گفت‌وگو با محراب شادی‌دیزناب، رتبه‌ی 9 تجربی کشور 99 از تبریز

درس خواندن در پایه‌ی دوازدهم با سال‌های قبل متفاوت بود چون باید پایه‌های مختلف را در کنار هم می‌خواندیم.

گفت‌وگو با محراب شادی‌دیزناب، رتبه‌ی 9 تجربی کشور 99 از تبریز

محراب شادی‌دیزناب، رتبه‌ی 9 تجربی کشور در سال 99 از تبریز


درس خواندن در شرایط کرونا چگونه است؟

به کنکور مانند یکی از آزمون‌های کانون نگاه می‌کنم


این گفت‌وگو در 26 خرداد 1399 در سایت کانون منتشر شده بود که اکنون با توجه به اعلام نتایج کنکور بازنشر می‌شود.


شهر: تبریز (آذربایجان شرقی)

مدرسه: استعدادهای درخشان شهید مدنی

سال‌های حضور در کانون: از هفتم تا دوازدهم تجربی به مدت 6 سال

تحصیلات و شغل پدر: کاردانی، کارمند شرکت ایدم (تولیدکننده‌ی موتورهای دیزل ایران)

تحصیلات و شغل مادر: دیپلم، خانه‌دار


تا قبل از شروع دوران کرونا روال درس خواندنت چطور بود؟

درس خواندن در پایه‌ی دوازدهم با سال‌های قبل متفاوت بود چون باید پایه‌های مختلف را در کنار هم می‌خواندیم. طبق تجربه‌ی خوبی که سال‌های قبل، از پیوستگی به برنامه‌ی راهبردی داشتم با شروعِ سالِ کنکور هم تصمیم گرفتم به برنامه‌ی راهبردی اعتماد کنم و طبق آن درس بخوانم. در هیچ کدام از آزمون‌ها غیبت نداشتم چون خصوصا در سال کنکور، هرگونه غیبتی منجر به عقب افتادن از برنامه می‌شود. طوری برنامه‌ریزی کردم که نیمی از زمانم را به درس‌های دوازدهم و نیمی را به درس‌های پایه اختصاص بدهم. تمام درس‌های عمومی و اختصاصی پایه را از ابتدا شروع به خواندن کردم تا خیالم از بابت آن‌ها راحت شود. شنیده‌ام گاها بعضی‌ها تصمیم می‌گیرند بعضی از درس‌ها را بعد از عید و نزدیک به کنکور شروع کنند، اما من این کار را نکردم.

زمانی پیش آمد که امیدت را از دست بدهی؟

به هر حال هر اندازه هم میانگین تراز بالایی داشته باشی گاهی ناامیدی پیش می‌آید. چون درس‌های ابتدایی دوازدهم را در تابستان پیش‌خوانی کرده بودم نتیجه‌ی آزمون‌های اولم خیلی خوب بود. اما بعد از چند آزمون کمی افت داشتم و تعداد غلط‌هایم زیاد شد. بعد از آن تصمیم گرفتم این احساس را مدیریت کنم. طوری برنامه‌ریزی کردم که در هفته‌ی اول درس‌ها را کامل بخوانم و در هفته‌ی دوم بیشتر به مرور، حل تست و جمع‌بندی بپردازم. همین باعث شد مجددا به شرایطی که در ابتدای سال داشتم برگردم.

شروع کرونا، تعطیلی مدارس و غیرحضوری شدن آزمون‌ها چه تاثیری در برنامه‌‌ی درسی تو گذاشت؟

