با نزدیک شدن به روزهای آخر، کلمهی جمعبندی را بیشتر میشنویم و سؤال اکثر دانشآموزان این است که چهطور میتوانند جمعبندی خوبی داشته باشند و نگران این هستند که نتوانند تمام درسها را بهخوبی جمعبندی کنند.
در بحث جمعبندی چند عامل مهم وجود دارد که یکی زمان است. مطمئناً زمان این اجازه را به ما نخواهد داد که مثل ماههای اول سطر به سطر تمام درسها را بخوانیم و در این زمان کم فقط باید سراغ خلاصهها و یادداشتهایی که از اول نوشته شدهاند یا جاهایی از کتاب که مهم هستند و زیر آنها خط کشیده شده است برویم و آنها را بازخوانی کنیم. برای مثال برای آسفالت کردن یک خیابان در زمان کم، لکهگیری بهترین گزینه است و نباید به خاطر چند چاله، کل خیابان را دوباره آسفالت کرد.
عامل مهم دیگر در زمان جمعبندی، منابع این دوران است. یکی از این منابع مهم، خلاصههای نوشتهشده توسط خود دانشآموز است. شاید بعضی از دانشآموزان خلاصهای برای درسهای خود ننوشتهاند؛ توصیه میکنم از کارنامهی بازیابی در صفحات شخصی خود استفاده کنند یا در روش سه روز یکبار با بررسی دقیق هر آزمون و شناخت اشکالات و یادگیریهای ناقص آن آزمون یا با استفاده از درسنامههای کتابهای آموزشی خلأ نبود خلاصهها را جبران کنند و از آنها نهایت استفاده را ببرند.
