سید محمدرضا کوچکی آقایی - رتبه۱۸ منطقه۲
دانشجوی حقوق تهران
روش مطالعه کلی
* دوران نوروز بهترین زمان برای زنده کردن درس هایی است که تاکنون به هر علت مطالعه نکرده اید.
* من تا دوران نوروز به علت زوج درس بودن منطق و فلسفه ،هیچ وقت درس منطق را در آزمون ها پاسخ نمی دادم و حتی آن را مطالعه نمی کردم چون منطق از جمله درس هایی بود که بیش از مطالعه به تست زنی و کسب تجربی عملی نیاز داشت وبا توجه به حجم زیاد درس ها زمان کافی برای مطالعه آن را نداشتم.
* از طرف دیگر درس ادبیات و مخصوصا بخش آرایه ها بود که تسلط کافی در آن نداشتم و همیشه شک دار به آن پاسخ می دادم. اما دوران نوروز مدرسه ای در کار نبود، من بودم و کلی وقت اضافی که میتوانستم بزنم به زخم هایم.

روش مطالعه درس
منطق:
* هر روز ۱ ساعت منطق تمرین می کردم به این صورت که ابتدا یک درس را می خواندم.
* بعد تمام تست های آن را میزدم و نکات مهم تست ها را در صفحات کتابم یادداشت می کردم.
* در پایان سیزده بدر ، هر۱۳ درس منطق را جمع کردم و تمام نقاط مبهم و دشوار آن را یادداشت کرده بودم از جمله مفاهیمی مثل ایهام انعکاس و مغالطه تقسیم و ترکیب که در کتاب درسی نبود ولی در کنکور مطرح می شد.
ادبیات:
* در کتاب آبیِ ادبیات از کنایه ، استعاره، مجاز ،ایهام و ایهام تناسب هم به صورت مبحثی و هم به صورت ترکیبی سوالات جدید و نابی داشت و تمرین ۱ ساعته برای هر روز باعث شد این مفاهیم را به خوبی از هم تفکیک کنم.
* در آزمون های بعدی، هم مدیریت زمان بهتری داشتم چون ادبیات را در زمان خودش میزدم و هم درصد ادبیاتم به صورت قابل ملاحظه ای رشد داشت به گونه ای که در یک آزمون ، ادبیات اختصاصی و آرایه و گواهِ هر دو را صد زدم.

روش مطالعه مبحثی علوم وفنون ادبی
عروض:
* مهم ترین نکته در حل سوالات وزن و عروض ، سماعی کردن وزن است ، یعنی به محض اینکه دانش آموز شعر راشنید باید وزن آن را بگوید. اما چطور؟!
* بهترین روش یادگیری آن که به تمام دانش آموزانم آموزش دادم و همه نتیجه گرفتند ، این بود که تمام اوزانی که در کتاب درسی آمده را در برگه ای یادداشت کرده و زیر هر وزن چند بیت برای مثال آن بیاورند و هر روز ۳۰ دقیقه بدون فکر کردن به روش کشف وزن و ... فقط با صدای بلند و موزون شعر و وزن آن را تکرار کنند.
* بعد از یک ماه خودبه خود این روش تاثیر خود را میگذارد و با شنیدن هر بیت ، دانش آموز وزن آن را میگوید.
* سماعی کردن قسمت اصلی کار است ولی نمی شود صرفا با گفتن وزن به صورت سماعی ، نکات ریز سوال و اختیارات شاعری و ...را درآورد.
* با سماعی کردن ابتدا وزن کامل بیت را می نویسیم و اگر سوالی جزئیات بیشتری خواست ، هر دو مصرع را تقطیع کرده و تک تک هجا ها را با وزن اصلی مقایسه میکنیم و اگر مطابق نبودند نشان می دهد که کدام اختیارات به کار رفته است، یا بعضی از سوالات فقط نیاز به تقطیع رکن اول هر بیت دارد . به هر حال هر دانش آموز با سماعی کردن عروض در حل هر سوال روش های سریع و شخصی خود را هم کشف می کند.
همچنین می توانید جهت اطلاع از خدمات پشتیبانی ویژه با شماره 02186121706 تماس حاصل نمایید.
کانال پشتیبان ویژه ها : vipposhtiban@ را در تلگرام جستجو نمایید یا روی لینک عضویت در کانال پشتیبان ویژه کلیک نمایید.