در ابتدا فکر می‌کردم کرونا نهایتا دو ماه بعد از بین می‌رود و همه چیز به روال عادی برمی‌گردد. به همین خاطر زیاد به آن اهمیت ندادم و طبق برنامه‌ی همیشگی خودم پیش رفتم. وقتی شناخت بیشتری نسبت به این بیماری پیدا کردم متوجه شدم که حتی تا زمان برگزاری کنکور هم روال به حالت سابق برنمی‌گردد و باید آزمون‌ها را به صورت غیرحضوری بدهیم. همین باعث شد ساعت مطالعه‌ام کاهش پیدا کند. رفتن به مدرسه و قرار گرفتن در جمع دوستان به من روحیه می‌داد. با تعطیلی مدارس این منبع روحیه را از دست داده بودم. وقتی ساعت مطالعه کاهش پیدا می‌کند افزایش دوباره‌اش خیلی سخت می‌شود، خصوصا که به عید نوروز رسیده بودیم و این مساله شرایط را برای من سخت‌تر می‌کرد. تصمیم گرفتم در همین ساعاتی که مطالعه می‌کنم کیفیت و بازده مطالعاتی‌ام را بالا ببرم. مثلا تصمیم گرفتم وقتم را برای تست‌های بهتر صرف کنم و نکات مهم‌تر را مرور کنم.

برنامه‌ی روزانه‌ی دانش‌آموزان برتر برای سایر دانش‌آموزان جذاب است. در روزهای کرونایی روزهایت را چطور سپری می‌کنی؟

ذکر این نکته در ابتدا لازم است که چیدمان درس‌ها و زمان‌های استراحت در طول روز در افراد مختلف، متفاوت است و الگوی خاصی وجود ندارد که همه بتوانند از آن پیروی کنند. من هم شیوه‌های مختلفی را امتحان کردم تا به این نتیجه رسیدم که این برنامه برای من مناسب‌تر است. سعی می‌کنم درس خواندن را از هشت و نیم شروع کنم. صبح‌ها بازده مفیدتری برای درس خواندن دارد و من این زمان را اغلب به مطالعه‌ی درس‌های زیست یا ریاضی اختصاص می‌دهم. چه متن بخوانم و چه تمرینات تستی کار کنم بازه‌های درس خواندنم یک و نیم الی دو ساعته هستند و بین هر دو تایم مطالعاتی نیم ساعت استراحت می‌کنم.

به نظرت استراحت بین بازه‌های مطالعاتی لازم است؟

بله، وقتی می‌خواهیم از مطالعه‌ی یک درس به درس دیگری وارد بشویم لازم است بین نیم ساعت تا چهل دقیقه استراحت کنیم تا ذهنمان برای پذیرش درس جدید آماده شود. من حتی ظهرها نیم ساعت می‌خوابم در نیمه‌ی دوم روز هم با آمادگی بهتری بتوانم درس بخوانم. ضمنا نکته‌ای که در چیدمان درس‌ها برای من وجود دارد این است که درس‌های اختصاصی را اغلب صبح‌ها مطالعه می‌کنم و شب‌ها به مطالعه‌ی درس‌های عمومی می‌پردازم. میانگین ساعت مطالعه‌ی من بعد از کرونا کاهش یافت و به 9 الی 10 ساعت بسنده می‌کنم.

در زمان‌های استراحتت چه کارهایی به تو انرژی می‌دهد؟

از زمانی که کرونا زندگی‌ها را تغییر داد نیاز داشتم که همچنان با دوستانم در ارتباط باشم. به همین خاطر در زمان‌های استراحتم از طریق فضای مجازی با دوستانم صحبت می‌کنم.

محراب شادی‌دیزناب با میانگین تراز 7940


برای دوران جمع‌بندی برنامه‌ریزی کرده‌ای؟

بله، به تعویق افتادن زمان برگزاری کنکور باعث شد فاصله‌ی خوبی بین پایان امتحانات تا کنکور به وجود بیایید. این زمان برای جمع‌بندی کافی و عالی است. بعد از امتحانات جمع‌بندی سه‌روز یک‌بار را شروع می‌کنم. دقیقا طبق روشی که برای آزمون‌های سه روز یک‌بار وجود دارد پیش می‌روم. در یک نیم روز آزمون می‌دهم و تحلیل می‌کنم. در دو و نیم روز باقی‌مانده ایرادات آزمونی که دادم بررسی می‌کنم. یکی از اهدافم این است که در دو ماه باقی‌مانده تا کنکور میزان مطالعه‌ام را تا 11 الی 12 ساعت افزایش بدهم. برای دوران جمع‌بندی هم از کتاب‌های ده کنکور و زرد عمومی کانون استفاده می‌کنم. در روزهای نزدیک به کنکور سوالات کنکورهای سال گذشته را هم از خودم آزمون می‌گیرم.

