جشن تجلیل از نخبگان کنکور سراسری 1395 ، 7 شهریوردر مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما، برگزار شد.
در این همایش با حضور مسئولانی از آموزش و پرورش شهر تهران، اوقاف ، بهزیستی ، کمیته امداد امام خمینی(ره)، نخبگان و فرهیختگان،چهره های ماندگار، اساتید دانشگاه و برخی مسئولان دانشگاه تهران، خیرین مدرسه ساز، مسئولان نمایندگی های کانون ، ناشران و اصحاب رسانه، از رتبه های تک رقمی و برتر کنکور سراسری 1395 و همچنین از رتبههای زیر 10 شاهد و ایثارگر به همراه اولیا آنها با اهداء جوایز قدردانی به عمل آمد.
در بخشی دیگر از این جشن، از نابینایان و کم بینایان که موفق به کسب رتبه های زیر 1000 کنکور 1395 شده اند نیز تقدیر شد.


دکتر حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در جشن نخبگان به فعالیت های خیرین مدرسه ساز در کشور ووقف عام شدن بنیاد علمی آموزشی قلم چی و فعالیت های خیرخواهانه این بنیاد و تاثیر آموزشی این فعالیتها در رشد و ارتقا سطح علمی کشور اشاره کردند.
ایشان با بیان اینکه بیش از 650 هزار خیر مدرسه ساز در داخل کشور در 20 سال موجودیت خود به فعالیت ادامه می دهد و خیرینی نیز در خارج از کشور داریم که از این امر مهم حمایت می کنند،تاکید کرد: فضیلت دانش و کسب علم به گونه ای است که بالاترین عبادات شمرده می شود چون با علم و دانش می توان داروی سرطانی را کشف کرد و جان هزاران انسان را نجات داد.
کارنامه بنیاد علمی آموزشی قلمچی در سال 1394
افتتاح دبستان قلم چی در استان خوزستان، شهرستان شوش دانیال (ع)
افتتاح دبیرستان قلمچی در منطقهی 9 آموزش و پرورش تهران
افتتاح 30 مدرسهی روستایی توسط بنیاد علمی آموزشی قلمچی دراستان کهگیلویه و بویر احمد
افتتاح دبیرستان قلم چی رشت استان گیلان- 15 مهر 94
افتتاح مدرسه قلمچی روستای لمبدان بوشهر
افتتاح دبستان قلمچی روستای سیدآباد مهاباد
افتتاح کتابخانه و پژوهشسرای قلمچی اراک
اولین جشنوارهی حمایت از 128 پروژهی دانشجویی قلمچی
اهدای کتاب دانشگاهی به دانشجویان دانشگاههای برتر
بورسیهی بیش از 100 هزار دانش آموز





بخشی از سخنرانی کاظم قلم چی (واقف و متولی بنیاد علمی آموزشی قلمچی) در این مراسم :
طی پژوهشی که اخیرا در جهان در بررسی عوامل موفقیت انجام شده است، سعی در کشف موثرترین استراتژی آموزشی شده است. براساس این تحقیق، کاهش سایز کلاس هزینهی بالایی دارد و رتبه ی 5 را در موفقیت دارد. تفکیک دانش آموزان رتبه 10 دارد و نتیجه منفی دارد؛ یک نمونه از این موضوع، سمانه میرزاخانی است که علیرغم مشکل بینایی موفق به کسب رتبهی 51 منطقه 3 رشتهی انسانی در کنکور 95 شد. به این صورت که او در مدرسهی عادی تحصیل میکرد و مشاور مدرسهی او از مدیر مدرسه خواسته بود با ادامهی تحصیل او در مدرسهی عادی مخالفت کند و البته مدیر ایشان این کار را نکرده و سمانه را همراهی کرده بود و اکنون او بهترین رتبه ی آن مدرسه را کسب کرده است. پس استراتژی اول و دوم در این پژوهش چیست؟
اولین عامل بازخورد مداوم است (آزمونهای برنامهای 2 هفته یکبار کانون)
تاثیرگذارترین و اولین استراتژی برای پیشرفت دانشآموزان ارائهی بازخورد مکرر به دانشآموزان است و این موضوعی است که اخیرا در تحقیقات به آن رسیدهاند در صورتی که ما 22 سال است که در کانون هر 2 هفته یکبار به شما بازخورد نتیجه و آزمون خودتان را ارائه میدهیم.
