اگر برای موفقیّت در کنکور، برنامه و تلاشی جدّی داشته‌اید...

اگر از ابتدای سال تحصیلی و در طولِ آن برای موفقیّت در کنکور سراسری آتی، برنامه و تلاشی جدّی داشته‌اید و هماهنگ با آزمون‌ها به پیش رفته‌اید توجه داشته باشید که هنوز چیزی تمام نشده است.

اگر برای موفقیّت در کنکور، برنامه و تلاشی جدّی داشته‌اید...

اگر از ابتدای سال تحصیلی و در طولِ آن برای موفقیّت در کنکور سراسری آتی، برنامه و تلاشی جدّی داشته‌اید و هماهنگ با آزمون‌ها به پیش رفته‌اید توجه داشته باشید که هنوز چیزی تمام نشده است. به هیچ عنوان از برنامه‌ی راهبردی جدا نشده و از ماجراجویی درسی و توجه به برخی توصیه‌های غلط محیطی برحذر باشید.

همچنین با شرایطی که در سال جاری پیش آمده و تعویقِ احتمالی زمانِ امتحاناتِ پایان سال و به تبعِ آن کنکور سراسری، شاید تغییراتی در برنامه‌های پیش رو به وجود بیاید که در آن صورت باز هم منطق و روالِ کلی برنامه و عملکرد شما تغییر چندانی نخواهد داشت و شاید فقط فرصتِ مرور و جمع‌بندی بهتری به دست بیاورید که البته این مهم، خطرهای خود را نیز در بر خواهد داشت و باید به لحاظ روحی و روانی خود را به خوبی مجهز سازید تا دچار مشکلاتی چون خستگی یا استرسِ مضاعف نگردید و خدای ناکرده با سهل‌انگاری، از برنامه و تلاشِ خود دور نشوید.

همیشه در این بازه‌ی زمانی و برای برخی دانش‌آموزان مسائلی مانند فراموشیِ بعضی مباحث یا وسواسِ مرورِ کامل و جمع‌بندیِ زودهنگام پیش خواهد آمد که این موضوع کاملا طبیعی است و نباید نگران شوید. برنامه‌ی راهبردی و ایستگاه‌های مرور و جمع‌بندیِ پیش رو تا حدود زیادی این نگرانی‌ها را برطرف خواهند نمود. باور کنید هیچ دلیلی هم وجود ندارد که شما فکر کنید باید تاکنون همه‌ی مباحث درسی را تمام می‌کردید. کمتر دانش آموزِ موفق و رتبه برتری را سراغ داریم که تا پیش از اردیبهشت ماه، به این مهم نائل آمده باشد.

با توجه به سطحِ تسلّط و عملکردِ رضایت‌بخش شما لزومی به دور شدن از مسیر تعادل و در پیش گرفتنِ برنامه‌های موازی و فشرده که اغلب از ضمانتِ اجرایی چندانی برخوردار نیستند، وجود ندارد. همچنین توجه داشته باشید که در استفاده از ابزارهای کمک آموزشی و کمک درسی مثلِ کتاب‌ها و بسته‌های مختلف و لوح‌های آموزشی متنوع ابزارها باید در خدمت برنامه‌ی شما باشند نه این که برنامه‌ی خود را در خدمت آن ها قرار دهید و آشفتگی و پراکنده‌خوانی ایجاد نمائید.

همچنین حضور در آزمون‌های جامعِ زودهنگامِ مشابه با کنکور که با توجیهات و توصیه‌های عمدتا غیرمُستدلی به شما پیشنهاد می‌شود و البته با برنامه‌ی آزمون‌های بعدی شما هم هماهنگ نیست به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. معمولا این دو برنامه‌ای یا چند برنامه‌ای شدن و سرنوشتِ درسیِ اکثرِ دانش‌آموزانی که سال‌های گذشته دچارِ این وسوسه‌ها و نگرانی‌های کاذب شدند چندان نتیجه‌ی خوبی در پی نداشته است.

