1- طرح مطالب درسی به صورت پرسشهای جالب: مطلب یا موضوعی را که میخواهید کودک و نوجوان یاد بگیرد به صورت پرسشهایی جالب که آنها را به فعالیت ذهنی ترغیب کند مطرح کنید. باید تلاش کنید تا در دانشآموزان احساس نیاز به وجود آید.
2- دانشآموزان بر اثر شکست در درسی نسبت به آن نگرش منفی پیدا میکنند و با کسب موفقیت در درس جدید به تصویری مثبت از توانایی خود دست مییابند. یادگیری همراه با موفقیت به ایجاد انگیزه منجر میشود.
3- تجربه و تماس مستقیم با مطالب درسی: زمینهای را فراهم کنید که دانشآموزان با مطالبی که میخواهند یاد بگیرند تماس پیدا کنند و تجربهی مستقیم و علمی داشته باشند.
4- اهداف آموزشی مورد انتظار از دانشآموزان را در آغاز درس برای آنها بازگو کنید. اهداف باید روشن و متناسب با توانایی دانشآموزان باشد.
5- اجرای نقش: بهتر است در زمینهی برخی از موضوعات تاریخ ادبیات دینی و... دانشآموزان را تشویق کنیم تا موضوع مورد نظر را به صورت نمایش درآورند. اجرای نمایش در تفهیم مسائل تربیتی و اخلاقی بسیار مفید و مؤثر است.
6- در شرایط مقتضی و مناسب از تشویقهای کلامی استفاده کنید.
7- باید شرایطی فراهم شود تا دانشآموز موفقیت خود را احساس کند. هیچ چیز مانند خود موفقیت به موفقیت کمک نمیکند.
8- تکالیف ارائهشده، نه باید خیلی مشکل باشد نه ساده. از ارائهی تکالیف یکنواخت باید پرهیز کرد و بهعبارتی تکالیف باید خاصیت برانگیختگی داشته باشند.
9- مشخص کردن نحوهی انجام کار برای یادگیرنده: کاری را که دانشآموز قرار است انجام دهد باید دقیقاً مشخص باشد.
10- تبادل نظر با دانشآموز دربارهی مشکلات درسی و شرکت دادن آنها در طرح و نقشههای کار و فعالیت
11- استفاده از نمرات و آزمونها برای ایجاد انگیزه در دانشآموزان
12- مطالب آموزشی باید از ساده به دشوار ارائه شود.