و عامل دوم فراشناخت است
مورد بعدی فراشناخت است. فراشناخت یعنی کمک به دانش آموزان تا بتوانند در مورد روشهای مطالعه و یادگیری خودشان به طور واضح صحبت کنند.کوشا جافریان آزمونهای کانون را با رتبهی 55 آغاز کرد و در نهایت موفق به کسب رتبهي 2 ریاضی منطقهی 1 شد و این یعنی فراشناخت اینکه او به مرور توانسته است با تفکر نسبت به روش هایش و یادگیری از روشهای موفق خودش پیشرفت کند و دربارهی نحوهی یادگیری خودش تفکر کند.
یکی از اعجازهای کویر کاظم مرادی است؛ او متولد روســتای خانکوک از توابع شهرســتان فردوس است. مرادی راز موفقیتش را اینگونه بیان میکند: "موفقیتم را مدیون پدرم هستم. او همیشــه قلهها را به من نشان میداد و نمیگذاشت به همان چیزی که هستم قانع باشم." پــدر و مادرش تحصیلات ابتدایــی دارند اما همیشــه او را در درسهایش یاری کردهاند. او سالها در کنار تحصیل کار کرده است (از دوم دبستان) و هر کار سختی را که بگویید انجام داده است.چطور این پدر سبب موفقت فرزندش می شود؟ اینگونه که با فرزندش گفتگو کرده است و برای تربیت و استقلال او استراتژی داشته است حال چه ما با این استراتژی موافق یا مخالف باشیم.
محمدامین روانبخش از روستای کاریزک ناگهانی موفق به کسب رتبهي 1 تجربی منطقهی 2 شده است. استراتژی پدر او در تربیت و موفقیت فرزندش متفاوت از پدر کاظم مرادی است. پدر محمدامین هر روز فرزندش را تا مدرسه همراهی می کرده است شیوهی این پدر متفاوت از پدر کاظم مرادی است ولی هر دو سبب موفقیت فرزندانشان شدهاند.
پدر شقايق بناوند، رتبهي 2 تجربی منطقهی 3، بنا است و او از نقش خانواده و حمایتهای ایشــان چنین میگوید: "پدرم در گوشــهای از حیاط خانهمان، اتاق جداگانهای برایم ســاخت تا در آرامش کامــل درس بخوانم. او با عملش به دخترش ثابت کرده است که به او توجه میکند.
در ویژهنامهی رتبههای برتر کنکور 1395، عنوان را "درخشش روستاییان، بازگشت تهرانیها و تداوم موفقیت نابینایان" انتخاب کردیم و ایدهی این عنوان مربوط به گزارش سازمان ملل در سالهای گذشته مبنی بر "جنوب در خیزش" است. در آن گزارش به این موضوع اشاره شده بود که تولید ناخالص داخلی کشورهای ضعیفتر از توسعهیافته بیشتر است. امسال علاوه بر بازگشت تهرانی ها، مانند سالهای گذشته تداوم موفقیت نابینایان را نیز داشتیم و علاوه بر اینها، در میان رتبههای برتر، 83 پسر و 30 دختر داریم و گویا پسرها تصمیم گرفته اند دوباره درس بخوانند. در میان رتبههای برتر نابینای کنکور امسال، 3نفر روستایی نیز هستند و این حاکی از تلاش مضاعف این افراد است؛ همچنین 2 نفر از دانشآموزان نابینا و کمبینا موفق به کسب رتبهی تک رقمی شدهاند داریم. رتبه 7 هنر و انسانی
با شنیدن و خواندن داستان چنین قهرمانانی افراد مشابه امیدوار میشوند و تلاش میکنند و با تلاش خودشان سرنوشت و زندگی خودشان را به سمتی بهتر شدن سوق میدهند. در جهان شاخص تاب آوری وجود دارد و مردم کشورها براساس آن سنجیده میشوند. براساس این شاخص افرادی که در شرایط سختی به سر میبرند در مقابل مشکلات در هم نمیشکنند و تاب میآورند و موفق میشوند.




