نگاهي به درس تاریخ در کنکور سراسري
درس تاریخ در کنکور شامل 3 کتاب تاریخ ایران و جهان (1)، تاریخ ایران و جهان (2) و تاریخشناسی است و 15 سؤال را در کنکور به خود اختصاص میدهد که سهم هر کتاب 5 سؤال خواهد بود. در زیر به اهم درسهای مهم و نکات کلیدی هر کتاب میپردازیم.
نکات کنکوری سالهای 94 و 95 تاریخ ایران و جهان (1)
1- اقدام تازهنفس اَموریها با بیرون راندن ایلامیها جای آنها را گرفتند. (تمدن در میان دورود – کنکور 94)
2- آیین زردشت، نظام جامعه آریایی را تغییر داد و به طبقه کشاورز در کنار دو طبقه جنگآور و روحانی اهمیت داد. (تلاش برای زیستن – کنکور 94)
3- پیامبر (ص) و یاران باوفایش به منظور بیاثر ساختن توطئه مشرکان به درهای در میان کوههای مکه موسوم به «شعب ابوطالب» پناه بردند (طلوع اسلام – کنکور 94)
4- همان زمان که تمدنهای سومر و ایلام، دوران رونق و شکوفایی خود را میگذراند، در شرق ایران شهرهای آباد و باشکوهی وجود داشت. از جمله این مراکز کنارههای هلیلرود است. (کنکور 95 – سرزمین و مردم ایران قبل از آریایی)
5- حضرت علی (ع)، پس از جنگ نهروان تصمیم گرفت بار دیگر برای رویارویی با امویان مهیاشونده. (کنکور 95 – عصر خلفای نخستین هخامنشیان)
6- در زمان داریوش هخامنشی جنگ ماراتن درگرفت که با مقاومت آتنیها، داریوش و سپاهیانش مجبور به بازگشت به ایران شد. ( هخامنشیان ـ کنکور 95)
7- پس از شارلمانی (بزرگترین پادشاه اروپا در نیمه اول قرون وسطا) قلمرو او تجزیه شد و در قسمتی حکومتی به نام امپراتوری روم را به وجود آورد. وی خود را پرچمدار مسیحیت و هم وارث امپراتوری روم باستان میدانست. (کنکور سراسری 95 – اروپا در قرون وسطا)
نکات کنکوری سالهای 94 و 95 تاریخ ایران و جهان (2)
1- جان کالون یکی دیگر از رهبران نهضت پروتستان، به حکومت دینی معتقد بود و به پیروان خود سادهزیستی همراه با تلاش و کوشش اقتصادی را توصیه میکرد. (کنکور سراسری 94- درس 1)
2- دولتمردان عثبمانی برای حل مشکلات داخلی و احیای قدرت و شکوه گذشته امپراتوری اصلاحاتی انجام دادند که از آن جمله میتوان به افزایش حقوق اجتماعی اقلیتهای قومی و مذهبی، توسعه عدالت اجتماعی و گسترش آزادیهای فردی و جمعی اشاره کرد. (درس 4- کنکور سراسری 95)
3- کشور استعمارگر انگلستان پس از تسلط کامل بر هند، در شرق، کشور برمه را تصرف کرد و در غرب، با نیرنگ و اعمال زور افغانستان و بخشهایی از سیستان و بلوچستان را از ایران جدا کرد. (درس 7- کنکور سراسری 95)
4- کشور ژاپن بعد از اخراج پرتغالیها و قتل عام ژاپنیهای مسیحی شده، در واژههای خود را به روی اروپاییان بست و این انزوای ژاپن دو قرن به طول انجامید. (کنکور سراسری 94- درس 7)
5- حکومت روسیه از زمان پطرکبیر، سیاست توسعهطلبانه همهجانبهای را در پیش گرفت. این سیاست از زمان شاهسلطان حسین آخرین شاه صفوی آغاز شد. (درس 15 – کنکور 95)
6- میرداماد فلسفه ابن سینا را در قالب تازهای احیا کرد و ملاصدرای شیرازی، فلسفه و حکمت را رونق بخشید. (کنکور سراسری 94-درس 2)
7- هدف عمده رضاشاه از لغو یکجانبه امتیاز کشف و بهرهبرداری از منابع نفتی ایران که در دوران ویلیام ناکس دارسی منعقد شده بود. انعقاد قرارداد جدیدی نفتی به مراتب زیانبارتر از امتیاز پیشین با انگلستان بوده است. (کنکور سراسری 94-درس 20)
8- نجات ایران از چنگال استبداد و استعمار از آرزوهای آیتا... مدرس، روحانی مبارز و خستگیناپذیر دوران سلطنت رضاشاه بود. (درس 20-کنکور سراسری 95)
9- مردم قم در اعتراض به توهین به امام در روزنامه اطلاعات روز 19 دی 1356 به خیابانها ریختند. رژیم پهلوی با وجود تظاهر به آزادی و فضای باز سیاسی، تاب تحمل صدای معترضان را نداشت و مردم را به گلوله بست. (کنکور سراسری 95-درس 24)
10- رژیم پهلوی به دنبال جنایات پهلوی در 17 شهریور 1357: بار دیگر با صراحت از رژیم پهلوی حمایت کرد. (کنکور سراسری 94-درس 24)
نکات کنکوری سالهای 94 و 95 تاریخ شناسی
1- به دلیل اینکه رویدادهای تاریخی در سرزمینهای دور و نزدیک روی میدهند نمیتوان این رویدادها را در زمان حال مشاهده کرد. (کنکور سراسری 94- درس 1)
2- نداشتن اندیشه و تفکر، کار مورخ را بیهوده و بیفایده خواهد کرد. (کنکور سراسری 95- درس 1)
3- برخی از صاحبنظران حوزه باستان شناسی، نقش یافتههای باستانشناسی در مطالعه گذشته انسان را همانند کتابها و اسناد تاریخی دانستهاند. (کنکور سراسری 95- درس 5)
4- یافتههای تاریخی در تحقیقات باستانشناسی تا زمانی دارای اعتبار است که یافتههای تاریخی جدیدتر آنها را نقض نکرده باشند. (کنکور سراسری 94- درس 5)
5- دامنه مطالعات جغرافیای تاریخی بسیار گسترده است. مطالعه مرزها و حدود و ثغور دولتها در دورههای مختلف تاریخی، بررسی روند حرکتهای جمعیتی مانند مهاجرتهای بزرگ اقوام، مطالعه روند تحولات اقتصادی و ... در قلمرو مطالعات این رشته قرار دارد. (کنکور سراسری 94-درس 3)
6- درک اندیشههای نهضت شعوبیه جز از طریق مطالعه اشعار شاعران آن ممکن نیست. (کنکور سراسری 94-درس 8)
7- نمایش اسطورهای سوگ سیاووش که در نقاط مختلف ایران برگزار میشود از جمله نمایشهای آیینی ایران بود. (کنکور سراسری 95 – درس 7)
8- در تاریخ ایران، از دوران معاصر به خصوص پس از مشروطه: نگارش حسب حال که در برگیرنده حقایق تاریخی، اخلاقی و اجتماعی فراوانی بوده رایجتر و متداولتر شد. (کنکور سراسری 95-درس 10)
9- اگر سند، رونوشت یا به اصطلاح قدیم سواد است، باید از روی اصل نوشته شده و خلاصه نشده باشد. (کنکور 95- درس 11)
نويسنده: حبيبه محبي (دبير و طراح درس تاريخ و جغرافيا)
