معرفی رشته های دانشگاهی هنر- سینما

سینما هنری است مبتنی بر ضبط تصویری حوادث و ترکیب خاص و عرضه آنها توام با صدا که با طرح مفاهیم گوناگون به صورت بیانی ویژه در عرضه هنرها تجلی میکند. نوع و کیفیت ارتباط این رشته با سایر رشتههای هنری به گونهای است که میتواند از همه آنها به صورت کمکی سود جوید. سینما با طرح مجموعهای ترکیبی از تصاویر و اصوات و با در نظر داشتن اصول حاکم بر این هنرها، به بیانی دست مییابد که خاص هنر سینما است. هنر سینما از نظر محتوا مبتنی بر زمینههای گوناگون علوم انسانی، علوم ارتباطات، ادبیات و رشتههای مختلف هنری بوده و از نظر تکنیکی از مباحث فیزیک صوت، شیمی، مکانیک و الکترونیک استفاده میکند.کارشناسی سینما یکی از دورههای آموزش عالی است که هدف آن تأمین افراد متعهد و متخصص دراین رشته است تا نیازهای روزافزون جامعه رادر زمینههای مختلف هنر سینما پاسخگو باشد. این رشته دارای 4 گرایش تدوین، فیلمنامه نویسی، کارگردانی و فیلمبرداری است.
دروس اصلی وتخصصی گرایش تدوین:

صدا، لابراتوار فیلم، آشنایی با نقاشی متحرک، مستندسازی، تولید برنامههای تلویزیونی، آشنایی با سبکهای سینمایی، موسیقی فیلم، تدوین، موسیقی، تئوریهای تدوین، ترکیب بندی تصویر، شناخت تحلیلی تدوین، پروژه نهایی.
آخرین مرحله تولید فیلم که در آن شکل نهایی فیلم بدست می آید، تدوین نامیده می شود. در ابتدا تدوین فقط مرتب کردن و حذف برخی سکانس ها بود ولی اکنون در واقع به معنی ایجاد ساختار مفهومی فیلم است. در مرحله تدوین سکانس ها و صحنه ها مرتب شده، صداها تنظیم و با تصاویر هماهنگ می شوند.
شخصی که این کارها را انجام می دهد، تدوین گر نامیده می شود. این فرد باید از ذوق هنری و خلاقیت بالایی برخوردار باشد.
مایکل کان

لیست شیندلر (۱۹۹۳)

نجات شخصی رایان (۱۹۹۸)

لینکلن (۲۰۱۲)

لی اسمیت

دانکرک (۲۰۱۷)

کرک باکستر
دختر با تاتو اژدها (۲۰۱۱)
شبکه اجتماعی (۲۰۱۰)
مورد عجیب بنجامین (۲۰۰۸)
لما کلبرت شونمکر
(Raging Bull (1980
(Gangs of New York (2002
(The Departed (2006
(Hugo (2011
(the wolf of Wall street (۲۰۱۳
دروس اصلی و تخصصی گرایش فیلمنامهنویسی:

آشنایی با متون نمایشی فیلم، تحلیل فیلم، سبکهای ادبی جهان، شخصیتشناسی، تاریخ ادبیات نمایشی، داستاننویسی، فیلمنامه نویسی، آشنایی با شعر در ایران و جهان، قصه در ادیان، آشنایی با ادبیات کودکان، نمایشنامهنویسی، تحلیل فیلمنامه، تصویرنامه نویسی، پروژه نهایی.
فیلمنامه نویسی اولین مرحله در شکل گیری فرآیند تولید فیلم است. فیلمنامه داستانی است که همراه با توضیح صحنهها برای ساخت فیلم نوشته میشود.فیلمنامه از شخصیت ها، صحنه ها، موسیقی، مکان ها و... تشکیل شده است. به طور کلی دو نوعع فیلمنامه داستانی و مستند وجود دارد.
ابوالحسن داوودي

"من زمين را دوست دارم" (1372)

و "بوي خوش زندگي" (1373)،
پيمان قاسمخاني

با نگارش فيلمنامه"دختري با کفش هاي کتاني" (، 1377)

"نان و عشق و موتور هزار" (ابوالحسن داوودي، 1380)،
"مرد هزار چهره" (1387)با تکيه بر همفکري درست مديري/ قاسمخاني در تيپ سازي و البته اين بار قصه گويي به شکلي کلاسيک و جذاب و نه به آن شکل آيتمي اش، موفق شد با انبوه مخاطبان تلويزيون يک پيوند تنگاتنگ ذهني برقرار کند.
ژوليوس جي، فيليپ جي.اپستاين و هوارد كوچ فيلمنامهنويسان كازابلانكا :براساس نمايشنامه «همه به كافه ريك ميروند» نوشته موراي برنت و جوآن آليسون.
همشهري كين فيلمنامهنويس: اورسن ولز و هرمن منكيهويچ

ماريو پوزو و فرانسيس فورد كوپولا.فيلمنامهنويس پدرخوانده: براساس رماني نوشته ماريو پوزو.

