد بوده و منبع بیشترشان خود آزمون های کانون بودند.
ابزار های کانونی
تقریبا هر روز از سایت کانون بازدید می کردم و مهم ترین بخش سایت کانون را جعبه ابزار کارنامه می دانم. بعد از هر آزمون به این بخش مراجعه می کردم و عملکرد خود را بررسی می کردم. به نظر من کارنامه اشتباهات برای دوران امتحانات نوبت اول و دوران طلایی نوروز بسیار کاربردی هستند. همچنین از کارنامه پنج نوع درس هم بهره می بردم. من در صفحه مقطع سعی میکردم با بقیه دانش اموزان در ارتباط باشم، این صفحه را از لحاظ روحیه گرفتن و روحیه دادن خیلی مفید میدانم. به گفت و گو با نفرات برتر هم علاقه زیادی داشتم.
نقش اولیا
پدر و مادرم نقش مهمی در نتایج من داشتند. شرایط خانه را طوری نگه می داشتند که بتوانم با تمرکز بالا مطالعه کنم. بعد از هر آزمون هم به همراه من کارنامه ام را بررسی می کردند و نقاط ضعف و قوتم را تعیین می کردند و برای دو هفته پیش رو راه حل هایی در نظر می گرفتند.
کیفیت درس خواندن نسبت به ساعات مطالعه؛
شاید یکی از ویژگی های شخصیتی من به کیفیت درس خواندن نسبت به ساعت مطالعه بیشتر اهمیت دادم و خودم را مقید به مطالعه ساعت معینی نکردم. این کار هم باعث شد بتوانم انعطاف بیشتری به برنامه ریزی خود بدهم و هم سبب شد استرس های ناخواستۀ کمبود وقت به سراغم نیاید.
روز کنکور سراسری
مدتی قبل از کنکور معلوم بود سر جلسه کنکور باید اصول بهداشتی را رعایت کنم. به همین علت در آزمون های سه روز یک بار و آزمون های جامع کانون از ماسک استفاده می کردم تا آماده این شرایط شوم. اتفاق جالب روز کنکور برای من این بود که قبل از شروع آزمون استرس خاصی نداشتم. فقط یک بارهنگام شروع دفترچه عمومی و یک بار در شروع دفترچه اختصاصی استرس محسوسی به سراغم آمد که اگر هر کسی این مطلب را از قبل بداند کمک میکند تا آن ها را به خوبی مدیریت کند.
من از روش های ضربدر و منها و تکنیک زمان های نقصانی استفاده کردم. در درس های عمومی حدود 10 دقیقه وقت اضافه آوردم که چند تست نزده از ادبیات و دینی را تکمیل کردم. در درس های اختصاصی در درس شیمی سوالات بیشتری نزده گذاشته بودم چرا که با مطالعه سوالات کنکور ریاضی میدانستم که سوالات شیمی آنها هم دشوار خواهد بود برای همین سعی کردم حتما سوالات آسان شیمی را ابتدا پاسخ بدهم و بعد سوالات وقت گیر را تکمیل کنم. در پایان دروس اختصاصی حدود 5 دقیقه وقت اضافی آوردم که چند سوال نزده ریاضی را تکمیل کردم.
پشتیبان ویژه ام جناب آقای امیرحسام زارع، رتبه 10 کشوری کنکور 98 بودند .
ایشان به صورت تلفنی با من گفت و گو می کردند و از تجربه هایشان برای سال آخر مشاوره می دادند و از صبحت های ایشان استفاده کردم.
*** جهت مشاهده مطالب تخصصی رشته تجربی می توانید به طور روزانه به صفحه اینستاگرام رتبه های برتر تجربی و کانال تخصصی کنکور تجربی در تلگرام مراجعه کنید ***
