از تراز 4300 تا رتبهي تك رقمي كنكور انساني
گفت وگو با احسان طهماسبي رتبهي 9 منطقه 1، 15 كشور كنكور گروه علوم انساني
از چه سالی در آزمونهای برنامهای شرکت کردی؟ چرا کانون را انتخاب کردی؟
از تابستان سال سوم به كانون آمدم و در 40 آزمون شركت كردهام. پيوستگي و نظم برنامهي راهبردي مرا به كانون جذب كرد.
به یاد داری که در اولین آزمون چه ترازی داشتی؟ پیشرفت و رشد تراز تو در آزمون ها چگونه بود ؟
در تابستان سال سوم با تراز 4300 شروع كردم اما در طول سال تحصيلي به تراز 6700 هم رسيدم.
در تابستان سال چهارم پيوستگي لازم را با آزمونها نداشتم و از عملكرد خود راضي نبودم اما با شروع مدارس مطالعهي خود را جديتر كردم و به تراز 7100 رسيدم.
از کدام یک از کتاب های کانونی استفاده کردی؟ نقش این کتاب ها در موفقیت تو چیست؟
من دانشآموز بورسيهي كانون بودم و از پكيج كامل كتابهاي آبي استفاده ميكردم.
بيشترين استفاده را از كتاب اقتصاد و روانشناسي داشتم، كتاب زرد اختصاصي هم در دورهي جمعبندي دقيقاً همان چيزي بود كه من ميخواستم.
چگونه بین برنامهی راهبردی آزمونها و برنامهی مدرسه هماهنگی ایجاد میکنید؟ امتحانات نیمسال اول را چگونه با آزمونها هماهنگ کردی؟
من هر روز مدرسه ميرفتم، حتي پنجشنبهها، اولويت اصلي من برنامهي آزمونها بود زيرا در سال چهارم فقط براي كنكور مطالعه ميكردم.
مهمترین ویژگی آزمونهای کانون را چه میدانید؟
اگر كنكور را يك پازل فرض كنيم هر آزمون تكهاي از اين پازل است كه به تدريج در كنار هم قرار ميگرفت و تكميل ميشد.
البته از اين نكته هم نبايد گذشت كه دو هفتهاي بودن برنامهي آزمونها از نقاط قوت اين برنامه است و وجود ايستگاههاي جبراني هم رفع نواقص مطالعه به من كمك ميكرد.
برنامهریزی برای آزمون بعد را چگونه انجام میدادی؟
در فاصلهي 13 روزهي بين آزمونها، 10 روز مطالعه ميكردم و 3 روز جمعبندي ميكردم.
درسهاي حفظي را در پايان 10 روز مطالعه ميكردم.
در جمعبندي هم 2 روز به مطالعهي دروس اختصاصي و يك روز به مطالعهي دروس عمومي اختصاص ميدادم.
در روز جمعه بعد از آزمون برنامهي 13 روزهي خود را تنظيم ميكردم.
به طور میانگین مطالعهی روزانهات چند ساعت بود؟
ساعات مطالعهي من در طول سال، در روزهايي كه به مدرسه ميرفتم 4 و نيم ساعت و در روزهاي تعطيل 8 ساعت بود. اما در دورهي جمعبندي دو ماه آخر به 14 ساعت مطالعه در روز رسيدم.
آیا برای تکرقمی شدن هدفگذاری کرده بودی؟ فکر میکردی چه رتبه ای بیاری؟
من پس از كنكور انتظار رتبهي 70 كشوري را داشتم و فكر نميكردم تك رقمي بشوم.
کمی از خانوادهات بگو. نقش پدر و مادرت را در موفقیتت چگونه می بینی ؟
خانواده نقش اصلي را از لحاظ انگيزشي در روحيهي من داشتند. پدرم تمامي منابع درسي مورد نياز من را تهيه كرد و به تمامي قسمتهاي كارنامه اشراف داشت. مادرم نيز بهصورت كلي نتيجهي آزمونهايم را دنبال ميكرد.
نقش مشاور و پشتیبان ویژه را چگونه ارزیابی می کنی؟ در چه زمینههایی تاثیرگذارتر است ؟
پشتیبان ویژهي من محمدابراهيم مازني (رتبهي 6 منطقه 3 كنكور 95) بود.
اصول برنامهريزي را به من ياد داد و همين باعث شد از مسير خارج نشوم. از كمكهاي علمي ايشان در دروس مختلف نيز استفاده ميكردم.
عامل موفقیتت را در چه می دانی ؟
من فقط و فقط براي كنكور درس خواندم. ديد مثبتي نسبت به آينده داشتم. روز كنكور اصلاً استرس نداشتم، كنكور راحتترين آزمون من بود.
مهمتر از همه لطف خدا بود كه باعث شد به اين نتيجه برسم.
برای انتخاب رشته تصمیم گرفتی؟ آیا از قبل با هدف در رشته ی خاصی وارد رشته انسانی شدی؟
از همان اول كه به رشتهي انساني آمدم براي رشتهي علومقضايي هدفگذاري كرده بودم.
در حال حاضر هم اولويت اول من علومقضايي و در مرحلهي بعد حقوق دانشگاه تهران است.
آیا توصیه ای به کنکوریای ۹۷ داری ؟
توصيه: برنامهريزي و پشتكار دو اصل موفقيت است. پشتكار بدون برنامهريزي مناسب فايدهاي ندارد.
