راهکارهایی برای مدیریت زمان

همواره فعالیت‌ها و تکالیف روز بعد را از شب قبل برنامه‌ریزی کنید و کارهایی را که باید به انجام رسانید روی کاغذ یادداشت کنید.

راهکارهایی برای مدیریت زمان

1- همواره فعاليت‌ها و تكاليف روز بعد را از شب قبل برنامه‌ريزي كنيد و كارهايي را كه بايد به انجام رسانيد روي كاغذ يادداشت كنيد.

2- فهرست تكاليف و كارهاي خود را اولويت‌بندي كرده و براي هر كدام از آن‌ها ضرب‌العجل اجرايي منظور كنيد.

3- هميشه كارهايي دشوار و پردغدغه‌تر را زودتر از بقيه يا هنگامي كه در بهترين شرايط جسمي و روحي هستید انجام دهيد. كارهاي سبك‌تر را هنگام خستگي نيز مي‌توان به انجام رساند.

4- امور مهم اما ناخوشايند را به تعويق نيندازيد. هيچ‌گاه كارها با به تعويق انداختن، خوشايندتر نمي‌شوند.

5- هرگاه شروع به انجام كاري كرديد سعي كنيد بدون وقفه آن را به پايان رسانيد.

6- مابين فعاليت‌ها براي خود وقت استراحت در نظر بگيريد.

7- مكالمات تلفني خود را نيز از پيش برنامه‌ريزي كنيد.

8- همواره خودانگيخته باشيد و با پشتكار كارهاي خود را به پايان رسانده و مقهور موانع نشوید.

9- در هر زمان كه تصور كرديد كاري كه در حال انجام آن هستید عبث، بي‌فايده و غير سازنده است، بی‌درنگ آن را کنار بگذارید.

10- به اولويت‌بندي خود، اعتماد و ايمان داشته باشيد و در هر شرايطي به آن پايبند باشيد.

11- اين‌كه وقت خود را صرف چه اموري مي‌كنيد مورد بررسي و نظارت قرار دهید و در صورت لزوم يك‌سري تغييرات آگاهانه در رفتار خود پديد آوريد.

12- همواره در زندگي فرد منظم و سازمان‌يافته‌اي باشيد تا وقت خود را بيهوده صرف يافتن وسايل گم‌شده‌ی خود نكنيد.

13- براي وقت خود ارزش قائل باشيد. زمان هيچ‌گاه به عقب بازنمي‌گردد.

14- به خاطر داشته باشيد استرس و خستگي معلول كارهايي نیست كه به انجام رسانده‌ايم بلكه بيش‌تر ناشی از افسوس كارهايي است كه مي‌توانستيم انجام دهيد اما انجام نداده‌ايم.

15- به هيچ کس اجازه ندهيد وقت شما را تلف كرده و براي خود مصرف کند. براي خود مرزبندي مشخصي تعيين كنید و بياموزيد كه در صورت لزوم با صراحت «نه» بگوييد.

16- از تمام لحظات زندگي خود به نحو احسن استفاده كرده و سعي كنيد از آن‌ها لذت ببريد.

17- سعي كنيد خوش‌بين باشيد و همواره در انتظار رويدادهاي خوشايند در زندگي خود باشيد.

18- براي زندگي خود اهداف مشخصي تعيين كرده و براي دست‌یابي به آن‌ها تلاش كنيد.

19- هنگام نياز از فرد آگاهي راهنمايي بخواهيد.

20- «وقت‌كشی‌ها» يا هدردهنده‌هاي وقت را به حداقل برسانيد.

آن‌ها شامل موارد زير هستند:

* تلفن‌هاي طولاني، بي‌هدف و غير ضروري

* بازديدكننده‌ها و مهمانان ناخوانده

* پشت گوش‌اندازي‌ها

* گفت‌وگوهاي بي‌‌ثمر يا نامشخص

* دانش فني ناكافي يا اطلاعات ناقص هنگام انجام كار

* فقدان اهداف و اولويت‌بندي‌ها يا مبهم و گنگ بودن آن‌ها

* فقدان برنامه‌ريزي

* خستگي و استرس

* ناتواني در «نه» گفتن

* بي‌نظمي و نابساماني‌هاي فردي

* تماشاي تلويزيون: تماشاي بيش از 2 ساعت در روز برنامه‌هاي تلويزيوني معقول نیست.

Menu