وظایف
پاسخگویی به درخواست اطلاعات از جانب رسانه یا انتخاب یک سخنگوی مناسب یا منبع اطلاعات
نوشتن پخش خبری یا دیگر ارتباطات رسانه ای برای ترویج میان مشتریان
برقرار ساختن یا حفظ رابطه همکاری با نمایندگان جامعه، مشتری، کارمند یا گروه های علایق عمومی
برنامه ریزی و هدایت برنامه های توسعه ای یا ارتباطی پیشرفت، صورت جلسه و مسئولیت زیست محیطی یک سازمان یک سازمان
مطالعه اهداف، سیاست های ترویج و تبلیغ یا نیازهای سازمان برای توسعه استراتژی های روابط عمومی که بر عقاید عمومی، ایده ها، محصولات یا خدمات ترویج اثر می گذارد
دانش
ارتباطات و رسانه: دانش تولیدات رسانه، ارتباطات و فنون و روش های انتشار اطلاعات. این مورد شامل روش های مختلف اطلاع رسانی و سرگرم کردن افراد از طریق زبان، نوشتار و رسانه بصری است
زبان انگلیسی: دانش ساختار و محتوای زبان انگلیسی شامل معنی و املای کلمات، قواعد ترکیب و گرامر
فروش و بازاریابی: علم اصول و روش های نمایش، تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات؛ شامل استراتژی و تاکتیک بازاریابی، نمایش محصول، تکنیک های فروش و سیستم های کنترل فروش
خدمات خصوصی و مشتری: شامل تشخیص نیاز مشتری، کسب استاندارد های کیفیت در خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری.
حکومت و مدیریت: علم اصول مدیریت و تجارت شامل برنامه ریزی استراتژیک، تخصیص منابع، مدلسازی منابع انسانی، تکنیک های رهبری، روش های تولید و هماهنگی افراد و منابع
توانایی ها
درک زبانی: توانایی گوش دادن و درک اطلاعات و ایده ها از جملاتی که بیان می شود
بیان زبانی: توانایی مخابره کردن و ایده ها در گفتار به گونه ای که افراد متوجه شوند.
وضوح سخنوری: توانایی سخنوری شفاف طوریکه دیگران متوجه شوند
بیان نوشتاری: توانایی انتقال اطلاعات و ایده ها در نوشتار به طوری که برای دیگران قابل درک باشد
فهم سخنوری: توانایی شناسایی و فهم نطق دیگران

چه کارهایی انجام می دهند؟
گردآوری اطلاعات: مشاهده، دریافت و کسب اطلاعات از تمام منابع مربوطه.
ارتباط با افراد خارج از سازمان: ارتباط برقرار کردن با افراد خارج از سازمان، معرفی سازمان به مشتری ها، عموم، دولت و دیگر منابع خارجی. این اطلاعات می تواند بین افراد یا از طریق نوشتار، تلفن یا ایمیل مبادله شود
ارتباط با سرپرستان، همکاران و زیردستان: فراهم کردن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران یا زیر دستان به وسیله تلفن، ایمیل یا به صورت شخصی.
تعامل با کامپوتر ها: استفاده از کامپوترها و سیستم های کامپیوتری (نرم افزار و سخت افزار) برای برنامه ریزی، برنامه نویسی، تنظیم دستورالعمل، ورود اطلاعات یا پردازش اطلاعات.
تفکر خلاق: توسعه، طراحی یا خلق برنامه های کاربردی، ایده ها، روابط، سیستم ها یا محصولات جدید همراه با مشارکت هنرمندانه
این شغل مناسب چه شخصیت هایی است؟
متهورانه (سوداگر): مشاغل متهوارنه غالبا درگیر راه اندازی و پیشبرد پروژه ها هستند. این گونه مشاغل می توانند شامل رهبری دیگران و تصمیم گیری های بسیار باشد. گاهی آنها نیاز به پذیرش ریسک هستند و اغلب با معاملات سر و کار دارند.
هنری: مشاغل هنری اغلب درگیر کار با شکل ها، طرح ها و الگوها هستند. این مشاغل اغلب نیازمند خودشکوفایی اند و کار می تواند بدون دنبال کردن یک قانون مشخص انجام شود.
اجتماعی: مشاغل اجتماعی اغلب درگیر کار، ارتباط و آموزش دیگران است. این مشاغل اغلب شامل کمک و ارائه خدمت به دیگران است
این شغل چگونه موجب رضایت شاغل می شود؟
استقلال: به کارکنان اجازه داده می شود تا به تنهایی کار کنند و تصمیم بگیرند. نیازهای مشابه عبارتند از خلاقیت و مسئولیت
موفقیت: این شغل برای افراد نتیجه محور مناسب است و به افراد اجازه می دهد تا از قویترین توانایی های خود استفاده کنند.
شرایط کاری: این شغل موجب رضایت افرادی می شود که امنیت شغلی و شرایط کاری خوب را دوست دارند. نیازهای مشابه عبارتند از فعالیت، جبران خدمات، استقلال، امنیت، تنوع و سایر شرایط کاری است.

دروس دوره دانشگاه
دروس پایه: مبانی جامعه شناسی، کاربرد رایانه در علوم ارتباطات، اصول علم اقتصاد، اقتصاد ایران، کلیات حقوق، مبانی تاریخ اجتماعی ایران، آمار مقدماتی، آمار در علوم اجتماعی، زبان تخصصی، متون ارتباطات اجتماعی، حقوق اساسی، اصول علم سیاست، روان شناسی اجتماعی، روش های تحقیق در علوم اجتماعی(عملی و نظری)، اصول روابط و سازمان های بین المللی، نظریههای جامعه شناسی، اصول سازمان و مدیریت، اندیشه های سیاسی در قرن بیستم
دروس اصلی: مبانی ارتباطات جمعی، ارتباطات بین الملل، ارتباطات سیاسی، ارتباطات انسانی، تحلیل محتوای پیامهای ارتباطی، ارتباطات تصویری، نظریههای ارتباطات اجتماعی، گرافیک و صفحهآرایی در مطبوعات، تکنولوژیهای ارتباطی، مبانی جامعه اطلاعاتی، افکارعمومی و وسایل ارتباط جمعی، مبانی ارتباطات و توسعه، حقوق ارتباط جمعی، شیوه نگارش فارسی در مطبوعات
دروس تخصصی: اصول روابط عمومی، گزارش و نگارش، روابط عمومی عملی، انتشارات، مدیریت و روابط عمومی، تکنیکهای روابط عمومی، طرح و برنامه ریزی در روابط عمومی، اصول اقناع و تبلیغ سیاسی، روابط عمومی الکترونیکی، ارتباط با رسانهها، زبان تخصصی، متون روابط عمومی، اصول تبلیغات بازرگانی، مبانی آرشیو و اطلاعرسانی، کارآموزی
مشاغل مرتبط
کارشناس فروش بیمه
مدیر ترویج و تبلیغات
تحلیلگر بازار و کارشنا
