معرفی رشته‌های دانشگاهی شماره دوم - نمایش عروسکی

نمایش عروسکی از قدیمی‌ترین هنرهای نمایشی در جهان است. هنرمند در رشته نمایش عروسکی ارتباط بسیار نزدیکی با مخاطب برقرار کرده و پیام خود را به او انتقال می‌دهد

معرفی رشته‌های دانشگاهی شماره دوم - نمایش عروسکی

معرفی رشته های دانشگاهی شماره دوم - نمایش عروسکی

معرفی رشته نمایش عروسکی:

نمایش عروسکی از قدیمی ترین هنرهای نمایشی در جهان است. هنرمند در رشته نمایش عروسکی ارتباط بسیار نزدیکی با مخاطب برقرار کرده و پیام خود را به او انتقال می دهد.

نمایش عروسکی نوعی بیان هنری است که از طریق عروسک های مختلف با مخاطبان ارتباط برقرار می کند. فنون نمایش عروسکی طوری پیشرفت کرده است که به صورت رشته ای دانشگاهی درآمده است.

ازسوی دیگر نمایش عروسکی، بهترین زمینه برای پرورش قوه تخیل و کشف بروز استعدادهای هنری کودکان و نوجوانان است وامکان آشنا سازی آنان با فرهنگ و ادبیات ملی و جهانی و همچنین انتقال مفاهیم ارزنده اخلاقی و تربیت ورشد مهارت های زندگی را در میان آنان فراهم می آورد.از این رو کانون های پرورشی کودکان و نوجوانان و مهدکودک ها از این هنر استقبال می کنند. اما باید پذیرفت هنوز آنگونه که باید این هنر در جامعه ما جایگاه خویش را نیافته است.

نمایش عروسکی، نوعی تئاتر یا نمایش است که در آن از عروسک یا اشیا متحرکی استفاده می کنند که اغلب شبیه انسان یا حیوان بوده و توسط فردی که “عروسک گردان” نامیده می شود، به حرکت در می آیند. در این نمایش ، عروسک گردان ها از حرکت دست یا بازوی خود یا نخ هایی متصل به عروسک ها برای کنترل سر، بدن و گاهی دهان و چشم های عروسک ها استفاده می کنند. علاوه بر این، گاهی عروسک گردان به جای عروسک صحبت کرده و سپس، حرکت دهان عروسک را با صدا خود هماهنگ می کند. غالبا، از حرکات و بخش حرف زدن عروسک ها در داستان سرایی استفاده می شود.



در رشته نمایش عروسکی دانشجویان با انواع تکنیک های نمایش عروسکی در زمینه های عروسک گردانی، کارگردانی، طراحی صحنه و نمایشنامه نویسی آشنا می شوند. لازم به ذکر است که دانشگاه ها در رشته نمایش عروسکی به صورت نیمه متمرکز دانشجو می پذیرند.

دروس پایه:

اصول و مبانی ارتباطات

آشنایی با تاریخ ادبیات معاصر

جامعه شناسی عمومی

شتاخت موسیقی

جامعه شناسی وهنر

تمثیل شناسی

فلسفه مقدماتی شرق

فلسه مقدماتی غرب و…

دروس اصلی:

بنیاد نقاشی در غرب وشرق

مبانی بازیگری

مبانی کارگردانی

مبانی طراحی صحنه

مبانی ادبیات نمایشی

مبانی نمایش عروسکی

تاریخ نمایش در جهان

طراحی و دوخت لباس و

بیان

نمایشنامه نویسی عروسکی

موسیقی درنمایش عروسکی

کودک و نمایش

رایانه و نمایش عروسکی

شناخت مواد

موسیقی در نمایش

ماسک وگریم

تاریخ نمایشی عروسکی در شرق و غرب

خیمه شب بازی

طراحی صحنه نمایش عروسکی

طراحی چهره و بدن حیوان

پروژه و…

نمایش عروسکی نوعی بیان هنری است که از طریق عروسک های مختلف با مخاطبان ارتباط برقرار می کند. در رشته نمایش عروسکی دانشجویان با انواع تکنیک های نمایش عروسکی در زمینه های عروسک گردانی ، کارگردانی ، طراحی صحنه و نمایشنامه نویسی آشنا می شوند.

