با توجه به سوالات پرتکرار دانش آموزان کانونی در مورد مشکل مدیریت زمان در جلسه آزمون سه روش عمده مدیریت زمان را به طور خلاصه معرفی می کنیم:

1- استفاده از تکنیک ضربدر منها:
تکنیک ضربدر و منها تکنیکی برای کاهش اشتباهات و ذخیره زمان در آزمون یا کنکور است. در آزمون، از نظر میزان تسلط و آمادگی در پاسخگویی، سه گروه سؤال وجود دارد:
الف) سؤالاتی که یادگیری شما در آنها کامل است و بهخوبی میتوانید پاسخ دهید و بهراحتی در زمان پاسخگویی تست یا کمتر به آن پاسخ میدهید.
ب) سؤالاتی که یادگیری شما در آنها ناقص بوده و در پاسخگویی به آنها بین گزینهها شک دارید:
برای این سؤالات علامت ضربدر (یا هر علامتی که خود انتخاب کنید) را به نشانهی شکدار بودن کنار سؤال در دفترچهی سؤال قرار میدهید و موقتا از کنار آن رد می شوید تا آن ها را در پایان وقت، مجدداً بررسی کنید. در پایان و زمانی که برای حل سوال بازگشتید ،اگر توانستید به سوال پاسخ میدهید ،در غیر این صورت علامت منها را کنار ضربدر در دفترچهی سؤال قرار میدهید. این نشانهی عدم پاسخگویی به سؤال است. از طرفی باعث میشود کمتر در پاسخنامه اشتباه وارد کنید.
ج) سؤالاتی که بلد نیستید:
در پاسخگویی به این سؤالات علامت منها کنار آن سؤال قرار میدهید. این کار نیز باعث کاهش اشتباهات و افزایش سرعت در جلسه آزمون میشود.
اجرای تکنیک ضربدر و منها باعث تنظیم و مدیریت زمان میشود. این کار همچنین باعث کاهش اشتباهات در آزمون و نیز آرامش شما در زمان پاسخگویی به سؤالات میشود.
2- استفاده از تکنیک زمان های نقصانی:
می توانید قسمتی از وقت هر درس را برای آخر کار بگذارید و چند دقیقه قبل از پایان مهلت آن درس به سراغ سوالات درس بعدی بروید(حتی اگر به تمام سوالات آن درس نرسیده باشید). بهتر است ساعت پایان کار هر درس کاملاً سرراست باشد تا زمان را گم نکنید و زمانها را راحتتر حفظ کنید.
مثلا در دروس عمومی برای هر درس یک ربع وقت تعیین کنید و بلافاصله پس از اتمام یک ربع ، به سراغ سوالات درس بعدی بروید تا در پایان آزمون پانزده دقیقه وقت برای مرور سوالات شک دار یا حل نشده داشته باشید(که طبق تکنیک ضربدر منها علامت گذاری کرده اید).
زمانهای پایان هر درس در آزمون را چند دقیقه کمتر از وقت مقرر و قانونی در نظر بگیرید؛ به همین دلیل است که به این تکنیک، «زمانهای نقصانی» میگوییم. در پایان، حدود 15 دقیقه برای درسهای عمومی و بیش از 30 دقیقه برای درسهای اختصاصی، وقت مرور برای سؤالهای وقتگیر دارید.
با اجرای این روش می توانید تأثیر سخت بودن ،ناآشنا بودن یا زمان بر بودن سوالات یک درس را بر عملکرد کلی خود در آزمون کاهش دهید و از زمان سایر دروس به خوبی استفاده کنید تا به نتایج تعادلی در همه دروس برسید.
3- استراتژی بازگشت:
وقتی در پایان درس های عمومی یا در پایان درس های اختصاصی یک ربع تا نیم ساعت یا بیشتر وقت ذخیره کردید آن گاه با آرامش و آسودگی خاطر استراتژی بازگشت را اجرا می کنید. معنی استراتژی بازگشت این است که برای بازگشت خود به سوال ها روش مشخصی داشته باشید و تصمیم بگیرید که ابتدا به سراغ کدام درس ها و کدام سوال ها می روید .
جالب است بدانید که به تعداد دانش آموزان جدی که این استراتژی را اجرا می کنند روش های مختلف برای بازگشت وجود دارد .یک دانش آموز تشخیص می دهد که ابتدا به سراغ درس های مهم تر و با ضریب بالا برود . دیگری ترجیح می دهد ابتدا به سراغ سوال های ساده برود . دیگر ی برخی درس ها را کنار می گذارید و در هنگام بازگشت فقط سراغ یک یا دو درس می رود دانش آموزی حتما به سراغ سوال های شک دار می رود دانش آموز دیگر برعکس ، چون با خود آگاهی ای که دارد می داند که هرگاه به سراغ سوال های شک دارد می رود درست هایش را به اشتباه تبدیل می کند اصلا به سراغ شک دارها نمی رود .
نکته: این سه روش مکمل یکدیگرند و لازم است همه با هم اجرا شوند
نکته 2: اجرای این روش در ابتدا دشوار به نظر می رسد اما با تکرار و تمرین هنگام تست زنی و در جلسه آزمون به چنان تسلطی می رسید که ناخودآگاه می توانید زمان را در جلسه آزمون به خوبی مدیریت کنید .
ضمن تشکر از دانش آموزان سخت کوشی که با طرح چنین سوالاتی در صفحه مقطع و بحث بر سر راه حل های مختلف ما را ازدغدغه خود در این برهه آگاه کردند، امیدواریم با ادامه این روند ما و دوستان خود را در بهبود عملکرد صفحه مقطع دوازدهم انسانی و تشخیص به موقع نیاهای دانش آموزان یاری رسانید .
با تشکر و آرزوی موفقیت
