میگویند زمان عصبانیت، اگر در حالت ایستاده هستید بنشینید یا اگر نشستهاید بلند شوید و کمی آهسته قدم بزنید. تغییر وضعیت بدن باعث تغییر فضای ذهنی میشود و امکان خودکنترلی را افزایش میدهد. نتیجهی آن هم کاهش آسیبهای مربوط به رفتارهای ناشی از هیجانات منفی و کاستن از خسارتهای بعد از آن است (تقویت مدیریت هوش هیجانی). در آزمونها نیز معمولاً وقتی در انتخاب گزینهی صحیح دچار تردید میشوید یا حل کردن مسئله مربوط به مبحثی است که آن را بلد نیستید یا حل آن زمانبر است، دچار هیجانات منفی میشوید و چون نمیتوانید آن را کنترل کنید حتماً به سؤال پاسخ میدهید. نتیجهی این واکنش اغلب منجر به انتخاب پاسخ غلط یا عدم توجه به نکتهی خاص در سؤال یا حل پاسخ و همچنین اتلاف وقت میشود. ادامهی این هیجانات موجب فرسایش و خستگی ذهنی میشود و تعداد اشتباهات شما را افزایش میدهد.
استفاده از تکنیک ضربدر و منها به شرط انجام صحیح آن، میتواند نقش بسیار مفید و مؤثری در تغییر نتیجه داشته باشد. ابتدا در مورد سؤال قضاوت کنید اگر در انتخاب گزینهها دچار تردید میشوید، همان لحظه از علامت ضربدر و زمانی که سؤال را درست متوجه نمیشوید یا احساس میکنید با وجود مطالعهی مبحث نمیتوانید پاسخ دهید، همان لحظه بدون اتلاف وقت از علامت منها استفاده کنید. نکتهی مهم در استفاده از این روش، سرعت عمل است. به هیچ وجه چانهزنی نکنید. هیجان خود را مدیریت کنید. با این کار خواهید دید که در طول آزمون کمتر دچار فرسایش و خستگی ذهنی خواهید شد. از فرصت اضافهای که به دست میآید میتوانید با فراغت بیشتر و آرامش بهتری برای بررسی سؤالات مربوط به علامت ضربدر استفاده کنید. نتیجهی کار، افزایش تعداد پاسخهای صحیح و افزایش تراز است.
با افزایش سرعت عمل در روش ضربدر و منها میتوانید روش زمانهای نقصانی را نیز بهخوبی انجام دهید. زمانهای نقصانی همان وقتهای اضافهای است که پسانداز کردهاید.
درسهای عمومی را با پیشفرض زمانهای 15دقیقهای و درسهای اختصاصی را طبق توصیهی کتاب زرد اختصاصی با توجه به نام درس تنظیم کنید تا بتوانید برای درسهای عمومی 15 دقیقه و برای درسهای اختصاصی بیش از 30 دقیقه ذخیره کنید. ضمانت اجرایی تکنیک زمانهای نقصانی در این است که اولاً لازم نیست پاسخ همهی سؤالات را در همان لحظه بدانید. ثانیاً قانون چند از ده را اجرا کنید.
مطمئن باشید نمرات شما چندین برابر افزایش مییابند.
