بیشتر دانشآموزان تمایل دارند برنامهریزی درست و صحیحی برای درس خواندن داشته باشند اما به دلایلی نمیتوانند برای خود برنامهریزی کنند و برخی نیز معتقدند زمانی برنامهریزی مفید است که وقت محدود و کارهای زیادی داشته باشیم؛ در حالی که میتوان گفت چیزی که موجب پیشرفت و موفقیت افراد میشود برنامهریزی و استفادهی صحیح از وقت و زمان است.
بسیار اتفاق میافتد که دانشآموزی برحسب علاقهی خود فقط یک درس را مد نظر قرار میدهد و به درسهای دیگرش توجه لازم را نشان نمیدهد. با برنامهریزی صحیح باید ابتدا ارزش هر درس را در معدل پایان سال در نظر بگیرید و به همان نسبت وقت صرف تمرین و مطالعهی آن کنید. در ضمن در کنار تشریحی خواندن، باید از کتابهای تست نیز استفاده کنید. در این صورت متوجه میشوید که مثلاً درسی مانند زبان فارسی تستها و تمرینهای زیادی دارد که میتوان با استفاده از آنها روند درسی را بهبود بخشید. یکی از موارد دیگر، کمکاری و درس نخواندن در روزهای تعطیل است. بعضی از دانشآموزان در سالهای پایهی دبیرستان روزهای تعطیل را به تفریح و خواب میگذرانند و در طول هفته نیز با برنامهی فشرده کارها و تکالیف خود را انجام میدهند و دیگر وقت هیچ کاری ندارند؛ در حالی که با برنامهریزی خوب و دقیق میتوان مدیریت زمان را به دست آورد و زمان را به نحو درست تقسیمبندی کرد. همچنین استفاده و هماهنگی با آزمونهای برنامهای میتواند علاوه بر افزایش راندمان درسی برنامهای مدون برای مطالعه باشد تا دانشآموز بتواند معلومات خود را ارزیابی کند. داشتن برنامهی مناسب باعث تنوع مطالعاتی دانشآموز میشود و فرد یاد میگیرد در یک روز دو یا چند درس را بخواند و این کار علاوه بر تکرار درسها در طی هفته از خستگی دانشآموز جلوگیری میکند. کانون فرهنگی آموزش در این مورد توانسته است با نهاد پشتیبانی و دفتر برنامهریزی و کتاب خودآموزی بهخوبی از عهدهی این کار برآید.