توانایی های لازم جهت تحصیل در نمایش عروسکی:

خلاقیت

صدای رسا وبدون تنش و لغزش

آمادگی جسمانی خوب

آشنایی با روانشناسی کودک

روحیه کارجمعی

عاشق هنر نمایش بودن

توانایی‌های‌ لازم‌:

انعطاف‌پذیری بالا

توانایی‌ انجام کار گروهی‌

خلاق‌ و نوآور

صبور و با حوصله‌

برخورداری از صدای‌ رسا و بدون‌ تنش‌ و لرزش‌ و آمادگی‌ جسمانی‌ خوب‌

دارای اندیشه‌ای‌ پویا و حسی‌ قوی‌

باید قلم‌ خوبی‌ داشته‌ باشد

اطلاعات‌ عمیقی‌ در مورد اقتصاد، روانشناسی‌، جامعه‌شناسی‌، فرهنگ‌ و ادبیات‌ ایران‌ و جهان‌ داشته‌ باشد.

انواع شیوه های نمایش عروسکی

شیوه های نمایش عروسکی با توجه نوع عروسک و نمایش، شیوه اجرا ، نوع گفتار، محیط اجرای نمایش و هدف از اجرای نمایش متفاوت بوده و به چند گروه تقسیم می شوند:

نمایش عروسکی سایه ای

نمایش عروسکی سایه ای، بر اساس ایجاد سایه بر روی دیوار یا پرده است.


انواع شیوه های نمایش عروسکی

شیوه های نمایش عروسکی با توجه نوع عروسک و نمایش، شیوه اجرا ، نوع گفتار، محیط اجرای نمایش و هدف از اجرای نمایش متفاوت بوده و به چند گروه تقسیم می شوند:

نمایش عروسکی سایه ای

نمایش عروسکی سایه ای، بر اساس ایجاد سایه بر روی دیوار یا پرده است.


نمایش عروسکی ماسک و تن پوش

در نمایش عروسکی ماسک و تن پوش ، معمولا فردی لباس و تن پوش انسان را پوشیده و ماسک میزند. این نمایش، جز نمایش های صحنه ای است که در آن، موجودی انسانی ،روایتی را بازگو می کند.




نمایش عروسکی دستکشی

عروسک های دستکشی، نوعی عروسک هستند که با استفاده از انگشتا ن دست به حرکت در می آیند.


نمایش عروسکی ماپت:

عروسک ماپت یا فک زن، یک عروسک تلفیقی است که در اندازه ها و ابعاد مختلف ساخته شده و اصل آن به آمریکا بر می گردد. این عروسک ها ، فاقد تنه بوده و به منظور ایجاد جذابیت بیشتر ، از اسفنج ساخته می شوند تا بتوانند حرکت صورت را تقلید کنند.


نمایش عروسکی نخی :

نمایش عروسکی نخی یا ماریونت، نوعی نمایش عروسکی است که در آن ، عروسک ها از بالا و به وسیله نخ هایی نایلونی به حرکت در می آیند. عروسک های این نمایش، معمولا به واسطه نخ هایی که به سر، تنه و اجزای بدن شان بسته شده کنترل می شوند.


نمایش عروسکی سیاه:

این نمایش، از زمینه سیاه در صحنه، پوشش سیاه لباس، چهره و دست های بازی دهندگان، نورهای ماوراء بنفش و عروسک های آغشته به رنگ های شب رنگ و شفاف در صحنه ی نمایش عروسکی استفاده می کند تا تماشاگر هیچ دیدی نسبت به بازی دهندگان عروسکی نداشته و نگاهش بر اشیاء متحرک و نورانی یا عروسک های رنگی متمرکز شود.


نمایش عروسکی انگشتی:


نگاهی به برترین آثار عروسکی تلویزیونی جهان

المو

المو همزمان با فراگیر شدن تلویزیون‌های رنگی (دهه 60) تاکنون برنامه اجرا می‌کند، بیل وِیر(Bill Weir) در مقدمه گزارش شبکه ‌ای.بی.‌سی می‌گوید: او به میلیون‌ها کودک برای یادگیری حروف الفبا، شکل‌ها، رنگ‌ها، شریک شدن در بازی، دوست پیدا کردن و شعر خواندن، حتی در مورد استفاده از دستشویی، کمک کرده است، اما احتمالا هیچ بچه‌ای نمی‌تواند اسم واقعی او را بگوید و شاید تعداد کمی از والدین او را بشناسند، دلیلش این است که استعدادش در قالب شخصیتی به نام المو ظاهر شده است.

