به طور کلی دانشآموز مقطع چهارم انسانی بهتر است در ایام عید بر روی کتابهای پایه متمرکز شود اما این امر، خود مستلزم برنامهریزی دقیق و اصولی است تا از دوران طلایی (ایام نوروز) به نحو احسن استفاده کنید. با یک بررسی اجمالی متوجه میشوید که از مهرماه تا کنون درگیر مباحث پیشدانشگاهی بودهاید و در سال اخیر مکرر با پرسشهای کلاسی و امتحانات در طول سال روبهرو هستید حتی بعد از عید و در امتحانات پایان ترم، مجدداً مباحث پیشدانشگاهی برای شما دوره میشود؛ بنابراین فرصت برای مطالعهی درسهای پایه بسیار محدود است. در ایام عید میتوان این نقص را تا حدود زیادی جبران کرد. اکنون با ارائهی یک مدل طلایی به شما کمک میکنم تا بهترین برنامهریزی را برای ایام عید داشته باشید:
ابزارها:
قبل از نوشتن برنامه، ابتدا ابزارهای مورد نیاز خود را فراهم کنید:
1. کتاب زرد عمومی
2.بودجهبندی درسها در کنکور انسانی
3.نوشتن درسهای پایه در سه بازه بر اساس میزان تسلط خود (نقاط قوت، نقاط نوسانی، نقاط ضعف) یا کارنامهی 5 نوع درس
4.دفتر برنامهریزی
5.تهیهی جدول برنامهریزی هفتگی
در رشتهی انسانی به دلیل حجم بالای درسهای تخصصی، دیگر فرصت مانور دادن بر روی درسهای عمومی را در ایام عید ندارید؛ بنابراین این درسها را به روش رفع اشکال کار یعنی با استفاده از کتاب زرد عمومی کار کنید. در ایام عید هر چهار روز یکبار، یک کنکور عمومی از خود بگیرید و یک نیمروز را برای رفع اشکال این کنکور قرار دهید.
در درسهای تخصصی پایه و کار با دیگر ابزارها، ابتدا نقاط قوت خود را در درسهای پایه تعیین کنید. اولویت برنامهریزی شما، درسهای پایهای باشد که بر آنها مسلط هستید. به عبارت دیگر میخواهیم نقاط قوت خود را حفظ کنیم و بعد به سراغ دیگر درسها برویم. مثلاً درس علوم اجتماعی سال دوم نقطهی قوت شماست. پس از آن به سراغ بودجهبندی مباحث این کتاب در کنکور میرویم و مباحثی را که بودجهبندی بیشتری در کنکور دارد به ترتیب در بازههای زمانی برنامهریزی قرار میدهیم. به همین ترتیب برای دیگر درسها برنامهی خود را تنظیم کنید. دقت داشته باشید مطالعهی صفحات کم با کیفیت بالا خیلی بهتر از مطالعهی سطحی کل کتاب است. شما وظیفه دارید از زمان خود به نحو احسن استفاده کنید؛ چه 40 صفحه باشد چه 200 صفحه.
بعد از نقاط قوت، درسهای نوسانی و پس از آن اگر فرصت شد به سراغ نقاط ضعف خود بروید. دقت داشته باشید درسی که برای آن زحمت کشیده و خواندهاید اما نتیجه نگرفتهاید، بسیار متفاوت است با درسی که اصلاً به سراغ آن نرفتهاید، اگرچه هر دو در لیست نقاط ضعف باشد.
دو نوع تست در برنامهی مطالعاتی خود در عید قرار دهید.
تست آموزشی: بلافاصله بعد از مطالعه در حدود 5 الی 10 تست برای تثبیت مطالب در ذهن و دقت بر روی نکاتی که نسبت به آن بیتوجهی کردهاید و مهم هستند.
تست سنجشی: چهار یا پنج روز بعد از مطالعه، دوباره برای آن درس در حدود 10 الی 20 تست بزنید.
تست سنجشی برای بازیابی مطالب خواندهشده و مرور است. نکاتی که پس از چهار یا پنج روز فراموش میکنید همان نکاتی هستند که در کنکور یا آزمونها از یاد شما میروند؛ پس باید این نکات را شناسایی کرده و مرور بیشتری روی آنها انجام دهید. توصیه میکنم بعد از هر چهار روز مطالعه، یک روز را کامل برای مرور قرار دهید.
یک یا دو درس حفظی را در طرح ویژه قرار دهید. درسهایی را انتخاب کنید که مطالب آن بسیار فرار هستند، مثل تاریخ ادبیات و برای آن هر شب 5 دقیقه وقت بگذارید. این میزان اندک مطالعه در طرح ویژه یعنی برنامهای که باید هر روز اجرا شود در یادگیری بهتر درسهای فرار به شما کمک میکند.
علاوه بر برنامهریزی هفتگی، برنامهریزی روزانه داشته باشید. هر روز صبح که از خواب بیدار میشوید برنامهی آن روز را بنویسید. بعد از هر مطالعه، ساعات مطالعه را در دفتر برنامهریزی ثبت و هر شب ساعات مطالعهی خود را جمعبندی کنید.
