چگونه به درس خواندن علاقه پیدا کنم?

اید مهم ترین راه ایجاد علاقه ، کسب اطلاعات اولیه درباره ی موضوع مورد نظر باشد. هرچه اطلاعات اولیه ی شما و دانسته های ابتدایی شما درزمینه ی موضوع بیشتر باشد، خود به خود کشش بیشتری برای فراگیری آن...

چگونه به درس خواندن علاقه پیدا کنم?

 

در ابتداي اين مقاله خدمت دوستان عرض کنم اين مطلب کمي طولاني مي باشد اما توصيه مي کنم تا آخر مطلب را بخوانيد تا تاثير گزار باشد:

شايد مهم ترين راه ايجاد علاقه ، کسب اطلاعات اوليه درباره ي موضوع مورد نظر باشد. هرچه اطلاعات اوليه ي شما و دانسته هاي ابتدايي شما درزمينه ي موضوع بيشتر باشد، خود به خود کشش بيشتري براي فراگيري آن خواهيد داشت و درنتيجه تمرکز بهتري درآن به دست خواهيد آورد. اين همان ارتباط علاقه و ميل به فراگيري است.

هرچه مي توانيد اطلاعات اوليه، سطحي و ابتدايي خود را افزايش دهيد، چه اين اطلاعات در راستاي موضوع باشند چه نباشند. مثلاً قبل از اين که فرمول هاي پيچيده ي اصطکاک را درفيزيک مطالعه کنيد، به کسب اطلاعات اوليه و ابتدايي درمورد اصطکاک بپردازيد. اگرچه اين مطالب پيش پا افتاده، سطحي و بي ارتباط با آن فرمول هاي پيچيده به نظرمي رسند، شوق و شورو ميل به فراگيري و در نتيجه تمرکز حواس شما را افزايش خواهند داد.

● اطلاعات اوليه چگونه باشند؟

براي کسب اطلاعات اوليه بايد دقت کنيد که اين اطلاعات، ويژگي هاي لازم را داشته باشند. هرمطلبي نمي تواند اطلاعات اوليه تلقي شود. بايد به خاطرداشته باشيم که اطلاعات اوليه قرار است در ما شوق و رغبت ايجاد کند و ما را به فراگيري بيشتر وادارد. بنابراين:

۱) اطلاعات اوليه بايد ساده باشند: اگرشما درابتدا مطالب دشوار و سخت را جستجو کنيد و به آن ها توجه نشان دهيد، به جاي علاقمند شدن به آن ها از آن ها بيزار مي شويد. اطلاعات اوليه بايد ساده ترين مطالب باشند.

۲) اطلاعات اوليه بايد کم حجم باشند: با وجود آن که اطلاعات اوليه ي فراواني در اختيار شماست که همگي ساده اند، توصيه مي کنيم همه ي اين اطلاعات را يکجا نگيريد. يکي ازاين اصول مهم يادگيري و قوانين پايه اي حافظه اين است: يادگيري تدريجي است. اگزشم ۹ ساعت مطالعه ي مستمرجغرافي را دريک روز، به يک ساعت مطالعه در ۹ روز تبديل کنيد و يا ۱۸ ساعت مطالعه ي پشت سرهم دريک روز را به ۶ ساعت مطالعه در ۳ روز تقسيم کنيد، بازده فوق العاده بيشتري خواهيم داشت.

يادگيري يکباره ي مطالب شما را زود خسته و بي علاقه مي کند. درست مثل آنکه بخواهيد دريک روز ازصبح تا شب نيمي از کتاب را ياد بگيريد. اصل يادگيري تدريجي هم برايجاد علاقه استوار است. اطلاعات فراوان و يکباره به راحتي شما را ازآن درس بيزار مي کند.

۳) اطلاعات اوليه بايد به شکل خوبي ارائه شوند: انتقال اطلاعات اوليه به شکلي خوب و دوست داشتني، شوق شما را براي فراگيري بيشترافزايش مي دهد. معلمي را به خاطر بياوريد که مطالب را به زباني خوشايند به شما انتقال مي دهد و درهمان روزاول آنچنان تأثيري بر شما مي گذارد که شيفته ي آن درس مي شويد.

وقتي که مشغول درس خواندن هستيد، مانند همان معلم مطالب را به شکلي زيبا براي خود بيان کنيد و در خود علاقه ايجاد کنيد، به خصوص دردرس هايي که معلم شما مطلب را خشک و جدي و نه چندان خوب ارائه مي دهد، حتماً ازاين روش استفاده کنيد.

۴) به کاربردهاي علمي مطالب علمي فکرکنيد: کاربرد مطالب را درزندگي خود جستجو کنيد. قبل ازآنکه به سراغ مفاهيم پيچيده ي اصطکاک برويد به اين فکرکنيد که زمستان ها درهواي سرد، دستان خود را به هم مي ماليد تا گرم شوند.

● دانستن قوانين

شناخت قانون هرچيزي شما را به آن علاقمند مي کند. اگرخيلي ها ازتماشاي تنيس لذت نمي برند به خاطرآن است که ازقانون شمارش امتيازها درآن آگاهي ندارند.