از ویژگی‌های دیگر المو که در این گزارش به آن اشاره شده، طبیعت ساده و مثبت شخصیت اوست. او دوست دارد کودک و بزرگسال را در آغوش بگیرد، چون احساس خوبی به او می‌دهد، و در هر ملاقاتی سعی می‌کند تک‌تک بچه‌ها را بغل کند و ببوسد. عروسکی که با صورتش می‌تواند انواع احساسات را ابراز کند، اما چه کسی این عروسک را به حرکت در‌می‌آورد؟

المو از سری عروسک‌های دستکشی محسوب می‌شود که عروسک‌گردان، عروسک نمایش را مانند دستکش به دست کرده و با آن شروع به کار می‌کند.



کرمیت قورباغه

جیم هنسن از دو توپ پینگ‌پنگ برای ساختن چشمان قورباغه‌ای و یک کت سبز دور انداخته شده برای لباس کرمیت استفاده کرد. در سال ۱۹۶۹ کرمیت در تلویزیون ظاهر شد و تاکنون در برنامه‌های مختلف تلویزیونی ازجمله نمایش احمقانه، خیابان سیسمی و همچنین یک فیلم و دو ترانه موسیقی ظاهر شده است.

اندی پندی

اندی پندی عروسکی که در سبد پیک‌نیک زندگی می‌کند، ستاره برنامه‌های کودک انگلیس در دهه 50 بود. شخصیت مقابل اندی یک خرس عروسکی به نام «تدی» بود و عروسک زشت «لوبی لو» تنها زمانی ظاهر می‌شد که این دو در برنامه نبودند. در سال ۲۰۰۲ این شخصیت همراه چند شخصیت دیگر بار دیگر به برنامه‌های کودک بازگشتند.


ماپت شو

جیم هنسن با خلق ماپت‌ها و تولید برنامه ماپت شو حرکتی انقلابی در عرصه هنر عروسکی ایجاد کرد. ماپت (Muppet) از ترکیب دو کلمه پاپت (Puppet)‌ و ماریونت (Marionette) عروسک‌های تئاتری تشکیل شده است. (در ایران استاد جواد ذوالفقاری ماپت را مروسک نامگذاری کرده‌ است) ماپت‌ها عروسک‌هایی هستند که انعطاف زیاد، قابلیت حرکتی فراوان و چهره‌هایی زنده‌ای دارند و به همین دلیل حرکاتشان بیشتر به حرکات انسانی شبیه است و می‌توانند حس بیشتری را به مخاطب القا کنند. این عروسک‌ها بیشتر از ابر یا فوم‌‌های نرم ساخته می‌شوند و برای حرکت دادنشان بیشتر از تکنیک دستکشی میله‌ای استفاده می‌کنند. پس از این‌که هنسن این شیوه نوین را در طراحی و ساخت عروسک به وجود آورد و این عروسک‌ها در برنامه تلویزیونی ماپت شو اقبال عمومی زیادی به دست آوردند، این روش عروسک‌سازی بخصوص در سینما و برنامه‌های تلویزیونی یکی از اساسی‌ترین شیوه‌های ساخت عروسک و تولید برنامه شد.

سال 1976 نخستین برنامه ماپت شو توسط هنسن و گروهش به سفارش یک شرکت انگلیسی و به صورت مجموعه دنباله‌داری طراحی و ساخته شد و تا سال 1981 ادامه یافت. این برنامه نه‌تنها کودکان را شیفته خود کرده، بلکه توانسته بود بزرگ‌ترها را هم تحت تاثیر خود قرار دهد. ماپت‌ها موفق شدند نظر بسیاری از بزرگان دنیای موسیقی، تئاتر و سینما را به خود جلب کنند. محبوبیت بسیاری که ماپت‌ها به دست آورده بودند، جیم هنسن را بر آن داشت که اولین فیلم سینمایی با عنوان فیلمی از ماپت ها را سال 1979 تولید کند. داستان این فیلم ماجرای سفر هیجان‌انگیز کرمیت قورباغه به هالیوود برای آغاز زندگی خود به‌عنوان یک ستاره است. این فیلم سرآغاز فصل جدیدی از تولیدات سینمایی کمپانی جیم هنسن است که حتی بعد از مرگ وی تا امروز ادامه یافته است.



