گفتگوی زیر مربوط به زمانی است که فرناز در سال یازدهم بوده است و باز نشر می گردد.
دفتر برنامهریزی صمیمیترین دوست من است
فرناز حسنزاده در یک نگاه
شهر: یاسوج (استان کهگیلویه و بویراحمد)
مدرسه: فرزانگان
سالهای حضور در کانون: از هشتم تا یازدهم تجربی بهمدت 4 سال
میانگینتراز: 7632
تحصیلات و شغل پدر: کارشناسیارشد کارگردانی، کارمند صداوسیما (بازنشسته)
تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی مهندس عمران، خانهدار
با چه دلایلی تصمیم گرفتی که رشتهی تجربی را انتخاب کنی؟
درسهای رشتهی تجربی نسبت به بقیهی رشتهها بستر مناسبتری را در درسخواندن برایم ایجاد میکرد. درسهای رشتهی تجربی تنوع بهتری دارد و درسهایی مثل فیزیک و شیمی و ریاضی در آن تا حد زیادی با رشتهی ریاضی هم مشترک است. از همان زمان دوست داشتم در آینده متخصص قلب شوم. با این هدف رشتهام را انتخاب کردم.
از ابتدا در آزمونهای کانون قوی بودی؟
در اولین آزمون، رتبهی پنجم شهر را کسب کردم. ترازم هم در اولین آزمون، حدود 6700 بود. بهمرور زمان با آزموندادنهای متعدد توانستم نقاط قوت و ضعفم را شناسایی کنم و همین باعث شد پیشرفت کنم. پیشرفتم تا جایی ادامه پیدا کرد که در آخرین آزمون تابستان، قبل از ورود به پایهی نهم توانستم رتبهی یک کشور را کسب کنم.
الان در آزمونهای کانون در کدام درسها قویتری؟
در درسهای اختصاصی، نمرهام اغلب بالاتر از 8 از 10 است. در درسهای زبان و عربی هم قوی هستم و نمرههایم 9 یا 10 از 10 است.
روشت برای مطالعهی این درسها چگونه است؟
برای تمام درسها ابتدا باید مطالب کتاب درسی را خوب یاد گرفت. مثلاً برای درس زیستشناسی باید بدانیم که هر بخش از متن با کدام بخش از تصویرهای کتاب ارتباط دارد. برای درس زیست باید تصویرها را به ذهن بسپاریم. من برای این کار تصویرها را خودم نقاشی میکنم. بعد از یادگیری کامل کتاب درسی، فقط خواندن کافی نیست و باید تستهای زیادی حل کنیم. بعد از حل تستها، لازم است که هر تست را تکتک بررسی و تحلیل کنیم. حتی ممکن است نکات زیادی در گزینهها باشد. باید نکاتی را که از تستها بیرون میآوریم، در حاشیهی کتابهای درسی یادداشت کنیم. این کار کمک زیادی به یادگیری ما میکند. میتوانیم از منابع گوناگون برای حل تست بهره بگیریم. مثلاً کتاب زیست سهسطحی برای آزمونهای جامع منبع بسیار خوب و مناسبی است.
خودت چه منابعی داری و از چه کتابهایی استفاده میکنی؟
بیشتر از کتابهای سهسطحی برای درسهای اختصاصیام استفاده میکنم. هم جامع هستند و هم حجم و تعداد سؤالات این کتابها مناسب و کافی است.

از دفتر برنامهریزی هم استفاده میکنی؟
بله. با تمام کتابهایم دوست هستم؛ اما دفتر برنامهریزی صمیمیترین دوست من است. هر روز در زمان درسخواندن آن را کنار دستم میگذارم و تکمیلش میکنم. دفتر برنامهریزی نقش مهمی در پیشرفت درسیام داشته است. دفتر برنامهریزی به درسخواندنم نظم خاصی میدهد و موجب پیوستگی و تداوم میشود. در یک صفحه از دفتر برنامهریزی میتوان میزان تلاش یک هفتهی خودم را ببینم و میزان کمکاریهایم را بفهمم. با این کار هم میتوانم ساعت مطالعهام را افزایش دهم و هم کیفیت مطالعهام را بهتر کنم.
از سایت کانون و مجلهی آزمون استفاده میکنی؟
به صفحهی شخصیام سر میزنم و در جعبهابزار کارنامهام، از کارنامههای اصلی هر آزمون و کارنامهی ۵نوعدرس استفاده میکنم. به صفحهی مقطع هم سر میزنم و از نکات خوبی که در این صفحه هست، بهره میبرم. مطالب مجله هم برایم لذتبخش است و گفتوگوهای مجله را بعد از هر آزمون مطالعه میکنم.
