آیا برای برنامهریزی دوران طلایی دچار سردرگمی شدهاید؟ آیا علیرغم ارادهی زیاد برای افزایش تراز در دوران طلایی، بین انبوهی از منابع مطالعاتی و نحوهی ساماندهی آنها مردد ماندهاید؟ آیا نقطهی آغاز و پایان دوران طلایی خود را نمییابید؟
شاید بعضی از شما دانشآموزان تصور کنید با آغاز سال نو و جدا شدن موقتی از برنامهی مدرسه، دچار سردرگمی و بلاتکلیفی میشوید. برنامهریزی و هدفگذاری برای مطالعه در حدود 15 روز، بر عهدهی شما قرار میگیرد و در این مرحله، دانشآموزانی که ذهن شفافی دارند با یک طرح و برنامهی از پیش تعیینشده، بهترین برنامهریزی را برای این دوران دارند و گروهی دیگر، طلاییترین دوران خود را بهسادگی از دست میدهند.
بعضی از دانشآموزان سال چهارم با کنار گذاشتن کتابهای پایه در طول سال تصمیم میگیرند تمام کتابهای پایه را در ایام نوروز بخوانند؛ اما به نظر شما، این هدف تا چه حد واقعبینانه و برنامهریزیشده است؟ آیا دانشآموزانی که تا امروز نسبت به کتابهای پایه بیتوجهی کردهاند، توانایی و فرصت مطالعهی این حجم از درسهای پایه را در حدود 15 روز تعطیلی خواهند داشت؟ بدون شک، خیر. میتوان با استفاده از ابزارهایی که کانون در اختیار ما قرار میدهد، بهترین استفاده را از دوران طلایی کرد.
کارنامهی 5 نوع درس، ابزاری است که بر اساس آزمونهایی که دانشآموز در آنها شرکت کرده است، درسها را در پنج قسمت «نقاط قوت پایدار»، «نقاط قوت»، «تلنگری»، «نوسانی» و «نیاز به تلاش بیشتر» تقسیمبندی میکند. دقت داشته باشید که روش استفاده از این کارنامه برای هر دانشآموز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال دانشآموزانی که میانگین تراز بالای 6500 دارند باید در ایام عید، برنامهریزی خود را از نقاط ضعف شروع کنند و اولویتهای بعدی خود را به ترتیب بر روی نوسانی، تلنگری و نقاط قوت قرار دهند. دانشآموزانی که میانگین تراز آنها حدود 5500 است از نقاط تلنگری شروع میکنند و اولویتهای بعدی را به ترتیب روی قوت، نوسانی، ضعف قرار میدهند؛ اما کسانی که میانگین تراز آنها نزدیک به 4500 است بدون شک باید از نقاط قوت پایدار و نقاط قوت خود شروع کنند و در مراحل بعدی روی درسهای تلنگری و نوسانی کار کنند.
اکنون ممکن است این سؤال برای شما به وجود بیاید که چرا دانشآموزان تراز بالای 6500 باید روی نقاط ضعف خود در ایام عید مانور دهند و دانشآموزان تراز 4500 روی نقاط قوت پایدار؟ با اندکی تأمل بر روی کارنامهی پنج نوع درس و بررسی وضعیت این درسها در کارنامههای آزمون متوجه میشوید اگر مثلاً درس اقتصاد در کارنامهی پنج نوع درس دانشآموز تراز 6500 به بالا به عنوان نقطهی قوت پایدار تعیین شده است یعنی در آزمونهای متمادی، این درس را بین 80 تا 100 درصد جواب داده است و بسیار متفاوت است با زمانی که همین درس در کارنامهی پنج نوع درس دانشآموز تراز 4500 به عنوان نقطهی قوت پایدار تعیین شده است؛ زیرا این دانشآموز درنهایت درس اقتصاد را بین 20 تا 50 درصد جواب داده است. بدیهی است که از او بخواهیم ابتدا نقاط قوت پایدار خود را به 80، 90 یا 100 درصد برساند و سپس به سراغ دیگر درسها برود.
همان طور که دیدید، کارنامهی پنج نوع درس در کنار برنامهی راهبردی، دفتر برنامهریزی و تابلو نوروزی راهنمای بسیار خوبی برای برنامهریزی و هدفگذاری برای ایام عید خواهد بود. به برنامهریزی خود نظم بدهید و خالق مطالعهای طلایی و نتیجههایی طلایی در دوران طلایی خود باشید.
