معرفی رشته‌های دانشگاهی(نسخه اول) – ارتباط تصویری

دراین سری مقالات که در روز‌های سه شنبه دراختیار شما قرار میگیرد قصد داریم رشته‌های دانشگاهی هنر رو به شما معرفی کنیم همراه ما باشید.

معرفی رشته‌های دانشگاهی(نسخه اول) – ارتباط تصویری

ارتباط تصویری

ارتباط تصویری (Visual Communication) که به نام طراحی گرافیک (Graphic Design) نیز شهرت دارد، برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای بصری خلاق برای ارتباط تصویری است. متخصص این رشته سعی می‌کند به کمک ترکیب‌بندی اشکال، کلمات، رنگ و تصاویر در کلیه شئون اجتماعی و در همه سطوح محلی، ملی و جهانی و از طریق هر نوع رسانه‌ی تصویری برای امر مهم ارتباطات راه حل بصری خلاق مناسب ارائه کند، برای هرگونه پیام، شکل و هویت بصری ایجاد کند و مهم‌تر از همه آن را به نحوی طراحی و اجرا کند تا مخاطب مورد نظر آن را به آسانی ببیند، بخواند و رفتاری به تناسب آن پیام از خود نشان دهد. ارتباط تصویری نظیر ادبیات و زبان گفتاری از فنونی استفاده می‌کند که می‌توان آن را زبان و بیان بصری نامید. آثار طراحی در این رشته علاوه بر تسهیل در امر ارتباطات و پیام‌رسانی نیز می‌تواند بیانگر هویت، فرهنگ و ارزش‌های ملی و محلی باشد.

گرافیک دیزاین برخی از فرهنگ ها

هند




مصر



مکزیک



ژاپن



دانشجوی‌ ارتباط‌ تصویری‌ باید علاوه‌ بر خلاقیت‌، عاشق‌ این‌ کار بوده‌ و طراحی‌ قوی‌ و زبردست‌ باشد. چون‌ طراحی‌ اساس‌ کار یک‌ گرافیست‌ است‌ و در ضمن‌ باید با رنگ‌ به‌ عنوان‌ عامل‌ تکمیل‌کننده‌ فرم‌ آشنا باشد. همچنین‌ یک‌ طراح‌ باید با شاخه‌های‌ مختلف‌ هنری‌ آشنایی‌ کامل‌ داشته‌ باشد. چون‌ یک‌ گرافیست‌ امکان‌ دارد از تکنیک‌های‌ عکاسی‌، چاپ‌، خوشنویسی‌، نقاشی‌، اصول‌ و مبانی‌ صنایع‌ دستی‌ در کارش‌ استفاده‌ کند‌ و پیام‌ مورد نظرش‌ را به‌ مرحله‌ اجرا برساند. بالاخره‌ هنرمند این‌ رشته‌ لازم‌ است‌ با علومی‌ مثل‌ جامعه‌شناسی‌، روانشناسی‌، بازاریابی‌ و ادبیات‌ آشنا باشد. زیرا یک‌ پیام‌ تبلیغاتی‌ باید با توجه‌ به‌ مخاطب‌ آن‌ ساخته‌ شود؛ یعنی‌ باید توجه‌ داشت‌ که‌ مخاطب‌ این‌ پیام‌ از نظر فرهنگی‌، اقتصادی‌ و خواسته‌ها و علایق‌ در چه‌ سطحی‌ است‌. گفتنی‌ است‌ که‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ به‌ صورت‌ نیمه‌متمرکز گزینش‌ می‌شوند؛ یعنی‌ علاوه‌ بر آزمون‌ علمی‌، استعداد و خلاقیت‌ دانشجویان‌ در یک‌ آزمون‌ عملی‌ نیز سنجیده‌ می‌شود.

تولد و توسعه گرافیک زمانی شکل گرفت که عصر صنعتی شدن و تولید انبوه کالای صنعتی و غیر صنعتی آغاز شد و برای معرفی انبوه کالاها نیاز به تبلیغ پیدا شد تا مشتری در انتخاب خود دچار سردرگمی نشود. طبیعی است که برای عموم مردم تبلیغ کردن نیازمند زبان مشترکی بود که از تلفیق خطوط، رنگ ها و علامت هایی باشد که تصویر شکل گرفته بتواند خواسته تولید کننده محصول را برآورده سازد.

گرافیست کسی است که بر مینای سفارشی که به او می دهند و با تکیه بر هنر خود، پیام یا ایده ای را به کمک تصویر و حروف به مخاطب انتقال می دهد. کار طراحی گرافیک، حیطه‌ها و تخصصهای مختلفی دارد:

ارتباط بصری(Visual communication)-مانند طراحی پوستر، طراحی جلد، طراحی نشان(Logo)، طراحی صفحات وب و...


تصویرسازی(Illustration)-مانند تصویرسازی برای کتابهای کودک، کتابهای علمی و آموزشی، تصویرسازی برای نشریات، طراحی نقشه و ...


گرافیک محیطی - طراح گرافيك محيطي با طراحي يك نقشه مناسب كه محل استقرار هر يك از بخش های یک محیط را با طرح و رنگ مناسب به خوبي نشان مي دهد، 

نقش مهمي در راهنمایی افراد دیگر در استفاده از آن محیط دارد.

