امیرحسین رضافر - رتبه۴۵ منطقه۲
دانشجوی حقوق تهران
روش مطالعه کلی
* در بادی کلام باید این نکته را ذکر کنم که نوروز برای من صرفا از یکم فروردین شروع نشده بود. بلکه پس از آخرین آزمون اسفند من برای نوروز برنامه ریزی کردم و از ۲۱ اسفند(یک روز پس از آزمون۲۰اسفند) شروع به اجرای این برنامه کردم.
* اولین هدفم این بود که تمامی اشتباهاتم طی آزمون های۶ماه اخیر را از آزمون ها پیدا کنم و مباحث آنها را بازخوانی کنم. در کل برنامه مطالعاتی من طی این ایام بر تمرین و تکرار متمرکز شده بود.
* از سوی دیگر قبل از آغاز نوروز تصمیم گرفتم تا تست های نشان دار دروس فلسفه و منطق-عربی و ادبیات دوازدهم را دوباره کار کنم.در ایام نوروز برای برخی دروس و مباحث کار ویژه انجام می دادم و سبک مطالعه ام تغییر کرده بود.
* چون از سویی حجم مطالب آزمون۷ فروردین بالا بود و از سوی دیگر این مباحث را چندین بار هم قبلا آزمون داده بودم و از هر جهت این ایام به نوعی برای من ویژگی خاص و متمایزی از ایام دیگر داشت.
* بیشترین کار من برای این ایام بازیابی بود و در اغلب دروس از بازیابی استفاده می کردم.چرا که بازخوانی هم زمان بر بود و هم به من توهم یادگیری یا توهم فراموشی را القا میکرد.

روش مطالعه درس
فلسفه دوازدهم:
* قبل از نوروز فصل های مختلف این درس را تقسیم بندی کرده بودمتا در هر روز یک فصل(مثلا روز دوم عید مبانی حکمت مشاء را مطالعه کردم) از این کتاب را بخوانم.
* روش مطالعه ام این گونه بود که ابتدا با مطالعه نکات مهمی که برای هر فصل در حاشیه کتاب نوشته بودم شروع می کردم تا در آغاز به خاطر بیاورم که مهمترین نکات هر درس کدام ها بوده اند و سپس شروع می کردم از اول فصل می خواندم.
* تمرکزم بیشتر بر دو بحث مهم فلسفه تا نوروز یعنی حکمت مشاء و حکمت اشراق بود. نکته دیگر این بود که روزی که فصل یکم را می خواندم در روز بعد از آن علاوه بر مطالعه فصل دوم به مرور فصل یکم نیز می پرداختم و در روز سوم هم علاوه بر مطالعه فصل سوم به مرور فصل دوم می پرداختم و به همین منوال برای سایر فصل ها نیز در ایام باقی مانده چنین عمل می کردم.
جامعه شناسی:
* در طول سال وقتی علوم اجتماعی را می خواندم متوجه می شدم که میان برخی مباحث جامعه شناسی ۱ و۲ با این درس وجود دارد. مثلا بحث «جهان اجتماعی» هم در جامعه شناسی ۱ مطرح شده بود و هم در علوم اجتماعی!
* اما آنچنان زمان کافی نداشتم تا این ارتباط معنایی را کشف و یادداشت کنم. در ایام نوروز به سراغ کشف این ارتباط معنایی رفتم.
* ابتدا با کشف ارتباط میان جامعه شناسی۱ و۲ با یکدیگر کردم و سپس آن را با علوم اجتماعی سال چهارم پیوند دادم.این ارتباطات معنایی که کشف میکردم را درحاشیه کتاب درسی ذیل همان بحث مورد بررسی می نوشتم.
* این امر به من کمک شایانی در رفع ابهام برخی مفاهیم این درس کرد و از سوی دیگر این ارتباط معنایی باعث شده بود همزمان هر سه کتاب همزمان در دسترسم باشند.

روش مطالعه مبحثی علوم و فنون ادبی
عروض:
* در ایام نوروز سعی کردم تا این مبحث را کاملا به روش سماعی یاد بگیرم.برای این کار تعداد تست های بسیار زیادی کار کردم تا اولا با تیپ های مختلف سوالات این بخش آشنا شوم و ثانیا گروه های مختلف وزنی به گوشم آشنا باشد.
* این امر به من کمک می کرد تا بدون تقطیع به ارکان به وزن شعر دست پیدا کنم. از این رو هرشب ۱۰ الی ۱۵ تست عروض را به روش سماعی کار می کردم تا این روش در خاطرم تثبیت شود.
* بحث مهم در این قسمت برای من یافتن تعداد پایه های هجایی بود تا بتوانم تشخیص دهم که در کدام گروه وزنی جای می گیرد.
* در این ایام حتی اگر مشغول مباحث آرایه ادبی یا تاریخ ادبیات هم بودم اگر بیت مهمی را در این مباحث به لحاظ وزنی می یافتم فورا وزن آن را به روش سماعی برای خودم توضیح می دادم.این گونه بود که در این ایام منبع بسیار بزرگ و غنی از ابیات را در اختیار داشتم.
سبک شناسی:
* در بخاطر سپردن ویژگی های ادبی و فکری سبک های مختلف و نام شاعران برجسته و آثار آنها در قلمرو آن سبک مشکل داشتم.
* از این رو در ایام نوروز اولا سعی کردم این مباحث را به روش نموداری برای خودم تشریح کنم و سپس توضیح دهم.ثانیا وجه تمایزات مهم هر سبک از سبک دیگر را(مثلا در سبک خراسانی از واژه های کهن استفاده می شود در حالیکه در سبک هندی از واژه و اصطلاحات عامیانه استفاده می شود) ذیل همین نمودار یادداشت کردم.
* پس از این کار هرروز ویژگی های سبک را تا روز آزمون۱۷ فروردین مرور کردم و در نهایت به تسلط در این مبحث رسیدم.
همچنین می توانید جهت اطلاع از خدمات پشتیبانی ویژه با شماره 02186121706 تماس حاصل نمایید.
کانال پشتیبان ویژه ها : vipposhtiban@ را در تلگرام جستجو نمایید یا روی لینک عضویت در کانال پشتیبان ویژه کلیک نمایید.