مسئول بخش نابینایان و کمبینایان بنیادقلم چی هانیه خویی است و ادریس فتحی از همکاران نابینای کانون (کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران) که جزو مشاوران دانش آموزان کم بینا و نابینا هستند رتبههای برتر نابینا و کمبینا را در این مراسم، معرفی کردند.
صحبتهای سمانه میرزاخانه رتبهی 51 انسانی از شهریار: پدر من چنان من را تربیت کرده است که با همه میتوانم ارتباط برقرار کنم و سازگار باشم. در مورد کارهایی که مادرم برای من انجام داده است همین بس که بگویم مادر من طی سالهای تحصیلم دو چشم نداشته ی من بود.
سیده فاطمه موسوی رتبهی 62 منطقه 3 انسانی از روستای مرزان کلای آمل، 4 عنوان مقام اول کشوری دارد.
علی حسنی دوغ آبادی رتبه 110 رشته تجربی که مشکل جسمی حرکتی دارند: از پدر و مادرم تشکر میکنم. طی این سالها آنها همیشه طوری رفتار کردند که گویی من هیچ مشکلی ندارم و عادی هستم همچنین من قبل از ورود به سال دوم دبیرستان یک عمل جراحی سخت داشتم و 1 سال بین تحصیلم وقفه افتاد و بعد از آن شروع دوباره داشتم. من در این مدتی که از خدمات کانون استفاده میکردم عدالت اجتماعی را حس کردم و حرکت انقلابی بنیاد علمی آموزشی قلمچی را تحسین میکنم.
فاطمه بهرام که نابینا است موفق به کسب رتبهی 347 انسانی از تهران شده است. او داستان نویسی میکند و سبک جدیدی از نقاشی را برای نابینایان ایجاد کرده است و او قول داده است به دانش آموزان نابینای کانون هم این شیوه نقاشی را یاد بدهد.
محمدرضا تکیهخواه رتبهی 375 رشتهی انسانی که کمبینا هستند ورزشکار بوده و مسلط بر زبان انگلیسی هم هستند.
حسین کریمی که نیمهبینا هستند هم موفق به کسب رتبهی 408 رشتهی ریاضی از زنجان شدهاند. لازم به ذکر است برای نابینایان و کمبیناها تحصیل در رشتههای تجربی و ریاضی بسیار دشوارتر است.
احمدرضا ساعدی رتبهی 674 رشتهی انسانی را از قم کسب کردند و در زمینهی قرآن مقام دارند.
مهدی رجبی که نابینا است از هشتگرد موفق به کسب رتبهی 848 انسانی شده است.
محمدقاسم کفیلی از تهران رتبهی 863 رشتهی انسانی را کسب کرده است و نوازندهی ارگ است و پدر پیگیر و همراهی دارد به طوری که ما هرگز او را بدون همراهی پدرش ندیدیم.





بخشی از صحبتهای هوشنگ مرادی کرمانی خالق قصههای مجید :
حدود 2 ماه پیش از شهربابک کرمان تماس گرفتند و از من خواستند طی جلسهای با دانش آموزان در زمینهی انتخاب رشته صحبت کنم. دغدغهی آنها استقبال دانشآموزان از رشتهی تجربی و بیتوجهی به رشتههای انسانی و ادبیات علیرغم باهوش و تلاشگر بودن آنها بود. هر چند این سخنرانی ساده نبود ولی به بخشی از آن اشاره میکنم من میخواهم به این نکته اشاره کنم که اهمیت ادبیات و هنر کم نیست. به یاد دارم وقتی در جشنوارهی رشد بودم فیلمی اکران شد که در آن یک پالان دوز نابینا از جایگاه و احترام بالایی در بین مردم برخوردار بود و گویی بزرگ ترین امپراطور کشور است و حتی مردم مدتها در نوبت میماندند تا او برای حیواناتشان پالان بدوزد. با توجه به اینکه محیط زندگی آنها جاده نداشت و نزدیک جنگل بود و مردم به کار با حیوانات نیاز داشتند نیاز به پالان دوزها مطرح بود ولی علیرغم اینکه افراد دیگری هم به این شغل میپرداختند اکثریت بیشتر به این شخص مراجعه میکردند. این فیلم حاکی از ارزش و احترام مردم به این شخص در جامعه بود چرا که او در انتخاب پارچه دقت میکرد، کارش را دوست داشت و از کارش کم نمی گذاشت و از الیافی استفاده میکرد که علاوه بر استحکام در درازمدت آسیبی به حیوان نزند.