تعطیلی مدارس بهدلیل شیوع کرونا چه تأثیری در روند درسخواندنت گذاشت؟
تعطیلی مدارس باعث شد انگیزهام برای درسخواندن کمتر شود. سعی کردم برنامهریزی دقیقی کنم. با برنامهریزی اثر منفیِ کرونا خیلی کمرنگ شد. در این مدت که تعطیل بودیم سعی کردم در زمانهای مشخصی کارهایی انجام بدهم تا انگیزهام بیشتر شود. زبان آلمانی را بهطور خودآموز شروع کردم و سعی کردم این زبان جدید را هم یاد بگیرم. بخشی از زمان را هم به تماشای برنامههای تلویزیونی میگذراندم. برنامهی راهبردی کانون هم در حفظ انگیزهی بچهها بسیار مؤثر بوده است.
برای فصل تابستان چه هدفگذاری خاصی داری؟
در تابستان سعی میکنم درسهای دهم را مرور کنم. بخشی از درسهای یازدهم را هم پیشخوانی میکنم. برای اینکه دچار بینظمی نشوم، از برنامهی راهبردی کانون استفاده میکنم و در آزمونهای تابستان شرکت میکنم. میخواهم درسهای اختصاصی را بهصورت مفهومی پیشخوانی کنم.
چطور میتوانی بهطور خودآموز درسها را پیشخوانی کنی؟
کتابهای درسی سال آینده را مطالعه میکنم تا مفاهیم را متوجه بشوم. اگر هر درس فرمول جدیدی داشته باشد تلاش میکنم تا آن را اثبات کنم تا بهتر در ذهنم بنشیند و به حفظکردنش نیاز نداشته باشم. بهتر است برای پیشخوانی در تابستان از درسنامهها و سؤالات کتابهای آبی کانون استفاده کنیم. سطح سؤالات این کتابها مناسب است. من هر سال از کتاب تابستان هم استفاده میکنم. این کتاب، هم سؤالات پایهی قبل را دارد که برای مرور خوب است و هم شامل سؤالات سال آینده است که در پیشخوانی به من کمک میکند.
تحلیل آزمون چقدر برایت مهم است؟
دقیقاً به همان اندازه که برای آزمون اهمیت قائلم، به تحلیل آزمون هم اهمیت میدهم. سعی میکنم بعد از آزمون در همان روز، آن را تحلیل کنم. وقتی آزمون را تحلیل نمیکنم، مثل این است که در آزمون شرکت نکردهام. سؤالات نزده و پاسخهای اشتباهم را بررسی میکنم. پاسخهای شکدار را هم بررسی میکنم. در نهایت در پاسخهای درست اگر نکتهی جدیدی به چشم بخورد، آن را یادداشت میکنم. نکاتی را که از آزمون یاد میگیرم، در حاشیهی کتاب درسی یادداشت میکنم. اگر در آزمون سؤال جالبی هم باشد، آن را بههمراه پاسخش در دفتری جداگانه مینویسم.
نکتهی خاصی هست که بخواهی برایمان بگویی؟
به دوستانم پیشنهاد میکنم از فرصتهایی که در زندگی در اختیار دارند، بهترین استفاده را بکنند. شاید فکر کنیم که فقط میتوانیم یک کار را انجام بدهیم؛ درصورتیکه توانمندتر از اینها هستیم. میتوانیم در کارهای متعدد موفق باشیم. اگر تا الان برنامهریزی نکردند، همین الان برگهای بردارند و برای کارهای روزانهی خود برنامهریزی کنند و به اجرای آن پایبند باشند. فردایی وجود ندارد. هر کاری را باید از همین امروز شروع کنیم.
گفتگوی جدید با فرناز حسن زاده
نام و نام خانوادگی دانشآموز: فرناز حسن زاده
نام شهر: یاسوج - رشته تحصیلی: تجربی
میانگین تراز در آزمونهای کانون: 7596
تعداد سال حضور در کانون: 6 سال-تعداد آزمون های امسال: 25 آزمون-تعداد کل آزمون ها: 165 آزمون
تحصیلات مادر: کارشناسی عمران -شغل مادر: خانه دار
تحصیلات پدر: کارشناسی ارشد کارگردانی- شغل پدر: کارمند صدا و سیما
نام مدرسه: متوسطه 2 دخترانه استعدادهای درخشان فرزانگان
منطقه یا سهمیهی کنکور: 3 - رتبه درمنطقه 3: 1-رتبه کشوری: 1
درصد هر درس در کنکور 1401:
زبان و ادبیات فارسی:94/7% - عربی:100 % - معارف 100 % - زبان خارجه 89/4%
زمین شناسی:93/4 %- ریاضیات95/6%- زیست:86/7% - فیزیک 95/6% - شیمی:85/8%
شرکت در آزمونهای کانون
از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایههایی در آزمونهای کانون شرکت کردید و چند سال؟آیا خودتان به این نتیجه رسیده بودید از این سال در آزمون ها شرکت کنید؟
در کلاس ششم دبستان و از هشتم تا دوازدهم عضو کانون قلم چی بودم و به پیشنهاد خودم در آزمون ها شرکت کردم .
دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟
نمی خواستم آزمونی را از دست بدهم و پیوستگی و روند مطالعاتیم به هم بریزد و همچنین شرایط شرکت در کنکور برای من شبیه سازی شود .
