رتبه‌های یک‌رقمی سال 98 از روش تحلیل آزمون خود می‌گویند

حل دوباره‌ی سؤالات نادرست آزمونْ ابتدایی‌ترین بخش تحلیل آزمون برایم بود.

رتبه‌های یک‌رقمی سال 98 از روش تحلیل آزمون خود می‌گویند

علیرضا کوه‌پیمای، رتبه‌ی 6 ریاضی از جم

حل دوباره‌ی سؤالات نادرست آزمونْ ابتدایی‌ترین بخش تحلیل آزمون برایم بود. این حل دوباره، ارزیابی‌ام را را برای کشف دلایل و ریشه‌ی عملکرد نادرست در سؤالات دقیق‌تر می‌کرد. در همین مرحله بود که بی‌دقتی‌های آزمونی به‌خوبی شناسایی شده و با برنامه‌ریزی دقیق، کمتر می‌شد. مشابه همین الگو را برای سؤالات بدون پاسخ آزمون هم انجام می‌دادم. در کنار هر کدام از سؤالات، دلیل جواب‌ندادن به آن را می‌نوشتم. سؤالات زمان‌بر یا سؤالاتی که پاسخ آن‌ها را به خاطر نمی‌آوردم، دو راهبرد متفاوت برای رفع اشکال داشتم. (علیرضا در سال‌های ششم و هشتم و نهم و از سال یازدهم به کانون آمد و در 68 آزمون برنامه‌ای شرکت کرد.)

محمدجواد سلطانی، رتبه‌ی 2 تجربی از مشهد

بعد از استراحتی کوتاه و قبل از دریافت کارنامه و پاسخ تشریحی، ابتدا به بررسی کلی سؤالات آزمون می‌پرداختم و در مواردی که از نادرست‌بودن پاسخ‌هایم اطمینان داشتم، آن‌ها را دوباره حل می‌کردم تا در شرایط بیرون از آزمون نیز این سؤالات را تحلیل کرده باشم. تحلیل جامع سؤالات با دریافت پاسخ‌نامه‌ی تشریحی آغاز می‌شد. این بار علاوه بر بررسی تراز درس‌ها، با استفاده از کارنامه‌ی اشتباهات، به‌شکل دقیق‌تری آن‌ها را استخراج و نکات ویژه‌ی هر سؤال را ثبت می‌کردم. (محمدجواد از سال هفتم به کانون آمد و در 118 آزمون برنامه‌ای شرکت کرد.)

نیما رستگار، رتبه‌ی 4 ریاضی از زنجان

با دریافت کلید آزمون، یک بار نمره‌های آزمون را محاسبه می‌کردم و میزان انطباق آن با هدف‌گذاری‌های پیش از آزمون را تحلیل می‌کردم. در گام بعدی، پس از دریافت کارنامه و پاسخ تشریحی، این بار به حل و بررسی دقیق‌تر همه‌ی سؤالات آزمون می‌پرداختم و نکات ویژه‌ی سؤالات را یادداشت می‌کردم. (نیما از سال چهارم تا ششم و از سال هشتم تا دوازدهم به کانون آمد و در 116 آزمون برنامه‌ای شرکت کرد.)

حسین آقایی‌آرائی، رتبه‌ی  9 ریاضی از شیرگاه

معمولاً تحلیل آزمون طولانی نمی‌شد؛ چراکه تعداد سؤالات نادرست و بدون پاسخ من در آزمون زیاد نبود‌. به‌هرحال برای همین تعداد کم نیز با دقت در پاسخ‌نامه‌ی تشریحی به دنبال علت حل نادرست سؤالات بودم و این کار باعث می‌شد که موارد بی‌دقتی آزمونی را به‌خوبی بشناسم و آن‌ها را کمتر تکرار کنم. نتیجه‌ی تحلیل آزمون تأثیر مستقیمی در توزیع زمانی مطالعه‌ی درس‌ها داشت و درس‌هایی که در آن‌ها به کار بیشتری نیاز داشتم، در برنامه‌ی مطالعاتی هفتگی نیز جایگاه ویژه‌ای به آن‌ها می‌دادم. (حسین از سال هفتم به کانون آمد و در 115 آزمون برنامه‌ای شرکت کرد.)


منبع :

Menu