ارزیابی آزمون، معامله‌ی بُرد بُرد

پاسخ‌های غلط، همان مباحثی هستند که دانش‌آموز آن‌ها را نیمه‌تمام یاد گرفته و احساس می‌کند که پاسخ را می‌داند؛ به همین دلیل سراغ آن‌ها می‌رود اما پاسخ به اشتباه منجر می‌شود

ارزیابی آزمون، معامله‌ی بُرد بُرد

پس از آزمون بعضی از دانش‌آموزان در کارنامه‌ی خود با این جمله مواجه هستند: «اگر پاسخ اشتباه نداشتید تراز شما.... و رتبه‌ی شما... می‌شد.» این جمله خیلی مهم و ارزشمند است؛ زیرا رموزی همراه با موفقیت دانش‌آموز در آن نهفته است.

پاسخ‌های غلط، همان مباحثی هستند که دانش‌آموز آن‌ها را نیمه‌تمام یاد گرفته و احساس می‌کند که پاسخ را می‌داند؛ به همین دلیل سراغ آن‌ها می‌رود اما پاسخ به اشتباه منجر می‌شود. دانش‌آموز می‌تواند با ارزیابی آزمون همین اشتباهات را به پاسخ‌هایی دُرُست در آزمون‌های آینده تبدیل کند.

با این کار، هم آزمون را ارزیابی کرده و یادگیری‌اش کامل شده و هم ترازش افزایش خوبی داشته است؛ بنابراین از هر دو جهت برنده است. پاسخ‌های اشتباه همان پاسخ‌های درستی هستند که دانش‌آموز قرار است با ارزیابی آن در آزمون بعدی به آن‌ها برسد. به همین دلیل است که می‌گویند «پاسخ‌های اشتباه را باید دوست داشت.» دانش‌آموزان بدانند که آزمون وقتی به سرانجام می‌رسد که ارزیابی آن را تمام و کمال انجام دهند.

مطالب مرتبط

Menu