برترین و محبوب ترین عروسک های ایران

کلاه قرمزی

کلاه قرمزی، عروسکی که اولین بار با فیلم سینمایی کلاه قرمزی و پسرخاله (سال ۷۳) به سینما آمد و سودای آمدن به تهران را در سر داشت و می خواست در تلویزیون مشغول به کار شود و با شیطنت ها و بازیگوشی هایش خیلی زود محبوبیت پیدا کرد.

او بچه عروسکی بازیگوش و تنبل و خوش قلب مجموعه تلویزیونی است که در ابتدای ساخت سری‌های کلاه قرمزی به عنوان شخصیت اصلی محسوب می‌شد ولی رفته رفته شخصیت‌های دیگر نقش پررنگ تری گرفتند.




فامیل دور

فامیل دور اهل جایی است با نام دور. شغل او دربانی است و از این‌رو برای درها اهمیت بسیار زیادی قائل است و برای مثال دوست ندارد کسی درب جایی را باز بگذارد یا آن‌را محکم باز کند یا ببندد.

یکی از تکیه‌کلام‌های او شعری است که آن‌را در موقعیت‌های گوناگون و حتی گاهی بی‌ربط می‌خواند: «که با این در اگر در بند در ماند، در مانند.»

فامیل دور که بهادر مالکی صداپیشگی اش را برعهده دارد، ظاهری ساده و روستایی دارد او به کلمه «در» حساس است و در بیشتر جمله هایی که می گوید از این کلمه استفاده می کند مثلا به جای خانه تکانی از کلمه در تکانی استفاده می کند

و معتقد است تمیز کردن خانه را باید با تمیز کردن درهای کوچک شروع کرد. فامیل دور خیلی زود در میان مخاطبان برنامه محبوب شد. در مجموعه کلاه قرمزی ۹۰ با همسرش «دوره» ازدواج کرد.




دختر همسایه

دختر همسایه، دختر همسایه آقای مجری است که معمولاً به آقای مجری سپرده می‌شود. او تحت تاثیر برنامه‌های تلویزیونی که در ایران برای کودکان ساخته می‌شود قرار گرفته و تکه کلامش “دست و جیغ و هورای بلند” و “عیدی بده” است.

لحن بچه گانه و شیرینی برای دختر همسایه در نظر گرفته اند که برای مخاطب کودک جذاب است. نگار استخر صداپیشه این عروسک است و شیما بخشنده عروسک گردانی اش را برعهده دارد.



گیگیلی

گیگیلی دوست کلاه قرمزی و بسیار تنبل است و به بازی های کامپیوتری و هر فعالیتی که حرکت بدنی نیاز ندارد علاقه دارد. خانواده او نیز بسیار تنبل هستند

و همین تنبلی مایه طنز در این شخصیت است.در مجموع کاراکتر ساده ای است که شاید به خاطر سادگی و بچه گانه بودن حرف هایش بیشتر مورد استقبال مخاطبان کودک برنامه قرار می گیرد.



جیگر

الاغ عروسکی که اولین بار در مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی ۹۱ حضور یافت و خیلی زود محبوب شد. این شخصیت هم ویژگی های خاص خودش را داشت که او را از سایر عروسک ها متمایز می کرد.

همچنین مثل بقیه عروسک ها تکیه کلام ها و عادت های خاص خودش را دارد مثل تکرار کلمه جیگر با تاکید بر بعضی از کلمات و حساسیتش نسبت به اینکه او را خر صدا کنند که اغلب موجب خنده مخاطب می شود.

صداپیشه این عروسک کاظم سیاحی و عروسک – گردانش عیسی یوسفی پور است.



گابی

گابی یک گاو عروسکی است که در روستا به همراه بی بی زندگی می کرده و برای روزهای عید نوروز به شهر آمده. او بسیار خوش‌اشتها است و همین موضوع گاهی دستمایه‌ای می‌شود برای موقعیت‌ها و گفتگوهای طنز در این مجموعه.

گابی از اینکه دیگران به او دست بزنند، خوشش نمی‌آید. او کمی شُل صحبت می‌کند و در کنار نان خشک، بیشتر به خوردن کاغذ و مقوا علاقه دارد.


