جمع‌بندی یا ته‌بندی؟

همه می‌دانیم که پیش از آزمون سراسری، گام نهاییِ یک دانش آموزِ کنکوری برای تدارک و آمادگی هر چه بیشتر و اطمینان از بهره‌برداریِ مطلوب از همه‌ی زحمات و فعالیّت‌های درسی است.

جمع‌بندی یا ته‌بندی؟

همه می‌دانیم که پیش از آزمون سراسری، گام نهاییِ یک دانش آموزِ کنکوری برای تدارک و آمادگی هر چه بیشتر و اطمینان از بهره‌برداریِ مطلوب از همه‌ی زحمات و فعالیّت‌های درسی، جمع‌بندی پایانیِ مباحث دارای تسلّط است. اما این مهم، خود دستاویزِ ذهنیّت‌های مختلف و گاه گمراه‌کننده‌ای می‌شود.

اگر از لزومِ پایبندی به برنامه‌ی راهبردی تا پیش از دوران جمع‌بندی و زمانِ مناسب برای جمع‌بندی صحبت می‌شود و اگر شما را از جامع‌کاری‌های پراکنده و زودهنگام برحذر می‌داریم، همه در راستای همین جمع‌بندیِ صحیح، به‌هنگام و مفید است.

مسلّم است که تا پیش از دوره‌ی انتقالی و شروعِ دوران جمع‌بندی، برخی فعالیّت‌های درسیِ منظّم و حساب‌شده به موازاتِ اجرای برنامه‌های فعلی که در اولویت هستند، در دستور کار شما خواهد بود؛ از جمله بازیابی، مرور تدریجی و رفع اشکال موردیِ آموخته‌های درس‌های عمومی با استفاده‌ی جامع و آزمون‌محور از کتابِ زرد عمومی کانون و همچنین بعضی از مفاهیم گذشته‌ی درس‌های اختصاصی به شیوه‌ی مبحثی و کتاب‌هایی نظیرِ زرد اختصاصی و سه‌سطحی‌های کانون و البته حلِ تست‌های هدف‌دار در قالبِ جزوه‌ی هوشمند و تست‌های نشان‌دار شما. همچنین فعالیّت‌هایی چون حلِ مجموعه سوالات کنکور فیزیک و شیمی رشته‌ی مقابل، روش تثبیت درصد با تمرینِ استراتژی‌های شخصی و تکنیک‌های زمانی، تمرین‌های پیوسته‌ی درک مطلب عربی و انگلیسی و... نیز در دستور کار است.

امّا خطرِ اصلی این جاست که برخی دانش‌آموزان به صرافت می‌افتند که به قولِ خود، شروع به مرور و جمع‌بندی کلی کنند و بدون توجه به برنامه‌های جاری و آزمون‌ها، فقط به دوره کردن و بازخوانیِ همه‌ی درس‌ها پرداخته و حتی دیگر آزمون ندهند. درواقع نگرانی و ترسِ کاذب ایشان از فراموشیِ مباحث درسی و عدمِ تسلّط است و شنیده‌ها و توصیه‌های اغلب غلطِ محیطی باعث این موضوع می‌گردد.

با کمال احترام، شاید این افراد از همان دسته‌ای هستند که هدف اصلی از آزمون دادن را درست متوجه نشده‌اند و یا به آن باور ندارند.

بیایید با هم بررسی کنیم:

اگر بخواهید به همین شیوه‌ای که مدّ نظرِ این دوستان است شروع به مرور و جمع‌بندی همه‌ی درس‌ها و کتاب‌ها نمائید دقیقا چه می‌کنید؟ احتمالا در طولِ یک زمانِ نسبتا طولانی، مباحث درسی را با بازخوانی‌های شتاب‌زده و پراسترس، بدون ترکیب و عاری از محک و آزمون، از پایه‌ی دهم به سمت پایه‌ی دوازدهم به پیش برده و اندکی قبل یا حتی بعد از کنکور(!!) به پایان می‌رسانید.

با در پیش گرفتنِ این شیوه، واقعا و به دور از خیال‌پردازی، چند‌بار می‌توانید همه‌ی درس‌ها را با کیفیت مناسب دوره کنید؟ چه تضمینی وجود دارد و با چه معیاری می‌توانید ادعا کنید که پس از این همه زحمت، دوباره دچار این نگرانی نخواهید بود که « آیا من تسلّط دارم؟ آیا فراموش نمی‌کنم؟».

همیشه ما با تشریحِ منطقِ برنامه‌ی دوران جمع‌بندی و دوره‌ی انتقالی پیش از آن (که امسال مفصّل‌تر از هرسال خواهد بود) و البته تجربه‌ی درخشانِ اجرای روش سه روز یک‌بار، اغلب دانش‌آموزان را قانع می‌کردیم که بر این نگرانی‌ها غلبه کرده و از پراکنده‌کاری و آشفتگی‌های بعدی دوری کنند که می‌توانید نتیجه‌ی آن را از خود ایشان جویا شوید.

 امّا امسال، توفیق اجباری هم حاصل شده و با شرایطی که پیش آمده و تعویقِ زمان امتحانات و کنکور سراسری، در برنامه‌ی آزمون‌های شما هم تغییراتی به وجود آمد و همچنین چند آزمون فوق‌العاده اضافه شده است. از منطقِ این آزمون‌ها و برنامه‌ی آن‌ها باخبرید؟ آیا همان نگرانی‌های شما را برای مرورِ مطالب از ابتدا و به تدریج و سپس ترکیب کردن آن‌ها برطرف نمی‌کنند؟ و آیا غیر از این است که بهترین شیوه‌ی مرور و کسبِ اطمینان از به‌خاطرسپاری مطالب، روش بازیابی و آزمونِ برنامه‌ای است؟ یعنی این مهم تاکنون به شما ثابت نشده است؟

از طرفی این توفیق اجباری پیش آمده خطرهایی نیز در بطنِ خود برای همه یا برخی از دانش‌آموزانِ عمدتا تک‌رو خواهد داشت.

به تعویق افتادنِ زمان برگزاری کنکور و هر چه طولانی شدنِ این " فرآیندِ درس خواندن برای کنکور"، به خودی خود، خسته‌کننده و کسالت‌آور خواهد بود. پس خود را تشنه‌ی آزمون‌های جامع و کنکور و موفقیّت در آن‌ها نگاه دارید و از هم‌اکنون به جامع‌کاری و آزمون‌های جامع نپردازید.

شما که نمی‌خواهید به جای صرفِ وعده‌های منظّم و مقوّیِ «جمع‌بندی به روش سه روز یک‌بار» به ته‌بندی‌های پراکنده، اشتها کورکُن و چه بسا مُضر بپردازید؟ پس مثل همیشه صبور باشید و این گام‌های باقی‌مانده را با اطمینان و حساب‌شده بردارید.

Menu