اولویت‌های درسیِ دانش‌آموزان پایه در تابستان

اصلاحِ روش‌های هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و مطالعه تا رسیدن به تثبیتِ روش‌های بهینه و ایجاد کمیّت و کیفیت تدریجی لازم

اولویت‌های درسیِ دانش‌آموزان پایه در تابستان

الف- اولویت‌های اصلی:

  • اصلاحِ روش‌هاي هدف‌گذاری، برنامه‌ريزي و مطالعه تا رسيدن به تثبيتِ روش‌هاي بهينه و ایجاد کمیّت و کیفیت تدریجی لازم

  • مدیریتِ فعالیّت‌های غیردرسی لازم و مفید در کنارِ فعالیّت‌های درسی و ایجاد تعادل

  • برنامه‌ي وي‍ژه براي درس‌های عمومي و تقويت آن‌ها تا رسيدن به سطح تسلّط كامل در مباحث فنّي

  • رفع اشكال و جمع‌بندي مبحثی درس‌های اختصاصي پايه و ترکیبِ مباحث مشترک با سال آینده

  • کاهشِ مؤثر بخشی از فعالیّت‌های سال تحصیلی آینده در تابستان جاري با پیش‌خوانی برخی مباحث لازم از سال آینده

  • منبع‌سازی برای آینده (جزوه‌ی شخصی، خلاصه‌نویسی، جدول یا نمودارسازی، حاشیه‌نویسی و تست‌های نشان‌دار)

  • تمرینِ مهارت‌های آزمون و شخصی‌سازی تکنیک‌ها

ب- ریزِ فعالیّت‌ها‌:

1) درس‌های عمومی

  • کسب تسلّط کامل بر واژگان زبان فارسی، عربی و انگلیسی پایه و سال آینده (تسلّط معنایی/ منبع‌سازی برای مرورهای بعدی)

  • استخراج و خلاصه‌نویسی لغات چند املائی، اعلام و اصطلاحات خاص، لغاتِ داری معنای مشابه یا متضاد و ... و حل تست‌های پوششی

  • کسب تسلّط کامل بر لغات مهمِ املاء ادبیات فارسی پایه و سال آینده (تمرین‌های خلّاق / تست‌های آموزشی)

  • کسب تسلّط کامل بر تاریخ ادبیات پایه و سال آینده (طبقه‌بندی موضوعی، سبک‌شناسی، خلاصه‌نویسی و جدول‌سازی)

  • کسب تسلّط کامل بر مباحث دستور زبان فارسی جامع (تمرین‌های تشریحی و تست‌های آموزشی)

  • کسب تسلّط کامل بر آرایه‌های ادبی جامع (تست‌های آموزشی مستقیم در هر مبحث و تست‌های ترکیبی در پایانِ تابستان)

  • آشنایی با موضوعات مهم و پرتکرار قرابت معنایی، استخراج اشعارِ مرتبط با هر موضوع و حل تست متناوب

  • کسب تسلّط کامل بر گرامرِ زبان انگلیسی پایه و سال آینده (تست‌های آموزشی / خلاصه‌نویسی و منبع‌سازی)

  • دوره‌ی کامل قواعد عربی پایه و سال آینده (تست‌های آموزشی مبحثی / تشکیل و تکمیلِ جزوه‌ی شخصی)

  • تمرین‌های پوششی درک مطلب در عربي و انگليسي به جهت مرور و کاربرد لغات و اصطلاحات آموخته‌شده و بهبودِ فنّ ترجمه

  • کسب تسلّط لازم بر آیات و روایات دینی پایه و سال آینده و انجام فعالِیّت‌های تکمیلی / پیش‌خوانی چند درس از سال آینده

  • 2-1) درس‌های اختصاصی رشته‌های ریاضی و تجربی

  •  بازیابی و رفع اشکال مبحثی و ترکیبی ریاضیات پایه

  •  ( تشکیل و تکمیلِ جزوه‌ی مبحثی / تست‌های نشان‌دار / تست تیپ)

