دلایل پاسخ اشتباه دانش آموزان به سوالات آزمون از دو بخش خارج نیست. دلیل اول آن اشتباهات علمی است که دانش آموزان مرتکب می شوند و دلیل دوم آن نیز بی دقتی هایی است که در حل سوالات دچار آن هستند. برای بسیاری از دانش آموزان ، این اشتباهات علمی و بی دقتی ها ، از حالت موردی خارج شده و به صورت پرتکرار در می آید. یعنی بعضی از اشتباهات علمی یا بی دقتی ها ، در اکثر آزمون ها ، به صورت مشابه برای دانش آموزان تکرار می شود. یکی از مهم ترین اهداف شرکت دانش آموزان در آزمون های برنامه ای ، شناخت اشتباهات علمی و بی دقتی های پرتکرار می باشد تا با شناخت آنها و اجرای روش های موثر ، نسبت به رفع عیب مربوطه اقدام شده و در آزمون های مهم مثل کنکور سراسری ، شاهد تکرار آنها نباشند.
حال در آزمون 31 خرداد و بعد از گذشته یک سال از آزمون های سال پایانی ، از دانش آموزان و فارغ التحصیلان کنکوری در مورد دو دسته از اشتباهات پرتکرار (علمی و بی دقتی) سوال زیر پرسیده شده است:
آيا اشتباهات پرتكرار(علمي) و بي دقتي هاي پرتكرار(غيرعلمي) خود را مي شناسيد؟
در جدول زیر چگونگی پاسخ ترازهای مختلف دانش آموزان و فارغ التحصیلان به این سوال را مشاهده می کنید:

در پاسخ به این سوال ، 4 گزینه وجود دارد. درگزینه اول که با رنگ آبی مشخص شده ، اعلام شده که هر دودسته از اشتباهات را می شناسند و دیگر آنها را تکرار نمی کنند. در گزینه های 2 و3 که با رنگ سبز مشخص شده ، عنوان می کنند یکی از اشتباهات علمی یا بی دقتی ها (یکی از اشتباهات شان) را شناخته و تکرار نمی کنند اما هنوز یکی از اشتباهات شان باقی مانده و رفع نشده است. در گزینه 4 که با رنگ صورتی مشخص شده نیز ، عنوان شده هر دو دسته از اشتباهات شان هنوز باقی مانده و برطرف نشده است.
مقایسه دانش آموزان و فارغ التحصیلان:
فارغ التحصیلان کمی بیشتر از دانش آموزان ، توانسته اند هر دو اشتباه خود را برطرف کرده و تکرار نکنند. 40 درصد از فارغ التحصیلان توانسته اند هر دو اشتباهات علمی و بی دقتی خود را رفع کنند. این عدد برای دانش آموزان 35 درصد می باشد. درصد گزینه های 2 و 3 در دانش آموزان و فارغ التحصیلان یکی است. 25 درصد از دانش آموزان و 21 درصد از فارغ التحصیلان نیز اعلام کرده اند هر دو اشتباهات شان ، هنوز برطرف نشده و نیاز به تمرین بیشتر دارند.
مقایسه پسران و دختران:
در هر دو گروه دانش آموز و فارغ التحصیل ، شناخت و برطرف کردن اشتباهات پرتکرار در پسران بهتر از دختران است. این موضوع در دانش آموزان بارزتر است.دانش آموزان پسر ، به گزینه 1 ، 6درصد بیشتر و به گزینه 2 ، 4 درصد بیشتر پاسخ داده اند.
در فارغ التحصیلان نیز ، پسران حدود 6 درصد موفق تر از دختران در رفع اشتباهات پرتکرارشان بوده اند.
مقایسه بازه های ترازی:
طبق انتظار ترازهای برتر ، بهتر توانسته اند اشتباهات پرتکرارشان را برطرف کرده و تکرار نکنند. ترازهای برتر فارغ التحصیل 61 درصد و برترهای دانش آموز 49 درصد ، توانسته اند هردو اشتباه خود را رفع کنند. این عدد در ترازهای متوسط هر دو گروه ، بین30 تا 40 درصد است.
شما تا چه میزان توانسته اید اشتباهات پرتکرار علمی و بی دقتی های خود را شناخته و تکرار نکنید؟
