این درس، درسی نیست که با یک بار خواندن بتوانید در آن درصد بالایی کسب کنید؛ بنابراین مرورهای متوالی از این درس را در برنامهی خود قرار دهید. مطالعهی مستمر و حداقل روزانه ۲ ساعت الزامی است.
یادگیری مؤثر زیستشناسی نیاز به مطالعهی پلهبهپلهی مطالب دارد و به این دلیل باید مطالب پایهای را (که پیشنیاز درک مطالب دیگر هستند) بهخوبی فرا بگیرید و سپس به سراغ مطالعهی مطالب دیگر (که به مطالب پایه وابستهاند) رفت. (مثلاً شما برای درک همانندسازی DNA باید ساختمان DNA را قبلاً بهخوبی آموخته باشید). اگر زیستشناسی را یک درس صرفاً حفظشدنی (مثل حفظ کردن یک شمارهی تلفن یا شعر) میپندارید اولین قدم شما در یادگیری زیستشناسی تغییر نحوهی نگرش به این درس است. پس حفظ کردن طوطیوار مطالب زیستشناسی را کنار بگذارید. باید روشی را برای مطالعه به کار ببرید که در یادگیری عمیق و مفهومی زیستشناسی مؤثر باشد.
بهترين شيوهي مرور مطالب آن است که پس از مطالعهي عميق مطالب 10 دقيقه به ذهن استراحت دهید و سپس مطالب خواندهشده را مرور کنید. روز بعد نيز مطالب را دوباره مرور کنید و 6 روز بعد نيز اين کار را تکرار کنید. مرور مطالب بايد از روي خلاصههايي که تهيه کردهايد صورت بگيرد. شما با استفاده از اين روش مطالعه، خودبهخود اين روند مرور مطالب را اجرا ميکنيد.
اما بهترين شيوهي خواندن مطالب به اين ترتيب است:
1. ابتدا مطلب را به صورت اجمالي و گذرا بخوانيد تا ايدهي کلي آن را به دست بياوريد (پاراگراف اول و آخر، تيترها، شکلها و...)
2. چند دقيقه در مورد ايدهاي که از مطلب گرفتهايد تفکر کنيد. دربارهي آن چه اطلاعات قبلي داريد؟ کاربرد و ارتباط آن با مسائل روزمره چيست؟ و... (سؤال طرح کنيد و خودتان جواب بدهيد.)
3. مطالب را دقيق بخوانيد. زير نکات مهم و کليدي خط بکشيد و نکات مهم را حاشيهنويسي کنيد.
4. از مطالب خلاصهبرداي کنيد. ميتوانيد مطالب مهم را به صورت نکات جداگانه در دفتر يا فيشهايي بنويسيد؛ اما بهترين روش براي خلاصهبرداري، نوشتن مطالب مهم به صورت نمودارهاي درختي، شبکهاي، جدولها، شکلها و... است؛ يعني مطالبي را که ياد گرفتهايد به شکلي که ذهنتان آن را خلق ميکند بازنويسي کنيد.