دروس اصلی وتخصصی گرایش کارگردانی:

صدا، لابراتوار فیلم، آشنایی با نقاشی متحرک، آشنایی با متون نمایشی، مستندسازی، تحلیل فیلم، تولید برنامههای تلویزیونی،آشنایی با سبکهای سینمایی، موسیقی فیلم، جلوههای خاص، اصول بازیگری، کارگردانی، شیوههای رهبری بازیگر، مدیریت تولید، پروژه نهایی.
کارگردانی را شاید مهم ترین بخش تولید هر فیلم دانست. کارگردان مسئول اصلی ساخت فیلم است. مهم ترین کاری که یک کارگردان انجام می دهد، حفظ موضوع اصلی فیلم در طول مراحل پیش تولید، تولید و پس از تولید است.
در واقع کارگردانی شامل برنامه ریزی ساخت فیلم ، نظارت بر ساخت آن ، ارائه دستورالعمل به بازیگران و کلیه دست اندرکاران فنی تولید و ارائه تصویری هنری و فنی به فیلم می باشد. کارگردان از ابتدا تا انتهای فرآیند تولید فیلم، ارتباط بسیار نزدیکی با همه عوامل فیلم از جمله فیلمنامه نویس، تهیه کننده، بازیگران، تدوین گر، صداگذار و... دارد.
عباس کیارستمی

طعم گیلاس

مسعود کیمیایی

دندان مار

آلفرد هیچکاک

(جامعه ستیز-غریبه ها در قطار-خانم و آقای اسمیت-سر گیجه-بد نام و معروف)
کریستوفر نولان

(بی خوابی-سه گانه بتمن-آبرو-خاطره-میان ستارهای-ایده)
.چارلی چاپلین

(ساعت مدرن-مرد کوچولو با مسواک-دیکتاتور بزرگ-یک قدم زدن خنده دار)
جیمز کامرون

(ترمیناتور 2 - آواتار - تایتانیک)
دروس اصلی و تخصصی گرایش فیلمبرداری:

صدا، لابراتوار فیلم، تحلیل فیلم، جلوههای خاص، فیزیک نور و عدسی، شناخت ابزار فیلمبرداری، فیلمبرداری در نقاشی متحرک، فیلمبرداری، شناخت مواد خام، پرسپکتیو رنگ و نور، نورپردازی، ترکیببندی تصویر، گریم، تصویربرداری، پروژه نهایی.
بوسیله فیلم برداری است که کلیه صحنه های فیلم به وسیله انواع دوربین ها ثبت و ضبط می شوند. در مرحله فیلم برداری کارهای دیگری مانند صدابرداری، نورپردازی، کارگردانی و بازیگری نیز همزمان انجام می شود.
فیلم بردار شخصی است که کار ثبت سکانس ها را بر عهده دارد. در بسیاری از پروژه های فیلم سازی یک مدیر فیلم برداری وجود دارد که فیلم بردار، مسئول دوربین و دستیاران فیلمبردار زیر نظر او کار می کنند.
فارغالتحصيلان اين رشته به عنوان گروهي از هنرمندان جامعه در انتقال مفاهيم فرهنگي، هنري و اجتماعي نقش عمدهاي دارند. اين فارغالتحصيلان توانائي عهده دارشدن مسئوليتهاي موجود در هنر سينما اعم از كارگرداني، فيلم نامه نويسي، فيلمبرداري، تدوين را دارا بوده، ميتوانند جذب مراكز هنري و آموزشي گردند.
علیرضا زرین دست

امانوئل لوبزکی

بازگشته

داریوش خنجی

ادوارد لاچمن

هنر سینما از نظر محتوا مبتنی بر زمینههای مختلف علوم انسانی، علوم ارتباطات، ادبیات و رشتههای مختلف هنری بوده و از نظر تکنیکی از مباحث فیزیک صوت، شیمی، مکانیک و الکترونیک استفاده میکند. کارشناسی سینما یکی از دورههای آموزش عالی است که هدف آن تربیت افراد متعهد و متخصص در این رشته است تا نیازهای جامعه رادر زمینههای مختلف هنر سینما پاسخگو باشد. این رشته دارای 4 گرایش تدوین، فیلمنامه نویسی، کارگردانی و فیلمبرداری است.
تهیه شده توسط نسیم پوراحمد
