سازوکار هدف‌گذاری

دانش‌آموزان از خود می‌پرسند بالاخره در دوران جمع‌بندی می‌توانیم پیشرفت کنیم یا خیر؟ آیا ممکن است نتیجه‌ی کنکور ما متفاوت از نتایج به‌دست‌آمده در آزمون‌ها باشد؟

سازوکار هدف‌گذاری

در مشاوره با دانش‌آموزان کنکوری در دوران جمع‌بندی، با یک وضعیت متناقض‌نما روبه‌رو هستیم. از یک سو به دانش‌آموزان می‌گوییم که در این دوران رتبه‌ها جابه‌جا می‌شود و شما می‌توانید با روش 3 روز یک‌بار، پیشرفت زیادی کنید و از سوی دیگر، می‌گوییم دوران جمع‌بندی زمان مناسبی برای یادگیری مطالب جدید نیست و حفظ وضعیت موجود در هر درس به نوعی پیشرفت محسوب می‌شود.

دانش‌آموزان از خود می‌پرسند بالاخره در دوران جمع‌بندی می‌توانیم پیشرفت کنیم یا خیر؟ آیا ممکن است نتیجه‌ی کنکور ما متفاوت از نتایج به‌دست‌آمده در آزمون‌ها باشد؟ اگر میانگین ما در درس ریاضی در آزمون‌ها 4 از 10 بوده، آیا می‌توانیم در کنکور 5 از 10 یا 6 از 10 یا حتی بیش‌تر هدف‌گذاری کنیم؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها باید کارنامه‌ی 5 آزمون پیش‌بینی‌کننده را بررسی کنید. این آزمون‌ها عبارت‌اند از:

  • آزمون 24 دی (جمع‌بندی نیم‌سال اول پیش‌دانشگاهی)

  • آزمون 8 بهمن (جمع‌بندی پایه)

  • آزمون 7 فروردین (جمع‌بندی پایه)

  • آزمون 18 فروردین (جمع‌بندی نیم‌سال اول پیش‌دانشگاهی)

  • آزمون 22 اردیبهشت (جمع‌بندی نیم‌سال دوم پیش‌دانشگاهی)

فرض کنید چند از ده شما در درس ریاضی در 5 آزمون فوق به این صورت باشد:

24 دی

8 بهمن

7 فروردین

18 فروردین

22 اردیبهشت

7

3

4

4

5

در این صورت هدف‌گذاری خوب برای درس ریاضی در کنکور چیست؟ ابتدا باید میانگین چند از ده را در این پنج آزمون محاسبه کنید. در این مثال میانگین چند از 10 شما در درس ریاضی 4.6 است. بنابراین:

  • اگر هدف‌گذاری شما 3 باشد درواقع می‌خواهید در حد کف توان خود نتیجه بگیرید و این یک هدف‌گذاری محافظه‌کارانه است؛ چون بدترین نتیجه‌ی شما که در آزمون 8 بهمن رخ داده همان 3 از 10 است.

  • اگر هدف‌گذاری شما 4 باشد می‌خواهید در حد خودتان نتیجه بگیرید و این یک هدف‌گذاری در دسترس است. چون شرایط ویژه‌ی روز کنکور متفاوت از آزمون‌های برنامه‌ای است. افت کم‌تر از یک واحد، نتیجه گرفتن در حد خودتان محسوب می‌شود.

  • اگر هدف‌گذاری شما 5 باشد می‌خواهید بالاتر از حد خودتان نتیجه بگیرید و این یک هدف‌گذاری چالشی است. به همان دلیل شرایط ویژه‌ی روز کنکور، اگر حتی کم‌تر از یک واحد رشد در چند از ده داشته باشید، بالاتر از حد خودتان محسوب می‌شود.

  • اگر هدف‌گذاری شما 6 باشد می‌خواهید یک گام بلند رو به جلو بردارید و این یک هدف‌گذاری پرریسک است. این هدف‌گذاری ویژه‌ی دانش‌آموزانی است که برنامه‌ی ویژه‌ای برای پیشرفت در یک درس خاص تدارک دیده‌اند.

  • اگر هدف‌گذاری شما 7 باشد می‌خواهید در حد سقف توان خود نتیجه بگیرید و این یک هدف‌گذاری خوش‌بینانه است. بهترین نتیجه‌ی شما که در آزمون 24 دی رخ داده همان 7 از 10 است؛ اما در نظر بگیرید که ممکن است در آن روز دلایل خاصی باعث این رشد شده باشد که در روز کنکور دیگر وجود ندارند.

  • اگر هدف‌گذاری شما کم‌تر از 3 یا بیش‌تر از 7 باشد که قطعاً اشتباه هدف‌گذاری کرده‌اید. برای شما که در هیچ یک از آزمون‌های پیش‌بینی‌کننده نتیجه‌ای کم‌تر از 3 یا بیش‌تر از 7 نداشته‌اید، این هدف‌گذاری اشتباه خواهد بود.

توصیه‌ی ما این است که برای همه‌ی درس‌ها به صورت در دسترس یا چالشی هدف‌گذاری کنید. یک یا حداکثر دو درس را که حتماً برنامه‌ی ویژه‌ای برای پیشرفت در دوران جمع‌بندی دارید، پرریسک هدف‌گذاری کنید. حتی‌الامکان محافظه‌کارانه و خوش‌بینانه هدف‌گذاری نکنید. از امروز هدف خود در هر درس را مشخص کنید و برای پایبندی به آن متعهد شده و تمرین کنید.


Menu