برای بررسی دفتر برنامهریزی بهتر است روز آزمون به صورت فردی بررسی شود و با مقایسهی درصدها و عملکرد دانشآموز و زمان مطالعهی هر درس مشاورهی لازم صورت بگیرد. لازمهی آن این است که دانشآموز دفتر را هنگام مشاورهی کارنامه هم با خود به همراه بیاورد.
گاه ممکن است ساعت مطالعهی دانشآموز کم باشد و درصد خوبی کسب نکرده باشد. این دانشآموز در درجهی اول نیاز به افزایش زمان مطالعه و هدفگذاری منطقی دارد تا به درصدهای بالاتر نزدیک شود و هر آزمون رشد کند. اين گونه ميتوان گفت به كميت قابل قبول خود رسيده است.
كميت قابل قبول هر فرد متناسب با تواناييها و ويژگيهاي خود شخص است و كاملاً شخصي است.
ممكن است ميانگين ساعت مطالعه 30 ساعت در هفته براي شخصي قابل قبول باشد و نياز او را برطرف كند ولي همين ميزان ساعت مطالعه يا حتي ساعات مطالعهی بيشتر نيز براي فردي ديگر كافي نباشد.
برخی افراد با ساعت مطالعهی پایین درصدهای خوب و قابل قبولی کسب میکنند. این دانشآموزان با توجه به پایهی قوی، استعداد و توانایی که دارند میتوانند با رسیدن به ساعت مطالعهی قابل قبول، درصدهای خود را بیش از پیش افزایش داده و در ترازهای بالا تثبیت شوند.
بعضي از دانشآموزان ساعت مطالعهی بالا دارند ولی درصدهای قابل قبولی ندارند. اینان روش مطالعهشان نیاز به اصلاح دارد و شیوهی مطالعه یا حل تمرین و تست و فرایند مطالعاتی خود را باید تغییر دهند یا منابع خود را اصلاح کنند. اين گونه ميتوانند با ايجاد تغييراتي جزئي و ساده به نتايج دلخواه نزديك شوند.
گروهی نیز با ساعت مطالعهی مطلوب به درصدهای قابل قبول میرسند و بهدرستی به حل تست میپردازند. ایشان با توجه به کمیت قابل قبول میتوانند با ایجاد تعادل بیشتر و پرداختن به فراشناخت کيفيت کار خود را افزایش دهند و نتایجشان را درخشانتر از گذشته کنند.
وقتي دانشآموز بتواند به كميت قابل قبول برسد ميتواند به سراغ كيفيت رفته و روند رو به رشد خود را تسريع كند.
كيفيت شامل زيرشاخههاي متعددي است كه در مقالات بعد به آن خواهيم پرداخت.
اميدوارم براي شروع پيشرفت و پرداختن به كيفيت مطالعاتي، هر چه زودتر به كميت قابل قبول خود برسيد.