پسرعمه زا

پسر عمه زا، پسر عمه کلاه قرمزی است که در روستای کلاه‌قرمز آباد زندگی می کرده و برای دیدن کلاه قرمزی و در روزهای عید نوروز به شهر آمده و به این شکل وارد داستان‌های کلاه قرمزی شده.

پسرعمه زا شخصیتی شر و شیطان و شهرستانی است که می‌تواند مابازاهای بیرونی هم داشته باشد. او با آداب و سنت‌های شهری آشنایی ندارد و حرف‌های خود را رک و بدون هیچ ملاحظه‌ای می‌گوید و به همین خاطر ممکن است بی ادب به نظر برسد.

این شخصیت از نظر ظاهری شبیه کلاه‌قرمزی است. مرضیه محبوب عروسک‌ساز در مورد چرایی شباهت بیشتر عروسک‌های جدید مجموعهٔ کلاه‌قرمزی به کلاه‌قرمزی، حتی فامیل دور با آن سر طاس و سبیل، همهٔ آن‌ها را از یک قوم و محله می‌داند

که شاید از نظر خونی نسبتی با هم نداشته باشند اما به قول پسرعمه زا آن‌ها از یک ده آمده‌اند.

لحن حرف زدن پسرعمه زا به خاطر مفهوم نبودن دقیق کلمات و مشخص نبودن پایانشان خیلی زود مورد توجه قرار گرفت.

تکیه کلام هایی مثل خدانگهدار … هووو … یا ها؟ گفتنش وقتی چیزی را متوجه نشده است که در عین حواس پرتی و گیجی ادا می کند از جمله خصوصیاتی است که می توان گفت مشخصه های اصلی پسرعمه زا را دربر می گیرد.

پسرخاله

پسر خاله شخصیت اصلی مجموعه‌های اولیه کلاه‌قرمزی بعد از کلاه قرمزی بود و شخصیتی بسیار جدی و جوانمرد و بسیار قانع و از خودگذشته داشت که گویی نماینده طبقه کارگر در این مجموعه است و دوستان کارگر زیادی دارد که همگی دارای این خصوصیات هستند.

مهمترین خصوصیت پسرخاله مرام و معرفت اوست که او را متمایز می کند و بعضی خصایل اخلاقی که در جامعه در حال کمرنگ شدن است برای پسرخاله همچنان ارزش و اهمیت خاص خود را دارد.

حضور همیشگی او وقتی که اطرافیانش احتیاج به کمک دارند و بیان دیالوگ هایی که با وجود جنبه های آموزشی و اخلاقی اش اما به شیرینی و سادگی بیان می شود این شخصیت عروسکی را بسیار دوست داشتنی کرده است.


ببعی

گوسفند عروسکی که در بعضی مجموعه های کلاه قرمزی دارد . از ویژگی های این عروسک تسلطش به زبان انگلیسی است و به کار بردن کلمات انگلیسی در میان حرف هایش که باعث دلنشینی و جذابیت این عروسک می شود.


آقوی هم ساده

آقوی هم ساده نام انسان عروسکی است که نماد یک همسایه خوش‌قلب ولی بدشانس را در این مجموعه تلویزیونی بر عهده دارد که به اتفاقات بد زندگی‌اش می‌خندد.

این شخصیت خیلی صحبت می‌کند.


عزیزم ببخشید

عزیزم ببخشید فرزند لطفاً مردی میانسال است با اندامی ریزنقش و چشمانی مشکی. او موهای مشکی و فرفری و سبیلی خرمایی‌رنگ دارد.

پیشانی او بلند است و موهایش در قسمت پیشانی ریخته‌اند. سبیل او تمیز است و مرتب کوتاه‌شده و به دو طرف تابانده شده‌اند.

ابروان او نیز ابروانی کوتاهند. او عموماً روپوشی سفید به تن و سینی فلزی‌ای به دست دارد. شکل ظاهری او بسیار شبیه به دلاک است که در کلاه‌قرمزی ۹۱ حضور داشت.

عزیزم ببخشید فرزند لطفاً نام شخصیت عروسکی است که از نوروز ۱۳۹۳ در مجموعه کلاه قرمزی ۹۳ توسط فامیل دور به مخاطبان معرفی شد.

این شخصیت از همان روزهای نخست توانست محبوبیت زیادی در میان بینندگان پیدا کند.

این شخصیت را احسان کرمی صدا پیشگی می‌کند.

او خدمتکار فامیل دور است که برای کمک به او در پرورش بچهٔ فامیل دور استخدام شده.

