1. يادآوري مطالب حفظي گذشته
براي اين كار شما بايد مطالب مربوطه را ترجيحا به صورت كليدواژه و یا رمزگذاري به خاطر سپرده باشيد تا بتوانيد راحتتر بازيابي ذهني كنيد. استفاده کردن از کتاب آبی کانون که تمام نکات حفظی و مفهومی کتاب درسی را در یک جا جمع کرده است برای این امر مفید است.
2. يادآوري فرمولهاي گذشته
براي اين امر ميتوانيد از دستهبندي فرمولهاي مربوط به هر مبحث مشخص استفاده كنيد تا نگاه شما را براي حل مسائل مختلف آماده كند، سرعت شما را در حل مسائل بالا افزایش دهد و در نتیجه وقت بیشتری در جلسه برای خود ذخیره کنید.
3. شیوهی درست مطالعه
به خاطر داشته باشيد که خواندن 10 صفحه از کتاب شيمي مشابه خواندن 10 صفحه از يک کتاب تاريخ و يا ادبيات نيست. متن مربوط به اين درس پيچيدهتر است زيرا ميتواند شامل فرمولها، نمودارها، تصاوير و مفاهيم دشوار باشد. بنابراين شما نياز داريد تا براي خواندن، فکر کردن و انجام تکاليفتان زمان بيشتري اختصاص دهيد. به عنوان مثال ممکن است براي تسلط بر 5 صفحه از يک کتاب شيمي نياز به 50 دقيقه زمان باشد.
4. شناخت درست از درس
در ابتدا باید بدانید که شیمی به سه بخش حفظی، مفهومی و مسئله تقسیم میشود. بخشهای حفظی فقط حفظ کردن و دقت در ارتباط دادن حفظیات به هم و در نهایت یکپارچه سازی حفظیات را میطلبد. بخش مفهومی نیازمند تحلیل و تکرار برای مهارت پیدا کردن در پیادهسازی مفهوم است. مسائل هم که تکلیفشان مشخص است. باید تکنیک تشخیص مجهول و روش رسیدن به مجهول را پیدا کنید.
كارهايي كه پس از مطالعهی درس شيمي بايد انجام دهيد:
1.مطالعهی درسنامه
بعد از مطالعهی كتاب به صورت دقيق، مطالعهی درسنامه براي استخراج نكات گوناگون مبحث مربوطه راهگشا ميباشد و باعث تثبيت ذهني نهايي مبحث به صورت كامل ميشود.
2.مرور سريع
از طريق كتب خلاصهكننده يا از طريق ابزارهايي مثل درخت دانش و تنظيم جدول و دستهبندي مطالب ميتوانيد مطالب مطالعه شده را به طور سريع مرور كنيد. براي يادداشتهايي که در کلاس و يا کتابهاي مختلف در ارتباط با درس تهيه کردهايد زمان مناسب در نظر بگيريد و سعي کنيد آن ها را در يک دفترچهی مخصوص خلاصهنويسي کنيد.
3.تست زني
در مرحلهی آخر براي تفهيم و پايهگذاري نهايي مطالب در ذهن، از تست زني به دو صورت موضوعي مفاهيم و مسائل استفاده مي كنيد تا خيالتان از آمادگي برای يك مبحث خاص آسوده شود. جهت آماده شدن براي امتحان وقت مناسبي را در نظر بگيريد و تعدادي مسئلهی حل شده تهيه کنيد و آنها را مطالعه کنيد. سپس با استفاده از آنها، مسائل مشابه را مورد بررسي قرار داده براي هر کدام روش حل مناسبي طراحي کنيد. در صورت نياز، معادله يا فرمول مربوط به مسائل را از کتاب درسي خود پيدا کنيد.
4.علامت گذاری مطالب
داخل کتاب باید سه نوع مطلب حفظی، مفهومی و مسئله را علامتگذاری کنید. با این دستهبندی، مطالب انسجام پیدا میکنند و تثبیت ذهنی و بازیابی آنها سادهتر است.
