برنامه‌ریزی به روش قلم‌چی برای دبستانی‌ها

دفتر برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزان درس‌خوان تنظیم شده است؛ یعنی دانش‌آموزانی که با دقت و تمرکز دفتر را بنویسند و برنامه را اجرا کنند.

برنامه‌ریزی به روش قلم‌چی برای دبستانی‌ها

دفتر برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزان درس‌خوان تنظیم شده است؛ یعنی دانش‌آموزانی که با دقت و تمرکز دفتر را بنویسند و برنامه را اجرا کنند.

5 اصل برنامه‌ریزی به روش قلم‌چی:

  • نگاه به گذشته اصل اساسی در برنامه‌ریزی به روش قلم‌چی است. کافی است تعداد ساعاتی را که برای هر درس مطالعه می‌کنید در خانه‌ی مربوط به آن درس بنویسید.

  • برنامه‌ی هر کس، مخصوص خود اوست؛ یعنی برنامه‌ی شخصی هر کس با بقیه‌ی هم‌کلاسی‌ها و دوستانش متفاوت است.

  • نقش اصلی در این روش برنامه‌ریزی، بر عهده‌ی خود دانش‌آموز است.

  • مقیاس زمانی برنامه، یک هفته است.

  • رقیب اصلی هر فرد خود اوست (بهترین رقابت، رقابت با خود است).

در دفتر برنامه‌ریزی درس‌ها به صورت افقی و هفته‌ها به صورت عمودی نوشته شده است که بر اساس رنگ‌هایی که در هر خانه زده می‌شود مشخص می‌شود.

این دانش‌آموز چه‌قدر درس‌ها را خوانده است. هم‌چنین برای دانش‌آموزان تقویم و کلاس‌های فوق برنامه‌ هم در نظر گرفته شده است. در صفحه‌ی بعد قسمت نظر معلم و پشتیبان است که آن‌ها می‌توانند عملکرد دانش‌آموزان را ارزیابی کرده و تصمیم نهایی بگیرند. درواقع دفتر برنامه‌ریزی به دانش‌آموزان بگوید هر هفته چند ساعت درس خوانده است. آیا افزایش ساعت داشته یا خیر؟ هم‌چنین با برنامه‌ریزی دقیق کیفیت مطالعه‌ی هر دانش‌آموز مشخص می‌شود. در صفحه‌ی 182 دفتر برنامه‌ریزی جدول جمع‌بندی وجود دارد که نام درس به صورت افقی و هفته در ستون عمودی نوشته شده است و بعد از هفته‌ی پنجم جمع مطالعه‌ی ماهانه نوشته شده است. این موضوع نشان می‌دهد که در ماه اول دانش‌آموز چه‌قدر درس خوانده است و برای ماه بعد چه‌قدر باید بخواند. هم‌چنین نمره‌ی مدرسه و ارزیابی آزمون در این دفتر نشان‌دهنده‌ی این است که دانش‌آموز با توجه به نمره‌ی مدرسه و آزمون آیا هماهنگی لازم را بین آزمون و امتحانات مدرسه دارد. از این طریق می‌تواند نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کند.

Menu