عزیزم که به دقت و جزئی‌نگری و انجام کارها درست با همان جزئیات و سلیقهٔ کارفرما شهره است با این جزئی‌نگری مفرطش و سؤال‌پرسیدن‌های بی‌پایانش عموماً کارفرمایش را چنان کلافه می‌کند که شخص از خواسته‌اش پشیمان می‌شود.

او هنرمند نیز هست و علاوه‌بر خدمتکاری، به سینی‌نوازی هم می‌پردازد. سینی او سینی فلزی‌ای است که ساز ضربیِ اوست که از پدرش، لطفاً، به او به ارث رسیده و آن را از خود جدا نمی‌کند به طوری که همان‌طور که آن را به زیر بغل زده به رخت‌خواب می‌رود و می‌خوابد.

به مرور در طول حضور عزیزم در کلاه‌قرمزی ۹۳ او بیشتر روی سینی‌نوازی‌اش متمرکز می‌شود و حتی آهنگ‌هایی هم می‌سازد و پیشنهاد اجرای برنامهٔ سینی‌نوازی در خارج از کشور می‌گیرد.

دیو

دیو شخصیتی عروسکی از مجموعهٔ نمایشی کلاه‌قرمزی است که از کلاه‌قرمزی ۹۳ به جمع شخصیت‌های این مجموعه پیوست.

دیو نیز مانند ببعی (۱۳۹۰) و جیگر (۱۳۹۱) عیدی بی‌بی به کلاه‌قرمزی است که در واقع دیوبچه‌ای است که همراه با والدینش در زیر زمین زندگی می‌کرد ولی چون آب‌های زیر زمین تمام شدند همراه والدینش به سطح زمین آمد و بعد هم که به عنوان عیدی به کلاه‌قرمزی رسید.

دیو هنوز کودک است و بسیار ماچی به طوری که ملتمسانه از دیگران می‌خواهد که ببوسندش.

او که همه‌چیز را وارونه می‌فهمد، وارونه نیز عمل می‌کند، به عنوان مثال اگر بگویی بنشین می‌ایستد و اگر بگویی بایست، می‌نشیند.

همین‌طور هر کاری که بگویی نکند را می‌کند و بالعکس. یکی از مشهورترین جمله‌های او «ازت متنفرم» است که با احساسی عمیق می‌گوید و منظورش این است که «دوستت دارم».

او آب زیاد دوست دارد و تنها هم آب می‌خورد. با این وجود هر بار که آب می‌خورد کمی آب می‌خورد ولی تعداد دفعاتی که آب می‌خورد زیاد است.

از دیگر ویژگی‌های دیو خندیدن شدیدش است که منجر به غلتیدن بر روی زمین می‌شود.

در قسمت‌های آخر کلاه‌قرمزی ۹۳ او از خودش رفتاری تازه نشان می‌داد که بر اساس آن گردنش را ۱۸۰ درجه می‌گرداند و عقب‌عقب راه می‌رفت.


چرا

چرانام شخصیتی عروسکی است به صداپیشگی آزاده مویدیکه برای اولین بار در سال ۱۳۸۱ در برنامه رنگین کمان ظاهر شد و تا سال ۱۳۸۴ در آن نقش آفرینی کرد. پس از آنپنگولجای او را گرفت. چرا پس از ۸ سال، به همراه پنگول در ویژه برنامه نوروز ۱۳۹۴ برنامه رنگین کمان حضور یافت.


پنگول

پنگولیکشخصیت عروسکیساختمرضیه محبوببا صداپیشگی هومن حاجی عبدالهی می‌باشد که در برنامه رنگین کمان هر روز هفته از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵نقش آفرینی می‌کرد.

تمبر پنگول در ۲۰ اسفند ۱۳۸۹ در مراسمی ویژه با حضور مدیرشبکه تهراندر برنامه «رنگین کمان» رونمایی شد.

پنگول همچنین درفیلم سینمایی«پنگول» یا «شهر گربه‌ها» نقش آفرینی کرده است


شهرموش ها

موش ها بعد از آن از یک موجود نه چندان جذاب فراتر رفتند و خیلی زود محبوب کوچک و بزرگ شدند. سال 60 داستان «مدرسه موش ها» در قالب یک جُنگ روی آنتن رفت و قرار بود بچه ها را برای رفتن به مدرسه تشویق کند. شبکه یک با دیدن محبوبیت موش ها سفارش ادامه ساخت آن را به مرضیه برومند داد. او هم با قوام دادن شخصیت ها و تغییر در سر و شکل شان سری تازه «مدرسه موش ها» را به آنتن رساند و سه سال خانواده ها با شخصیت موش ها درگیر بودند.


