وقتی از دفتر برنامهریزی استفاده میکنید، هدف نوشتن میزان ساعات مطالعه نیست، بلکه برنامهریزی برای افزایش کیفیت مطالعه و افزایش میزان مطالعهی مفید است.
دو دلیل اصلی برای نوشتن دفتر برنامهریزی وجود دارد: افزایش ساعت مطالعه و تعادل در مطالعه
وقتی دانشآموزی دفتر برنامهریزی را پر میکند در رقابتی که با خودش ایجاد میکند، سعی در افزایش ساعت مطالعه خواهد داشت. مثلاً اگر از ساعت مطالعهی روز قبل خود راضی نباشد، با توجه به اینکه این ساعت کم در معرض دیدش قرار دارد، حتماً سعی در جبران آن خواهد کرد. در صورتی که اگر ساعت کم مطالعه جایی یادداشت نشود به مرور به فراموشی سپرده میشود و اهمیت خود را از دست خواهد داد.
دلیل دوم برای پر کردن دفتر برنامهریزی، تعادلی است که با پر کردن این دفتر در روند مطالعاتی دانشآموز ایجاد میشود. با توجه به اینکه اولین عنصر کیفیت، تعادل است، با پر کردن دفتر برنامهریزی میتوان به چند نوع تعادل در مطالعه دست یافت. مثلاً تعادل در مطالعهی درسهای عمومی و اختصاصی، تعادل در مطالعهی درسهای سال چهارم و پایه و تعادل در مطالعهی تستی و تشریحی.
در دفتر برنامهریزی نقش اصلی به عهدهی خود دانشآموز است اما میتوانید با برنامهی مدرسه یا برنامهی راهبردی کانون آن را کاملتر کنید.
