با بررسی سوالات نظرخواهی آزمون 3آبان ، مشخص می شود که دانش آموزان برتر در برخی از زمینه ها ، عملکرد متفاوتی از سایر دانش آموزان دارند. در تحلیل زیر ، ویژگی های دانش آموزان برتر را استخراج کرده و به اطلاع شما رسانده ایم:
1- توجه به جدول برنامه راهبردی و اعداد داخل نمودار: با توجه به اهمیت شناخت دانش آموزان از برنامه راهبردی و آگاهی از اعداد درج شده در نمودار پیشروی ، دانش آموزان برتر را در این زمینه با بقیه دانش آموزان مقایسه کرده ایم. 76درصد از برترها نسبت به اعداد درج شده در نمودار پیشروی برنامه راهبردی شناخت و آگاهی لازم را دارند. در حالی که این عدد برای بقیه دانش آموزان 64 درصد می باشد.
2- توجه به تعداد پیمانه های درج شده در برنامه راهبردی : 74 درصد از برترها به پیمانه های درج شده در برنامه راهبردی توجه داشته و از تعداد پیمانه های درج شده جهت تعیین تعداد تمرین ها ، تعیین زمان مطالعه و اختصاص وقت به هر درس ، استفاده می کنند. میزان توجه بقیه بازه های ترازی به تعداد پیمانه ها ، 67 درصد می باشد.
3- انتخاب واحد بین زوج کتاب ها : 94 درصد از برترها انتخاب واحد خود را بین زوج کتاب ها انجام داده اند. هم چنین 75 درصد از برترها از انتخاب واحد خود مطمئن هستند و قطعا آن را تغییر نخواهند داد. در حالی که 80 درصد از بقیه بازه های ترازی انتخاب واحد کرده اند و فقط 50 درصد از آنان از انتخاب واحد خود مطمئن هستند.
4- نوشتن هدف گذاری چند از 10: 78 درصد از برترها در تمامی آزمون ها و یا بعضی از آزمون ها و قبل از پاسخگویی به سوالات آزمون ، هدف گذاری چند از 10 خود را می نویسند. در حالی که این درصد برای بقیه بازه های ترازی 69 درصد می باشد.
5- مراجعه به صفحه مقطع در سایت کانون : 23درصد از برترها هر روز به صفحه مقطع خود در سایت کانون مراجعه می کنند.این عدد برای بقیه بازه های ترازی 15 درصد می باشد. هم چنین 88 درصد از دانش آموزان برتر ، حداقل هفته ای یک بار به صفحه مقطع خود مراجعه می کنند اما این عدد برای بقیه بازه های ترازی ، حدود 70 درصد می باشد.
6- مشاهده فیلم منطق برنامه آزمون در سایت کانون: بیش از 40 درصد از دانش آموزان برتر فیلم منطق برنامه آزمون در سایت کانون را می بینند و ویژگی های ضروری آن را می خوانند. این عدد برای بقیه دانش آموزان 31 درصد است.
7- رضایت از منابع آموزشی: برترها رضایت بیشتری از منابع آموزشی شان دارند. 95 درصد از برترها از منابع آموزشی خود (کانونی یا غیرکانونی) راضی هستند. میزان رضایت بقیه بازه های ترازی از منابع شان ، کمتر از 90 درصد است.
8- استفاده از کتاب های آبی پیمانه ای در دروس عمومی : حدود 50 درصد از برترها در دو ، سه یا چهار درس عمومی از کتاب های آبی پیمانه ای استفاده می کنند (حداقل در دو درس). این در حالی است که 39 درصد از دانش آموزان بقیه بازه های ترازی در دو درس عمومی یا بیشتر ، از کتاب های آبی پیمانه ای استفاده می کنند.
9- استفاده از کتاب سه سطحی عمومی : 53 درصد از برترها از کتاب سه سطحی عمومی استفاده خواهند کرد. دلیل اصلی آنان در استفاده از این کتاب این است که این کتاب علاوه بر درس محور بودن ، مبحث محور نیز می باشد. میزان استقبال دانش آموزان بقیه بازه های ترازی از این کتاب 45 درصد می باشد.
10- استفاده از کتاب های جمع بندی پایه و دوازدهم : 72 درصد از برترها ، هر دو کتاب جمع بندی پایه و دوازدهم (و یا یکی از این دو کتاب) را تهیه و استفاده می کنند. این در حالی است که میزان استفاده بقیه بازه های ترازی از این دو کتاب 65 درصد می باشد. هم چنین درصد برترهایی که هر دو کتاب (هم جمع بندی پایه و هم جمع بندی دوازدهم) را تهیه می کنند به مراتب بیشتر از دانش آموزان بقیه بازه های ترازی می باشد.