  •  پيشروي در بخشی از مباحث رياضيات سال آینده با اولویتِ مباحث مشترک با پایه

  •  ( تکمیل جزوه‌ی مبحثی / تست‌های آموزشی / تست‌های ترکیبی)

  •  تمرین‌های ویژه در ریاضیات محاسباتی و مثلثات به جهتِ کاهش بی‌دقّتی‌ها و افزایش سرعت‌عمل

  •  اصلاح روش مطالعه در درس زیست‌شناسی در صورت لزوم (آشنایی و تجربه‌ی روش‌های برتر تا رسیدن به روش شخصی)

  •  بازیابی، مرور و رفع اشكال مباحث زيست‌شناسي سال گذشته (دو سال گذشته برای کنکوری‌ها)

  •  ( حاشیه‌نویسی/ جدول و نمودارسازی / تست‌های نشان‌دار / تست‌های جدید/ فعالیّت‌های مربوط به شکل‌های کتاب درسی)

  •  ترکیب مباحث پایه و سال آینده در زیست گیاهی و جانوری سال دهم و یازدهم (تست ترکیبی / حاشیه‌نویسی‌های لازم )

  •  پیشروی و پیش‌خوانی در بخشی از مباحث زيست‌شناسي سال آینده ( تست‌های آموزشی و خط به خط / تست تیپ)

  •  بازیابی و رفع اشکال مباحث فیزیک پایه (تشکیل و تکمیلِ جزوه‌ی شخصی / تست‌های نشان‌دار / تست تیپ)

  •  پیشروی در بخشی از مباحث فیزیک سال آینده (تکمیل جزوه‌ی شخصی / تست‌های آموزشی / تست تیپ)

  •  بازیابی و رفع اشکال مباحث شیمی پایه (تشکیل و تکمیلِ جزوه‌ی شخصی / جدول‌سازی / تست‌های نشان‌دار / تست تیپ)

 پيشروي در بخشی از مباحث شیمی سال آینده و ترکیب با مباحث مرتبط پایه

 (‌تکمیل جزوه‌ی مبحثی / تست‌های آموزشی / تست‌های ترکیبی )

  • 2-2) درس‌های اختصاصی رشته‌ی انسانی

بازیابی و رفع اشکال ریاضیات پایه (تشکیل و تکمیلِ جزوه‌ی شخصی / تست‌های نشان‌دار / تست تیپ)

پيشروي در بخشی از مباحث رياضيات سال آینده با اولویتِ مباحث مشترک با پایه

 ( تکمیل جزوه‌ی شخصی / تست‌های آموزشی / تست‌های ترکیبی در مباحث مشترک پایه و سال آینده)

تمرین‌های ویژه در ریاضیات محاسباتی به جهتِ کاهش بی‌دقّتی‌ها و افزایش سرعت‌عمل

رفع اشکال و تسلّط کامل در درس اقتصاد برای کنکوری‌ها (حل مسئله‌ها / خلاصه‌نویسی / تست‌های تیپ)

رفع اشکال و بازیابی مباحث فنّی علوم و فنون ادبی پایه (تست‌های نشان‌دار / تست‌های ترکیبی)

پيشروي در بخشی از مباحث فنّی علوم و فنون سال آینده (تمرین‌های تشریحی قافیه و عروض / تست‌های آموزشی)

استخراج، خلاصه‌نویسی و ترکیب مطالب مربوط به سبک‌های ادبی پایه و سال آینده و حل تست

رفع اشکال و تسلّط کامل در درس منطق (تمرین‌های کتاب درسی / تست‌های نشان‌دار / تست‌های جدید)

بازیابی و مرور فلسفه‌ی پایه و کسب تسلّط کامل بر تمام یا بخشی از فلسفه‌ی سال دوازدهم برای کنکوری‌ها

 ( خلاصه‌نویسی و حاشیه‌نویسی / مرور تست‌های آزمون‌های گذشته و کنکورهای سراسری / تست‌های جدید)