مهارت و توانمندی های مورد نیاز گرافیست

خیل و خلاقیت – که از ارکان اصلی ایده پردازی و انجام کارهای هنری می باشد.

داشتن ذوق هنری و مهارت در طراحی

داشتن اطلاعات کافی از حیطه ها و تخصص های مرتبط مانند روش های چاپ و عکاسی

توانایی مدیریت زمان و انجام کار مطابق با بودجه و زمانبندی آن

آگاهی از آخرین تغییرات و اطلاعات در حوزه گرافیک

مهارت خوب ارتباطی

مهارت در کار با کامپیوتر و استفاده از نرم افزارهای گرافیکی– زیرا کامپیوتر امروزه رکن اصلی کارهای گرافیکی بوده و به توسعه آن کمک بسیاری کرده است.

مهم ترین نرم افزارهای گرافیکی مورد نیاز یکگرافیستعبارتند از :

Photoshop


Flash

Corel

Premiere

Illustrator

Fireworks

InDesign

Visio

گرافیستها در برخی سازمان ها از جمله صدا و سیما و وزارت ارشاد، شرکت های تبلیغاتی، چاپخانه ها، مراکز آموزشی و بسیاری از شرکت های بزرگ ،که واحد بازاریابی و فروش دارند، کار می کنند. از آنجا که کسب تجربه برای موفق شدن در این شغل بسیار مهم است، گاهی نیاز استگرافیستبرای کسب تجربه های کاری متنوع محل کار خود را عوض کند.

برای‌ یک‌ فارغ‌التحصیل‌ ارتباط‌ تصویری‌ فرصت‌های‌ شغلی‌ زیادی‌ وجود دارد چون‌ تنها بخشی‌ از کار او تبلیغات‌ می‌باشد و این‌ در حالی‌ است‌ که‌ تبلیغات‌ محدوده‌ خاصی‌ ندارد و از تبلیغ‌ یک‌ خودکار گرفته‌ تا تبلیغ‌ یک‌ کالای‌ فرهنگی‌ مثل‌ تئاتر یا سینما در حیطه‌ دانش‌ متخصص ارتباط تصویری می‌گنجد. از سوی‌ دیگر تصویرسازی‌ و طراحی‌ روی‌ جلد کتب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ آرم‌ و نشانه‌ نیز در حیطه‌ کار یک‌ متخصص‌ ارتباط‌ تصویری‌ قرار دارد. در کل‌ باید بگوییم‌ که‌ در ایران‌ دو شاخه‌ عمده‌ کاری‌ برای‌ یک‌ گرافیست‌ وجود دارد یکی‌ چاپ‌ و انتشارات‌؛ یعنی‌ طرحی‌ که‌ در نهایت‌ با چاپ‌ و تولید انبوه‌ سروکار دارد و دیگری‌ گرافیک‌ تلویزیونی‌ است‌؛ یعنی‌ گرافیست‌ تعیین‌ می‌کند که‌ برای‌ مثال‌ مجری‌ تلویزیون‌ چه‌ لباسی‌ با چه‌ رنگی‌ بپوشد که‌ هم‌ مناسب‌ باشد و هم‌ تفاوت‌ رنگ‌ها در گیرنده‌ها اعم‌ از رنگی‌ یا سیاه‌ و سفید به‌ خوبی‌ مشخص‌ گردد.

فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند به صورت فردی یا گروهی و بصورت خود اشتغالی اقدام به دایر كردن شركتهای تبلیغاتی نموده و یا در زمینه‌های ویرایش تصاویر و... به اشتغال بپردازند از جمله كارهایی كه می‌توان نام برد عبارتند از:

- طراحی كامپیوتری جلد كتاب، مجله، نوار، بروشور، كاتالوگ

- طراحی كامپیوتری آرم و تمبر و اسكناس

- طراحی كامپیوتری آگهی و تابلوهای تبلیغاتی كاریكاتوریست

- تصویرگری و صفحه‌آرایی كامپیوتری

- اصلاح و ترمیم عكس

برخی از گرافیست های معروف و مشهور ایرانی


مرتضی ممیز: پدر گرافیک نوین ایران، گرافیست، مدیر هنری و گرافیک بسیاری از نشریات ادبی و فرهنگی،طراح صحنه و لباس چهارده نمایش و دو فیلم سینمایی، از موسسان رشته گرافیک در دانشگاه و...




  مرتضی ممیز: پدر گرافیک نوین ایران، گرافیست، مدیر هنری و گرافیک بسیاری از نشریات ادبی و فرهنگی،طراح صحنه و لباس چهارده نمایش و دو فیلم سینمایی، از موسسان رشته گرافیک در دانشگاه و...

قباد شیوا
: از بنیان گذاران گرافیک معاصر ایران و برنده جوایز بسیاری در حوزه گرافیک


رضا عابدینی
: طراح و گرافیست و دارنده چند جایزه بین المللی


آیدین آغداشلو
: گرافیست، نقاش، نویسنده و منتقد فیلم 




فرشید مثقالی
: تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان از جمله خروس زری، پیرهن پریوماهی سیاه کوچولوو برندهٔ جایزهٔ هانس کریستین آندرسن ( جایزه ای که هر دوسال یکبار به مولفان ادبیات کودک داده می شود و به آن نوبل کوچک می گویند).

 


 





گردآورنده: نسیم پوراحمد

Menu