گفتگو با سیدکیا هاشمی، رتبهی 27 منطقهی 2 و 90 کشوری کنکور انسانی 95
مطالعهی ادبیات اختصاصی را از چه زمانی شروع کردید؟
در دروس پایه از سال سوم با مطالعهی تاریخ ادبیاتها شروع کردم امّا مطالعهی کنکور را از اواخر مهرماه بهطور جدی دنبال میکردم.
میزان ساعاتی که برای مطالعه دروس ادبیات اختصاصی معیین میکردید چهگونه بوده است؟
بهطور معمول دو روز در هفته ساعاتی را به مطالعهی این دروس اختصاص میدادم، امّا در دوران جمعبندی میزان ساعات را افزایش میدادم.
منابع مورد مطالعهی شما برای یادگیری این دروس چه بوده است؟
در وهلهی اول کتاب درسی را به عنوان مهمترین منبع مورد مطالعه قرار میدادم. علاوهبر آنها از درسنامههای تاریخ ادبیات کتاب آبی و تستهای ادبیات فارسی سال چهارم و آرایه استفاده میکردم.
شیوهی مطالعهی شما در این درس به چه شکل بوده است؟
در دروس قافیه و عروض پس از مطالعهی دقیق و مکرر متن کتاب درسی، از طریق تست یا مطالعهی اشعار مختلف آموختههای خود را تثبیت میکردم.
در مورد کتاب تاریخ ادبیات نیز مطالعهی مکرر کتابهای درسی، درسنامههای کانون و حاشیهنویسی روشهایی بود که در یادگیری دروس کاربرد داشت.
تأثیر برنامهها و آزمونهای کانون در یادگیری شما به چه نحو بوده است؟
برای مطالعهی دروس ادبیات اختصاصی مطابق برنامههای کانون پیش میرفتم. در آزمونها نیز سؤالات عروض و سبکشناسی از سطح خوبی برخوردار بودند و به سؤالات کنکور سراسری شباهت داشتند.
پیشنهاد شما به دانشآموزان کنکور 96 چیست؟
مطالعهی کتابهای تاریخ ادبیات را زودتر شروع کنند و در مطالعهی این درس بیشتر بر یادگیری عمقی و درک مطلب تأکید داشته باشند تا حفظ در کوتاهمدت.
در ادبیات فارسی سال چهارم نیز عروض و نقد ادبی را زودتر از سبک یا قافیه مطالعه کنند و از دیوان اشعار برای تثبیت آموختهها و همچنین ایجاد تفریح درسی استفاده نمایند.
مصاحبهکننده: نسرین حقپرست (مسئول درس ادبیات اختصاصی سال چهارم انسانی)