  • دوره‌ی کامل روان‌شناسی (دانش‌آموزان پایه: پیش‌خوانی / تست آموزشی و خط به خط – کنکوری‌ها: بازیابی / تست تیپ)

بازیابی و مرور جامعه‌شناسی پایه و کسب تسلّط کامل بر تمام یا بخشی از مباحث جامعه‌شناسی سال آینده

 (مرور تست‌های آزمون‌های گذشته و کنکورهای سراسری / تست‌های جدید)

مرور تاریخ و جغرافیای پایه برای کنکوری‌ها و مرور بخشی از تاریخ و جغرافیای سال آینده برای دانش‌آموزان پایه و کنکوری

 ( مرور تست‌های آزمون‌های گذشته و کنکورهای سراسری / تست‌های جدید)

توجه داشته باشید که منطقِ آزمون‌های تابستان، اغلب جنبه‌ی نگاه‌دارنده، انگیزشی و تقویتی دارد و نباید خود را چندان درگیرِ نگرانی‌های تراز و نمره کنید. برنامه‌ی آزمون‌ها در مهرماه و از ابتدای سال تحصیلی، مجددا صفر شده و از ابتدای کتاب‌های درسی به پیش خواهد رفت که این تمهیداتِ ویژه در فصل تابستان، در پیشروی درس به درس و سریع‌ترِ فصل پائیز، بسیار موثر خواهد بود. البته اگر شما این فعالیّت‌های فنّی و مبحثی لازم را در فرصت مناسبِ تابستانی انجام ندهید همیشه مشکلات مربوط به آن‌ها را به دوش کشیده و هیچ‌وقت به پیشرقت پایدارِ مدّنظر خود نخواهید رسید. در طی سال تحصیلی شما به نُدرت زمان لازم برای رسیدگی به این امور را خواهید یافت.

در واقع تابستان، فصلِ تدارکات، تقویت و آمادگی‌های پیش‌نیازی است و تلفیق نگاه به آینده در برنامه‌ی مطالعاتی این دوره نیز، مهارت و شتاب اولیه‌ی به‌جایی است که لازم دارید تا با هوشمندی و دوراندیشی، از همین ابتدای مسیرِ سال تحصیلی آینده و مسابقه‌ی کنکور از رُقبای خود سبقت بگیرید. فاصله‌ی ترازی نسبی دانش‌آموزانی که این منطق را در برنامه‌ریزی تابستان خود رعایت می‌کنند با سایر دانش‌آموزان در ابتدای سال تحصیلی و پیشرفت تدریجی ایشان، گواهِ همین مطلب است. امّا هیچ دلیلی هم وجود ندارد که شما بخواهید کلِ درس‌های سال آینده را در تابستان به اتمام برسانید.

همچنین به یاد داشته باشید که زیاد کتاب داشتن مهم نیست، بلکه منابع شما باید به هنگام و متناسب با وضعیت فعلیِ درسی و اهداف مطالعاتی جاری انتخاب شوند و منابع مکمّل نیز به تدریج اضافه می‌شوند. کلاس‌هایی که نیاز دارید نیز باید همین خصوصیت را دارا باشند.

ایمان داشته باشید زمانی موفقیّت را در آغوش خواهید گرفت که دغدغه‌ی اصلی شما، لذّت بردن و رضایت از برنامه‌ریزی و تلاش باشد و نه صرفا نتیجه‌ی کار. لذا از افراط و تفریط در برنامه‌ریزی و مطالعه بر حذر بوده و حتما به توانایی‌ها و امکانات خویش توجه داشته باشید. عامل کلیدی برای پیشرفت درسی و تحصیلی و موفقیّت در آینده، ایجاد و حفظِ «تعادل» است.                  

پس هوشیار باشید، آگاهانه تصمیم بگیرید و با هوشمندی به پیش روید که:

«حتی لاک‌پشت‌ها هم زمانی که بدانند به کجا می‌روند، زودتر از خرگوش‌ها به مقصد می‌رسند!» /.

Menu