کانون از بدو تأسیس همواره به فکر غنیسازی ارتباط با دانشآموزان و پدرها و مادرها بوده است؛ زیرا کانون فقط آزمون نیست و دانشآموزان با ثبت نام در کانون، علاوه بر شرکت در آزمونهای برنامهای، آموزههای کانون را نیز یاد میگیرند؛ آموزههایی مانند هدفگذاری، برنامهریزی، روشهای مطالعه و... .
انتقال این آموزهها به دانشآموزان و پدرها و مادرها نیازمند یک بستر ارتباطی است. هر چه این بستر غنیتر باشد، انتقال این آموزهها نیز بهتر انجام میشود. به همین دلیل، کانون در طی بیش از دو دهه فعالیت آموزشی خود، 4 نسل از ارتباط با دانشآموزان و پدرها و مادرها را تجربه کرده است.
مدیران کانون در نسل اول ارتباط، در طول یک سال تحصیلی 3 یا 4 جلسهی سمیناری برای دانشآموزان و پدرها و مادرها برگزار کردند. نقطهی قوت این جلسات این بود که آموزههای اصلی کانون از زبان مدیران برای دانشآموزان و پدرها و مادرها بیان میشد؛ اما نقطهی ضعف آن این بود که این آموزهها برای دانشآموزان شخصیسازی نمیشد. همهی مطالب برای همهی افراد یکسان گفته میشود؛ در حالی که هر دانشآموز شرایط خاص خود را دارد و قطعاً باید آموزهها برای هر کس شخصیسازی شود و این امکان در جلسات سمیناری وجود نداشت.
در نسل دوم ارتباط، پشتیبانان کانون با دانشآموزان دو هفته یکبار و با پدرها و مادرها ماهی یکبار تماس تلفنی برقرار کردند. نقطهی قوت این تماسها این بود که آموزهها برای دانشآموزان شخصیسازی میشد؛ اما نقطهی ضعف آن این بود که چون ارتباط، حضوری نبود، بیان بسیاری از آموزهها که نیازمند نمایش ابزارهایی مانند دفتر برنامهریزی، کتاب خودآموزی، انواع کارنامه، سایت کانون و... است، از طریق تلفن دشوار بود.
در نسل سوم ارتباط، مدیران و پشتیبانان 4 نوبت در یک سال تحصیلی (هر فصل یکبار) جلسات 5 نفره با محوریت پشتیبان برگزار کردند. نقطهی قوت این جلسات این بود که چون ارتباط حضوری است همهی آموزهها با کمک همهی ابزارها توسط پشتیبان به دانشآموزان و پدرها و مادرها منتقل میشد؛ اما نقطهی ضعف آن این بود که چون محوریت با پشتیبان بود، اولاً بسیاری از دانشآموزان در جلسه منفعل بودند و طبیعتاً در حالت انفعالی کمتر یاد میگرفتند؛ ثانیاً چون دانشآموزان گزارشی از وضعیت آموزشی خود ارائه نمیکردند، از یکدیگر نیز کمتر یاد میگرفتند.
در نسل چهارم ارتباط، مدیران و پشتیبانان همان 4 نوبت جلسهی 5 نفره را این بار با محوریت دانشآموزان برگزار میکنند. نقطهی قوت این جلسات این است که چون هر دانشآموز دربارهی دستاوردها و راهکارهای آموزشی خود که در گذشته به آن رسیده و همچنین اهداف و برنامههایی که در آینده میخواهد به آنها برسد، گزارش ارائه میکند، اولاً همهی دانشآموزان در جلسه فعال هستند، بنابراین آموزههای بیشتری یاد میگیرند. ثانیاً چون هر دانشآموز گزارشهای سایر دانشآموزان را نیز میبیند و میشنود، آموزههای بیشتری را نیز از همتایان خود یاد میگیرد.
امروزه همهی نسلهای ارتباطی در کانون جاری است. جلسات سمیناری برگزار میشود، تماس تلفنی به قوت خود باقی است، در جلسات کماکان پشتیبانان و مدیران حضور داشته و آموزهها را منتقل میکنند و علاوه بر همهی اینها خود دانشآموزان نیز با ارائهی گزارش از وضعیت آموزشی خود میتوانند بیشتر از قبل از خودشان و همتایانشان بیاموزند. فرصت شرکت در جلسات 5 نفرهی دانشمحور را که ارتباط کانون با شما در کانال 4G است از دست ندهید.
