جمعههای آزمون، روزهای هدفمندتری بود
علی افخمینیا در یک نگاه:
شهر: ارومیه (آذربایجان غربی)
سالهای حضور در کانون: پنجم دبستان، دوم و سوم راهنمایی و از دوم دبیرستان تا چهارم دبیرستان
رتبهی قبولی: 4 تجربی منطقهی 2 و 6 کشور
تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، مهندس شرکت خصوصی فنی و مهندسی
تحصیلات و شغل مادر: کاردانی علوم آزمایشگاهی، بازنشسته
چگونه با آزمونهای کانون آشنا شدی؟
وقتی کلاس پنجم بودم از طریق دوستانم با آزمونهای کانون آشنا شدم و به مدت 6 سال در آزمونها شرکت کردم.
در طول این سالها در 91 آزمون برنامهای شرکت کردی. این آزمونها چه کمکی به تو کرد؟
به نظرم هر چه بیشتر آزمون میدادم کنترل هیجاناتم بیشتر میشد. آزمون دادن برایم انگیزهی بزرگی برای درس خواندن بود. احساس میکردم وقتی آزمون نمیدهم کمتر درس میخوانم. همیشه جمعههایی که آزمون میدادم بهتر و هدفمندتر سپری میشد. به نظرم با هر چیزی بیشتر مواجه شویم، گذر کردن از آن برایمان سادهتر میشود.
در دوران راهنمایی به انتخاب رشته هم فکر میکردی؟
در دوران راهنمایی فکر میکردم به رشتهی ریاضی علاقهی بیشتری دارم؛ به همین دلیل هنگام انتخاب رشته، ریاضی را انتخاب کردم؛ اما سوم دبیرستان با توجه به بازار کار در جامعه تصمیم گرفتم تغییر رشته بدهم و در رشتهی تجربی ادامهی تحصیل دهم. قبل از تغییر رشته، بخشهایی از کتاب زیست را بادقت خواندم و برایم جذاب بود و متوجه شدم میتوانم آن را ادامه دهم.
حضور در آزمونها چهقدر برایت مهم بود؟
برای آزمونها ارزش زیادی قائل بودم. گاهی پیش میآمد که در طول هفته به دلیل کسالت نمیتوانستم درس بخوانم و برای آزمون آمادگی کامل نداشتم، اما روز جمعه در آزمون شرکت میکردم.
نظرت دربارهی دانشگاه چهقدر تغییر کرده است نسبت به زمانی که داشتی انتخاب رشته میکردی؟
در دوران راهنمایی و حتی دبیرستان درسهایی که میخواندیم کاربردی نبود و ما هم با همان ذهنیت به دانشگاه فکر میکردیم. الان درس خواندن جذابیت بیشتری دارد؛ چون هر درسی که میخوانم با کاربرد آن هم آشنا میشوم و این موضوع انگیزهام را برای درس خواندن بیشتر میکند.
در دوران دانشآموزی، چه عواملی باعث میشد برای درس خواندن انگیزه داشته باشی؟
اهدافی مثل افزایش تراز یا کسب نمرهی عالی در درسها برایم انگیزههای موقتی ایجاد میکردند. اما پس از مدتی چیزهای باارزشتری برایم هدف شدند و ایجاد انگیزه میکردند؛ مثل پیشرفت بخشهایی از جامعه، کمک کردن به افراد و نیز قدردانی از زحمات پدر و مادرم.
خانواده برای کسب موفقیت، چگونه تو را حمایت کردند؟
حمایت مالی آنها باعث شد امکانات لازم برای درس خواندن را داشته باشم؛ اما بخش مهمتر این بود که فضای خانه را آرام نگه میداشتند و من هیچ فشاری از جانب خانواده احساس نمیکردم. آنها سعی میکردند در خانه در کمال آرامش درس بخوانم. شاید از نظر درسی کمکی به من نمیکردند، اما تمام امکانات لازم برای درس خواندن را برایم فراهم میکردند.
وقتی دانشآموز بودی برای دوران عید چگونه برنامهریزی میکردی؟
برنامهام برای دوران عید به این صورت بود که چند روز را برای مطالعه و تقویت درسهای نیمسال اول برنامهریزی میکردم؛ سپس در چند روز باقیمانده درسهای بعد از عید را پیشخوانی میکردم. دوره و مرور درسهای نیمسال اول برایم خیلی مهم بود.
از بین ابزارهایی که کانون در اختیار دانشآموزان قرار میدهد، کدام یک مفیدتر بود؟
کارنامههایی که در سایت کانون منتشر میشد خیلی کاربرد داشت. در طول دوران دانشآموزیام از کتابهای کانون برای موفقیت بیشتر در آزمونها استفاده میکردم.

در زندگی الگوی خاصی داری؟
همیشه از رفتار خوب اطرافیانم الگو میگیرم و نمیتوانم از شخص خاصی به عنوان الگو نام ببرم. در مدرسه دوستانی داشتم که شاید نتیجهی درسیشان نسبت به من کمتر بود، اما رفتار بسیار خوبی داشتند که همیشه سعی میکردم از نظر اخلاقی خودم را به آنها نزدیک کنم. همیشه دوست داشتم الگوهایی داشته باشم که بتوانم آنها را از نزدیک ببینم و با آنها حرف بزنم.
به غیر از درس چه مهارتهایی داشتی؟
در دوران راهنمایی بسکتبال بازی میکردم. مدتی هم برای یادگیری برنامههای کامپیوتری و سیستمهای امنیتی وقت گذاشتم.
به دانشآموزان متوسطهی اول که میخواهند به موفقیت تحصیلی برسند، چه میگویی؟
ما باید در هر دوره از زندگیمان روشهایی را که مخصوصِ خودمان است پیدا کنیم. هر چه برای یافتن این روشها بیشتر تلاش کنیم و این تلاش را زودتر آغاز کنیم، راحتتر میتوانیم به روشهایی که با شرایط ما سازگارترند دست پیدا کنیم. در حال حاضر روشهایی که در دانشگاه برای درس خواندن دارم تقریباً همان روشهایی است که در دوران دوران دانشآموزی هم به کار میبردم.
میتوانی نمونههایی از آن روشها را بگویی؟
من از روش خلاصهبرداری استفاده میکردم. الان هم درسهایی مثل آناتومی را خلاصهنویسی میکنم تا بتوانم مرور کنم و بهتر یاد بگیرم. باید از همان دورهی متوسطهی اول درس خواندن را جدی گرفت؛ اما نباید نمره و درصد را ملاک قرار داد. درسهای ریاضی و عربی نیاز به پایهی قوی دارند و باید از دورهی متوسطهی اول به آنها اهمیت داد.
آزمون دادن در دورهی راهنمایی چه فوایدی برایت داشت؟
فراشناخت، یادگیری روشهای برنامهریزی درسی و نیز پیدا کردن روشهای مطالعهی هر درس، دستاوردهایی بود که از آزمون دادن در دوران راهنمایی به دست آوردم و در دوران دبیرستان کاربرد زیادی برایم داشت.