پدر و مادرت در سالی که پشت سر گذاشتی تا چه حد با تو همراه بودند؟

در زمان‌های استراحتم خانواده‌ام تلاش می‌کنند به من روحیه بدهند تا خستگی درس خواندن و استرس کنکور را احساس نکنم. روحیه دادن و حفظ آرامش اصلی‌ترین و بهترین کاری است که خانواده‌ام برای من می‌کنند. در این روزها که نگرانی برای امتحانات، آزمون‌ها و کرونا دانش‌آموزان را درگیر کرده و شرایط سختی به وجود آمده، پدر و مادر و برادرم کمکم می‌کنند که آرامشم را حفظ کنم.

مبحث خاصی هست که در دوران جمع‌بندی بخواهی روی آن تمرکز بیشتری داشته باشی؟

در درس‌های زبان و زیست در آزمون‌های غیرحضوری متوجه شدم که نیاز به تلاش بیشتری دارم تا ایراداتی که در این دو درس وجود دارد اصلاح کنم. به همین خاطر قصد دارم در دوران جمع‌بندی روی این دو درس وقت بیشتری بگذارم.

سال پیش هم که با تو گفت‌وگو کردم در درس زیست‌شناسی کمی نگرانی داشتی. امسال با چه روشی این درس را مطالعه کردی؟

امسال بیشتر تلاش کردم وقتی از ابتدا این درس را می‌خوانم تمرکزم را بر روی متن کتاب درسی بگذارم و توجه زیادی به نکات اضافی نکنم. در مرحله‌ی بعد هم سعی کردم تست‌های متنوعی حل کنم تا با دیدگاه طراحان مختلف آشنا شوم.

منظورت از نکات اضافی چیست؟

نکاتی وجود دارد که دبیران در کلاس برای ما می‌گویند. نکاتی را هم از تست‌ها استخراج می‌کنیم یا در درسنامه‌ها می‌خوانیم. این نکات از عمق کتاب درسی هستند و ما در طول سال‌های دهم و یازدهم آن‌ها را مرور کرده‌ایم و به آن‌ها مسلط شده‌ایم. در سال کنکور متن کتاب درسی اهمیت بیشتری دارند.

نتایجت در آزمون‌ها تا چه حد به تو اعتمادبه‌نفس داده است؟

سه سال است که به طوری جدی داریم برای موفقیت در کنکور تلاش می‌کنیم و طبیعتا نتایج آزمون‌ها وقتی خوب باشد به فرد اعتمادبه‌نفس می‌دهد. طبیعی است که وقتی به کنکور نزدیک‌تر می‌شویم نگرانی‌هایی هم داشته باشیم. اما مهم‌ترین مساله این است که بتوانیم روحیه‌ی خودمان را مدیریت کنیم. نباید زیاد در مورد کنکور و میزان سختی یا آسانی سوالاتش فکر کنیم. تقریبا همه استرس کنکور را تجربه می‌کنند. باید بتوانیم آرامشمان را حفظ کنیم و به کنکور هم مانند یکی از آزمون‌های کانون نگاه کنیم.

نکته‌ی دیگری هست که بخواهی برایمان بگویی؟

بله، دشواری شرایط کرونا را درک می‌کنم، اما این شرایط برای همه پیش آمده حتی اگر تاثیرش روی افرادِ مختلف، متفاوت باشد. بعضی‌ها به آزمون‌های حضوری عادت داشتند و بعضی دیگر با آزمون‌های غیرحضوری رابطه‌ی بهتری دارند. مهم این است که خودمان را با شرایط وفق بدهیم و زمان باقی‌مانده را مدیریت کنیم.


گفت‌وگو با محراب شادی دیزناب را در سال گذشته که یازدهم بود در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگو با محراب شادی ‌دیزناب، یازدهم تجربی از تبریز


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری