تحلیل ادبیات عمومی کنکور انسانی 97
واژگان
امسال یک نوآوری در معنای واژگان وجود داشت. دانش آموز میبایست معنای واژه را از مفاهیم ابیات استنباط میکرد. البته واژه و بیت پاسخ نسبتاً ساده بود.
املا
نکتۀ خاصی در بخش املا وجود نداشت. همچون سالهای گذشته، واژگانی در قالب ابیات یا عبارات داده شده است. البته از واژگان همآوا کمتر استفاده شده بود و این نکته، تشخیص نادرستیهای املایی را برای دانشآموزان، سادهتر ساخت.
آرایههای ادبی
معمولاً در ادبیات عمومی کنکور، از آرایههای ترکیبی سوال داده میشود. امسال از سه سوال آرایه، فقط یک سوال ترکیبی بود و این نکته آرایه را کمی سادهتر کرده بود.
تاریخ ادبیات
سوالات تاریخ ادبیات معمولاً سوالات ساده هستند. البته امسال از سه سوال، یک سوال، کمی دشوار بود؛ به این دلیل که دانشآموزان باید همزمان موضوع هشت اثر را در ذهن میآوردند و آثاری که محتوای متفاوت داشت، انتخاب میکردند. هرچند همۀ این آثار را دانشآموزان به طور مفصل در کتاب تاریخ ادبیات، مطالعه کرده بودند.
زبان فارسی
چند سالی بود که از فرایندهای واجی در سوالات کنکور خبری نبود. امسال از یکی از این فرایندها سوالی طرح شده بود که البته ساده بود. مبحث سه سوال دیگر، همچون سالهای گذشته از دستور تاریخی و شمارش واژه و تکواژ (البته امسال فقط از تکواژها) بود.
درک مطلب
... و اما سوالات درک مطلب... معمولاً دانشآموزان با این بخش ادبیات میانۀ خوبی ندارند. به نسبت کنکورهای گذشته (بهویژه کنکور 96) مفاهیم ابیات کمی دشوارتر و البته نزدیک به هم بود. البته کسانی که سوالات کنکور سالهای پیش را بارها مرور کرده بودند، میتوانستند سریتر به پاسخ برسند. برخی سوالات (مانند سوال 21) بارها در کنکور تکرار شده بود.
تحلیل کلی آزمون:
سوالات ادبیات عمومی امسال (دست کم نسبت به دو سال گذشته) کمی دشوار بود بهویژه در بخش مفاهیم. رسیدن به پاسخ سوالات مفهوم (با توجه به زمانی که برای پاسخگویی به سوالات ادبیات درنظرگرفته شده بود) کمی زمانبر بود. نکته و نوآوری خاصی در سوالات دیده نمیشد به جز سوال 2 که درک معنی واژه از مفاهیم ابیات بود.
اعظم نوری نیا (مسئول درس ادبیات عمومی آزمون های کانون)
