فرایند آزمون زمانی کامل میشود که دانشآموز همان روز آزمون خود را ارزیابی کند؛ یعنی دانشآموز باید یک زنگ ویژه به نام ارزیابی آزمون در برنامهی مطالعاتی خود بگنجاند؛ زیرا همان طور که میدانیم، آزمونهای کانون در وهلهی اول با هدف یادگیری طرح میشوند و دانشآموز به این ارزش مهم در ارزیابی آزمون دست پیدا میکند.
خاصیت شگفتانگیز ارزیابی آزمون وقتی آشکار میشود که سؤالات اشتباه ما در آزمون به سؤالات صحیح در آزمون آینده تبدیل میشود.
با این کار دانشآموز همزمان دو هدف را نشانه میگیرد و به هر دو هدف میرسد. یکی افزایش یادگیری در مباحث آزمون و دیگری، افزایش تراز در هر آزمون. اشتباهات ما در آزمون، همان پاسخهای درست هستند که باید آنها را کشف، ضبط و ثبت کنیم. به همین دلایل است که باید اشتباهات خود را دوست بداریم.