يکي ازموارد بسيارمهم که شما معمولاً ناديده مي گيريد، قانون و روش مطالعه است. ابتدا بايد روش مطالعه را فرا بگيريد.

● زبان گرداني

وقتي شما چند دوست داريد، دوستي را که به شما بيشترشبيه است، عاطفه و روحيه ي شما را دارد و به زبان شما سخن مي گويد، بيشتردوست داريد. به حرف هايش بيشترتوجه مي کنيد و حتي بيشتراورا به خاطرمي سپاريد. زبان کتاب، بک زبان ساده، عمومي و همگاني است و بايد هم چنين باشد. اين شما هستيد که بايد پس ازمطالعه، کتاب و متن و نموداروفرمول ها را به زبان خود بيان کنيد.

زبان گرداني يعني بيان مطالب دشوارکتاب به زبان ساده وخوشايند خودتان.

● با کتاب شوخي کنيد

وقتي تلويزيون تماشا مي کنيد يا با دوستتان صحبت مي کنيد، لبخندي برلب داريد و راحتيد، اما وقتي ازکتاب و مطالعه صحبت مي شود و به سراغ درس ها مي رويد جدي و محکم و اخمو مي شويد.

در روان شناسي حافظه و يادگيري گفته مي شود: مطالبي که بارهيجاني بيشتري دارند، بيشتر درحافظه مي مانند و بهتربه خاطرآورده مي شوند چرا که هيجان، علاقه، تمرکز، و ورود مطلب به حافظه را موجب مي شود.

مثالي بزنيم: من به شما مي گويم: همسايه ي ۱۸ سال قبلتان يادتان مي آيد؟ شما مي گوييد: نه. مي گويم: همان که دو بچه ي کوچک داشت. مي گوييد: نه، به خاطرنمي آورم. مي گويم: همان که پدرش فروشنده ي لباس بود. و شما باز هم به خاطرنمي آوريد. مي گويم: همان که خانه شان آتش گرفت. يک مرتبه همه چيز در ذهنتان زنده مي شود چرا که آتش گرفتن، بارهيجاني مؤثري داشته است.

اگرچه آتش گرفتن، يک هيجان منفي درشما ايجاد کرده بود، درهرحال هيجان انگيزبود وهمين هيجان باعث شده بود که شما خاطره ي آن را به خوبي به خاطربسپاريد.

با کتاب خود شوخي کنيد. مثال هايي مهيج، شادي آفرين وحتي خنده داربزنيد. اين موضوع به علاقه و تمرکزشما کمک زيادي مي کند.

با کتاب آنچنان شاد و مهيج برخورد کنيد که گويي به دوست داشتني ترين دوست خود رسيده ايد.

● توجه به لذت هاي نهايي، نه دشواري مسير

اگربايد روزي بيست صفحه مطالعه کنيد، فکرخود را به رنج روزي بيست صفحه مطالعه تمرکز نکنيد بلکه به لذت هاي نهايي که نصيبتان مي شود توجه کنيد. آنچه شما را به تلاش پيگيرومستمروا مي دارد، ميل به جذب لذت هاست. کساني ازکوه بالا مي روند و قله را فتح مي کنند که لذت رسيدن به قله را درذهن مي پرورانند. اين افراد درطول مسيرهرگز به دشواري راه نمي انديشند بلکه خود را درآن بالا مجسم مي کنند و به اين فکرمي کنند که ازآن بالا همه چيززيباست. همين شوق ذهني باعث مي شود که آن ها به راحتي دشواري مسيررا بپذيرند و پيش بروند. حال آنکه اگرآنان تمام ذهنشان را معطوف به دشواري مسير مي کردند و مدام به اين فکر مي کردند که چقدرتا پايان راه باقي است، اين رنج که در ذهنشان مجسم مي شد، به سرعت آن ها را خسته مي ساخت.

● اشتباه در برنامه ريزي

همين جا لازم است که به برنامه ريزي غلط و پيگيري نادرست برنامه هاي درسي اشاره کنيم. برنامه هايي که براي يک روزحجم زيادي ازمطالب را دربرمي گيرد، عملاً به خاطرهمين حجم زياد، تنفرايجاد مي کند.

عده اي، وقتي برنامه ريزي مي کنند که مثلاً ازفلان کتاب، روزي يک صفحه مطالعه کنند، به جاي آن که برنامه ي همان روز را اجرا کنند، مدام کتاب را ورق مي زنند که چه راه زيادي باقي مانده است و همين توجه به دشواري مسيرطولاني بودن راه، شوق و علاقه و تمرکز را درآن ها ازبين مي برد.

ازاجراي برنامه هاي روزانه فقط برنامه ي همان روز را انجام دهيد و مطلقاً به اين که ; چند صفحه مانده  فکرنکنيد.

بايد هميشه به خاطرداشته باشيد که هرروزفقط برنامه ي همان روز را اجرا کنيد.

Menu