زی زی گولو

سال 1375 یکی از شخصیت های عجیب و محبوب تلویزیون ظهور کرد: «زی زی گولو» در سریال «قصه های تا به تا». این شخصیت از عالمی دیگر امده بود و یک تکیه کلام داشت: «آسی پاسی دراکوتا تا به تا». پشت این عروسک هم نام مرضیه برومند به عنوان کارگردان قرار دارد. سریال «قصه های تا به تا» در دهه هفتاد شیوه تازه ای از برنامه سازی کودک و نوجوان را ارائه کرده بود و سعی می کرد در قالب داستان های مختلف آداب معاشرت به آنها بیاموزد.



مخمل

مرضیه برومند در مجموعه «خونه مادربزرگه» شخصیت های دوست داشتنی دیگری خلق کرد. این سریال اول بار سال 66 روی آنتن رفت و بعد از آن بارها تکرار شد. در این سریال مخمل بیش از دیگران جای خود را باز کرد. جایی که آقا حنایی، گل باقالی خانم، نوک سیاه، نوک طلا و ... هم حضور داشتند.

مجید دلبندم


«مجید دلبندم» این دیالوگ هنوز که هنوز است بار معنایی خاصی دارد و به آدمی که کاری را اشتباهی انجام داده خطاب می شود. کاراکتر عروسکی مجید در مجموعه «مجید دلبندم» سال 77 از نقش مجید در یکی از آیتم های «سیب خنده» شکل گرفت. رضا عطاران با این مجموعه استعدادش را در خلق کاراکترهای به یاد ماندنی نشان داد .



سنجد

هم نامش غریب بود هم ریختش! ولی خوب گل کرد و دو دهه است دوام آورده. از سنجد اواخر دهه هفتاد رونمایی شد؛ عروسکی با دهانی گشاد و زبانی سرخ. ابتدای دهه هفتاد شبکه دو سفارش این عروسک را به امیر فیضی داد تا به حوزه های مختلف سرک بکشد و از همه چیز سر دربیاورد. تکیه کلامش این بود: «گفته بودم دوباره برمی گردم.» گفتگو با چند چهره مطرح مثل وزیر سابق بهداشت از جمله کارهای غیرمتعارف جناب سنجد است.


جناب خان

جناب‌خانشخصیتی عروسکی است که ابتدا در مجموعه نمایش خانگیکوچه مرواریددر نقش لبو فروش آبادانیو سپس در سری دوم و سوم و پنجم مجموعهخندوانهبه عنوان یکاستندآپ کمدینظاهر شد. مالکیت این شخصیت عروسکی متعلق به سعید سالارزهی است

صدا پیشگی این عروسک به عهدهٔمحمد بحرانیوعروسک گردانیبر عهدهٔ مهدی برقعی و حامد ذبیحی می‌باشد. ابتدا قرار بود جناب خان به عنوان استندآپ کمدین در برنامه حاضر شود، اما رفته رفته عضو ثابتی از برنامه «خندوانه» شد. در هنگام اجرای برنامه عروسک گردان‌هاو صداپیشه در محلی جدا از هم هستند.

جناب‌خان علاقه زیادی به خواندن ترانه‌های بندری دارد و او فوتبالیست‌ها و خواننده‌ها را بسیار دوست دارد. او لبو فروشی را از کودکی آغاز کرده و از بیست سالگی عاشق دختری به نام احلام شده و طی این مدت هر هفته با خانواده به خواستگاری احلام می‌رود و هربار به دلیلی جواب منفی می‌گیرد و تاکنون موفق به گرفتن جواب بله نشده.

او با فروش لبو توانسته ثروت زیادی به دست آورد. او اصطلاحاتی برای خود دارد که بعضی از آن‌ها عبارتند از: «میام براتا»، «هه هه و…»، «میبافُمِت». از خصوصیات بارز جناب خان می‌توان به بیان مشکلات مردم ایران و خوزستان به زبان طنز اشاره کرد.




گردآورنده : نسیم پوراحمد

Menu