از جمله فعالیّت‌های مفیدی که می‌توانید به تدریج در پیش بگیرید مرور به شیوه‌ی بازیابی و بازخورد است. به این صورت که همچنان اولویتِ اصلی برنامه‌ی مطالعاتی شما همان مباحثِ آزمون‌های پیش رو خواهد بود. امّا اگر به دلیل تسلّط و آمادگی بالایی که در بعضی درس‌ها دارید زمانِ اضافی در اختیار دارید، می‌توانید زمان‌هایی محدود امّا منظّم را نیز به مرورِ گزینشیِ برخی مباحث گذشته (خصوصا در درس‌هایی مثل دینی، زیست‌شناسی، متن درس و حفظیات شیمی، روان‌شناسی، تاریخ، جغرافیا، جامعه‌شناسی و فلسفه) اختصاص دهید، البته به شیوه‌ی بازیابی یعنی آزمون و تست جامع و سپس رفع اشکال موردی و مرور همان بخش در کتاب و جزوه. البته به صورتی که به برنامه‌ی شما جهت رسیدگی به ادامه‌ی مباحث مدرسه و نیم‌سال دوم (به هر صورت که می‌پردازید) و آماده‌سازی برای آزمون، خللی وارد نکند.

برای این موضوع نیاز به منابعی جامع و آزمون محور چون کتاب‌های زرد عمومی و زرد اختصاصی دارید که در کنار تست‌های نشان دار شما، کارنامه‌ی بازیابی و کارنامه‌ی اشتباهات، جزوه‌ی هوشمند و کلاسور ارزیابی، کتاب‌های سه‌سطحی، فلش‌کارت‌ها و ... می‌توانند مفید واقع شوند. البته باید به تدریج و به دور از شتاب و افراط، مورد استفاده قرار بگیرند.

 استفاده از کتاب زرد اختصاصی تا پیش از دوران جمع‌بندی به صورت مبحثی خواهد بود و استفاده‌ی آزمونی از کنکورهای داخل و خارج کشورِ سال 98 و آزمون‌های شبیه‌سازِ آن به دوران جمع‌بندی و روش سه روز یک بار موکول خواهد شد. اما پیشنهاد می‌کنیم که از هم‌اکنون و به تدریج کتاب زرد عمومی را که قبلا استفاده‌ی مبحثی و درس‌محور داشتید به صورت آزمون‌محور نیز کار کنید. مثلا می‌توانید هفته‌ای چند نوبت، یک آزمون کامل 75 دقیقه‌ای (زمان‌بندی کنکور) از خود گرفته و رفع اشکال موردی نمائید و البته تکنیک زمان‌های نقصانی و استراتژی بازگشت را نیز بیشتر تمرین کنید.

با توجه به سطحِ آمادگی شما به تدریج و در اردیبهشت ماه، فعالیّت‌هایی چون روشِ درصدسازی و تثبیت درصد، پرداختن به تست‌های فیزیک و شیمیِ کنکورهای رشته‌ی مقابل، تمرین‌های ویژه‌ی درک مطلب و متن عربی و انگلیسی و... نیز به برنامه‌ی شما اضافه خواهد شد.

پس از جمع‌بندیِ مباحث نیم‌سال دوم در اردیبهشت ماه و پیش از آغازِ دوران جمع‌بندی و اجرای روش سه روز یک بار، به ارزیابی و طبقه‌بندیِ مجموعِ فعالیّت‌های درسی و سطحِ تسلّط خود در مباحثِ هر درس پرداخته و بودجه‌ی هدف‌گذاری‌شده‌ی خود برای آن دوران و کنکور سراسری را مشخص خواهید نمود. همچنین حتما زمانی را به دوره‌ی انتقالی جهت رسیدگی به برخی فعالیّت‌های ضروری اختصاص خواهید داد که در زمان مناسب، به این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

Menu