گروهی از دانشآموزان همیشه به فکر کارهای دیگر هستند. آنها کاری را که باید در همان لحظه انجام دهند انجام نمیدهند و به کارهای قبلی یا بعدی فکر میکنند؛ مثلاً با اینکه در همین آزمون گذشته درسهای نیمسال اول را دوره کردهاند، به فکر مطالعهی مجدد و رفع اشکال درسهای نیمسال اول هستند. آنها به درسهای نیمسال دوم که باید همین الان مطالعه کنند کمتوجهی میکنند و در این ماههای مهم و حساس که اهمیت نقشه و برنامه بیشتر میشود با انجام کارهای متفاوت خود را در گرداب آشفتگی و بیبرنامگی میاندازند. درس هر روز را همان روز مطالعه کنید و پیوسته با برنامهی آزمون پیش بروید.
اگر حضور دانشآموزان در مدرسه را مسابقهی پیشرفت درسی بدانیم، سوت پایان نیمهی اول به صدا درآمد و اکنون زمان بررسی عملکرد در بین دو نیمه و توجه به توصیهی مربی است که عملکرد شما را در یک نیمه زیر نظر داشته است. در حال حاضر پشتیبان، پدر و مادر شما همان مربیای هستند که باید از راهنماییهای آنها استفاده کنید.
ابزار آنالیز عملکرد شما کارنامهی نیمسال اول و دفتر برنامهریزی است. با استفاده از این ابزار به شناخت واقعی از عملکرد خود خواهید رسید.
مهمترین موضوعی که نیمسال دوم را مهمتر از نیمسال اول میکند شناخت شما از خودتان است. طبق شناختی که از خود پیدا میکنید برای نیمسال دوم برنامهریزی کنید.