- نحوه حضور شما در آزمون ها در سالهای پایه با سال کنکور چه تفاوتی برای شما داشت؟ در سال دوازدهم چند غیبت داشتید؟
من به صورت حضوری و پیوسته در آزمون ها شرکت میکردم و فقط در یک آزمون غیبت داشتم.
آشنایی شما با کانون و آزمونهای کانون چگونه بود؟
از طریق رتبه های برتر و نزدیکانم؛ دختر خاله های بزرگتر که در آزمون ها شرکت می کردند و پیشنهاد شرکت در آزمون را به من دادند.
شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟ شما چگونه در آزمون شرکت می کردید و خود را مدیریت می کردید؟
تعطیلی مدارس باعث شد انگیزهام برای درسخواندن کمتر شود. سعی کردم برنامهریزی دقیقی کنم.
با برنامهریزی اثر منفیِ کرونا خیلی کمرنگ شد.
در این مدت که تعطیل بودیم سعی کردم در زمانهای مشخصی کارهایی انجام بدهم تا انگیزهام بیشتر شود.
زبان آلمانی را بهطور خودآموز شروع کردم و سعی کردم این زبان جدید را هم یاد بگیرم.
بخشی از زمان را هم به تماشای برنامههای تلویزیونی میگذراندم.
برنامهی راهبردی کانون هم در حفظ انگیزهی بچهها بسیار مؤثر بوده است.
- شرکت در آزمون ها به صورت آنلاین در مقایسه با سال قبل چه تفاوتی برای شما داشت؟ چگونه خود را مدیریت می کردید و شرایط آزمون را برای خود فراهم می کردید؟
من سعی می کردم آزمون ها را با وقت قانونی پاسخ دهم و در پردازش اول قرار می گرفتم .
چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان بودید و چقدر این موضوع برایتان مهم بود؟
من به درصد و رتبه دیگران توجه نمی کردم؛ تنها رقیب من؛ خودم بودم و تقلب دیگران در ابتدا برای من ناخوشایند بود، ولی در ادامه سعی کردم به آن ها توجه نکنم و حتی از کسانی که با تقلب سعی در جلو زدن از من داشتند، نیز جلو بزنم.
به نظرتان درس خواندن در تابستان، لازم است؟ آيا در آزمونهای تابستان شرکت میکردید؟
برای اینکه دچار بینظمی نشوم، با برنامهی راهبردی کانون هماهنگ بودم و در آزمونهای تابستان شرکت میکردم.
برنامه راهبردی
- چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ کردید؟
من طبق برنامه راهبردی پیش می رفتم ؛ اگر مدرسه از برنامه راهبردی عقب تر بود، طبق برنامه راهبردی درس میخواندم .
کارنامه و سایت
- بعد از برگزاری آزمون، آزمونها را چگونه تحلیل میکردید؟
اول اشتباهات و سوالات نزده ام را بررسی می کردم و نکات آن ها را یادداشت می کردم و بعد بقیه سوالات نکته دار را بررسی میکردم.
برنامه ریزی شخصی و روش مطالعه
- آيادفتر برنامه ريزی داشتيد؟ دفتر برنامه ريزی چه كمكي به شما كرد؟
هر روز در زمان درسخواندن آن را کنار دستم میگذاشتم و تکمیلش میکردم. دفتر برنامهریزی نقش مهمی در پیشرفت درسیام داشته است.
دفتر برنامهریزی به نظم من کمک میکرد.
مهارت های خودتنظیمی، فراشناخت و هوش هیجانی
- آيا درسها را پيش خوانی میكرديد ؟ كدام درسها و چطور؟
دروس اختصاصی را پیش خوانی کردم؛ برای درس شیمی تمام مفاهیم را پیش خوانی کردم،حدود نیمی از درس های زیست، ریاضی و فیزیک را خواندم و خودخوانی می کردم و به کلاس نمیرفتم.
- از اشتباهات خودتان در آزمون ها چگونه کمک میگرفتید ؟ تبدیل یادگیری ناقص به یادگیری های کامل را چگونه انجام میدادید؟
سعی می کردم علت اشتباهاتم را پیدا کنم و آن ها را تا حد امکان برطرف می کردم که دیگر تکرارشان نکنم.
مدیریت زمان
- روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟ ایا ترتیب دفترچه سوال را رعايت كرديد یا تغيير داديد؟
من طبق ترتیب سوالات دفترچه کنکور به سوالات پاسخ دادم و سعی کردم تغیر خاصی در روند آزمون دادنم ایجاد نکنم .
- آیا اتفاق غیرمنتظرهای در جلسه ی کنکور برایتان به وجود آمد؟ چگونه خودتان را در آن شرایط مدیریت کردید؟
خیر؛ اتفاق غیر منتظره ای رخ نداد، من از قبل در شرایط مختلفی آزمون می دادم و این آمادگی را پیدا کرده بودم که با هر نوع آزمونی مواجه شوم و آزمونم را مانند قبل در کنکور مدیریت کنم.
