شاید خیلی برای شما هم اتفاق افتاده که وقتی قدم در یک مسیر میگذارید سرعت حرکت خود را نتوانید درست تنظیم کنید. گاهی با سرعت زیاد و گاهی با سرعت کم به مسیر خود ادامه میدهید و تازه در اوخر مسیر و نزدیک مقصد که میرسید می فهمید که آیا سرعت حرکت شما خوب بوده است یا نه؟
بدون استرس تا انتهای مسیر رفتید یا اواخر مسیر، استرسِ نرسیدنِ سر موقع داشتید؟
درس خواندنِ شما دانشآموزان در بین دو هفته هم، مانند رسیدن به مقصد یا همان روز آزمون می باشد. خیلی از شما دانشآموزان هفتهی دوم تازه آگاه میشوید که چهقدر از مسیر را طی کرده اید و چهقدر از مسیر باقی مانده است و تازه روزهای آخر موتور درس خواندن شما روشن میشود. ولی حیف که زمان را از دست داده اید یا زمان کمتری برای رسیدن به اهداف خود دارید.
اگر در هنگام سفر به تابلوهای اطراف جاده نگاه کنید تابلوهای کوچکی نصب شده اند که با کمک آنها در هر زمان فاصلهی پیمودهشده و باقیمانده تا مقصد را به راحتی میتوان فهمید. در حالی که قبلا در فواصل زیادتری این تابلوها نصب میشدند و هر لحظه از وضعیت خود آگاه نبودیم. اگر ما در درس خواندنِ روزانه، همین تابلوها را داشتهباشیم خواهیم فهمید که آیا درس خواندن روزانهی ما در حد قابل قبول بوده است یا نه؟
برای این کار روشی پیشنهاد میکنیم. شما باید بعد از آزمون روی برنامهی راهبردی تعداد ساعاتی که نیاز هست برای هر درس اختصاص داده شود برای آنکه هر درس را مطالعه کنید و تمرین ها،تست ها و تکالیف خود را انجام دهید و آمادگی کافی و کاملی برای آزمون داشتهباشید را بنویسید و سپس مجموع این ساعات را بر عدد 12 (روزهای مابین دو آزمون) تقسیم کنید تا ساعات مطالعهی روزانه بدست آید. 2 روز باقیمانده را برای جمع بندی دروس و حوادث و وقایع پیش بینی نشده اختصاص دهید. با این روش در تمامی روزهای هفته و حتی هفتهی اول میفهمیم که مطالعهی هر روز به حد قابل قبول رسیده است یا نه تا سرعت روزانه را تنظیم کنیم و کمبود هر روز را روز بعد حتیالامکان جبران کنیم. البته با این روش در هفتههای اول بهدلیل عدم تخمین درست ساعات، شاید نتایج لازم را نگیرید، ولی رفتهرفته با توجه به نتایج آزمون و ساعات ثبت شده در دفتر برنامهریزی، میتوانید ساعات دقیقتری پیشبینی کنید و نتایج بهتری کسب کنید.
