تاریخ هنر جهان
فصل ششم: هنر هند
مسبب اتّحاد هندی ها: اعتقاد به مذهب برهمنی (هندو) و حفظ سنن آن
هنر هند: هنری مذهبی و بر اساس نیازها و دستورالعملهای مذهب بودایی و برهمنی
هدف هنرمند هندی: تجسم حقایق مذهبی و معنوی
تمدن دره سند
نشان دهندگان مراحل شکل گیری تمدن هند: موهنجودارو و هاراپا
کهن ترین نقش مایه های هنر هند: گاو کوهاندار، فیل، تمساح، کرگدن، ایزدان انسانریخت: بر روی مهر هایی
از جنس سنگ صابون
پیکرک های دره سند: *شکل های نرمو خمدار
*اندام گردو برجسته
*قابل توجه ترین آن ها: نیم تنه مرد کشف شده در موهنجودارو
دوره بودایی
هسته مرکزی اغلب مذاهب هندی: اعتقاد به تناسخ و چرخه حیات
دوره های هنر هند: *دوره مئورا
*دوره شونگا
*دوره آندرا
*دوره کوشان
*دوره گوپتا
*دوره های متاخر
دوره مئورا: *درخشان ترین دوره تاریخ هند
*ساخت تالار های ستون دار متاثر از بنا های تخت جمشید
*سر ستون پانتا: *سر و سینه چها ر شیر غران
*بر استوانه مدور
*گل نیلوفر آبی وارونه
*نشانه ارتباط با هنر ایران: *ظرافت کنده کاری
*تزئینات یال شیر ها
*طرح نیلوفر
*استوپا: *یادگار بودا
*یک گنبد توپر
*بر پایه ای گرد یا چهار گوش
*حجاری تصاویر ایزدان همراه با نقاشی گیاهی و جانوری
دروه شونگا و آندرا: *غار معبد: *ورودی با تاق گهواره ای
*پیرامون آن دارای تاقچه های تزئینی
*پنجره های نورگیر
*تعدادی بالکن
*تالار طویل
*دو ردیف ستون
*با سقف گهواره ای
*مهراب به شکل نیم دایره انتهای تالار
*استوپای عظیم سانچی: *یکی از بزرگ ترین معابد بودایی
*ماسه سنگ زرین محلی
*نیم گنبد بر روی صفه ای مدور
*دارای حصار و دروازه
*نمای دروازه ها: *رخداد های زندگی بودا
*زنان رقصنده
*سواران بر اسب
*فیل
دوره کوشان: *تندیس ها: *با استفاده از سنت ها بومی هند
*شانه های پهن
*کمر باریک
*چهره لطیف
*ردایی نازک
*تلفیق سنت های هلنی یونان و هندی: تاکید و ویژگی های عاطفی و طبیعت گرایانه
دوره گوپتا: *دوره کلاسیک هند
*دیوار نگاری غار های آجانتا: *مهم ترین نمونه های هنری این دوره
*با موضوعات داستان زندگی بودا و صحنه های زندگی روزمره
*اعضای صورت بودا: ظریف
*نرمی حرکات
*برجستگی جسمانی
دوره های متاخر: *اساس مذهب هندو: ستایش خدایان سه گانه: *برهما (خدای خالق و آفریننده جهان)
*ویشنو (نگهدارنده جهان)
*شیوا ( نابود کننده و بازسازی کننده جهان)
*معابد: *گنبد عظیم و هرمی شکل
*تزئینات فراوان در نما
*مهم ترین دستاورد هندو در این دوره: تندیس های فلزی شیوا و قدیسان
*تندیس شیوا: *در مقام رقصنده کیهانی
*القای نابود کردن و بازسازی عالم به طور همزمان
*درحال رقص در میان آتش
*برخوردار از شور و پویایی