پیام این فیلم این بود که برای داشتن احترام برای موفقیت در شغلی، لزوم ندارد در یک حرفهی خاص مشغول بود بلکه در هر شغلی میتوان بهترین بود. یکی از لذت های دنیا این است که افراد به دنبال علایقشان بروند. اگر یک نجار شویم ویک صندلی راحت بسازیم به همان اندازهای لذت خواهیم برد که یک پزشک از معالجهی بیماران لذت می برد. لذت فقط در ثروت اندوزی نیست و ما باید یاد بگیریم چگونه از کوچکترین مسائل احترام کسب کنیم. انسان بعد از رفع مایحتاج عادی زندگی، به احترام نیاز دارد. خیلی از افراد از شغل خودشان راضی نیستن و در جایگاهی که باید در آن مشغول باشند هم نیستند و هرگز لذت درجه یک شدن در حرفه را حس نمیکنند. در واقع ما در هر شغلی درجه یک شدن را یاد نمیگیریم. در صورتیکه فرزندانمان را فقط به سمت شغلهای خاصی برای داشتن احترام سوق میدهیم؛ ما فقط می گوییم شغل های خاصی را انتخاب کنید تا احترام داشته باشید. در صورتیکه اینگونه نیست.










کاظم قلمچی و یک جمله در مورد هر کدام از رتبههای 1 کنکورهای گذشته (بخش اهدای هدایا توسط رتبههای 1 کنکورهای گذشته):
زهرا مشایخی رتبهی 1 کنکور انسانی 92، با کانون نیز همکاری میکنند و در راه اندازی رشته معارف اسلامی در کانون نقش داشتند.
غزاله شجاع طلب رتبه 1 کنکور تجربی 87 است و رشتهی پزشکی را به اتمام رسانده است. من از غزاله شجاعطلب در مورد هدفگذاریهای تدریجی و واقعگرایانه یاد میکنم و میگویم او میگفت من اوایل به پزشکی در شهرستان فکر میکردم بعد به پزشکی در تهران و به مرور به این نتیجه رسیدم که میتوانم در رشتهی پزشکی دانشگاه تهران نیز قبول شوم و از دانشآموزان با اشاره به غزاله شجاعطلب میخواهم هدف گذاری بلندپروازانه نکنند.
نرگس مبارکی رتبه1 انسانی کنکور 88 لیسانس حقوق و فوق لیسانس حقوق بین الملل را در دانشگاه تهران به اتمام رسانده است. از سارا همتی رتبهی 1 کنکور تجربی 94 این نکته را همواره به دانشآموزان میگویم که او همیشه میگفت در خانواده ما فضای گفتگو وجود داشت و هرکسی که استدلال قویتر داشت دیگران نظر او را میپذیرفتند.
در مورد شهرام رحیمی رتبهی 1 کنکور تجربی 86 این نکته را به دانشآموزان میگویم که وقتی از او پرسیدم مادرت برای موفقیت شما چه کار میکرد گفت: او ساعت 2 بعد نیمه شب چراغ اتاق من را خاموش می کرد و به من این حس را القا میکرد که همراه من است یعنی پابه پای تو بیدار هستم. شهرام رحیمی هماکنون سال دوم تخصص را در زمینهی طب فیزیکی توان بخشی سپری میکند، همسر ایشان الناز طبیبیان دارای مدال طلای کشوری و نقره جهانی 2007 در زیست است و برادر ایشان نیز جزو رتبههای برتر کنکور 1395 است: امیرحسین طبیبیان.
رستگار رحمانی اولین کسی است که از منطقه 3 (جوانرود) رتبه 1 کشوری در تجربی و منحصرا زبان را کسب کرده بود. او در رشته های هنر و انسانی رتبه های دو رقمی کسب کرده بود در حالی که سه سال قبل از آن در رشته ریاضی رتبه 10 کسب کرده بود. مادر او حتی در انتخاب کتاب های درسی هم به او کمک می کرد.
ویژگی بارز اشکان اسماعیلی رتبهی 1 کنکور ریاضی 89 پیگیر آموزشی بودن مادرش است. او همواره با مادرش گفتگو میکرد حتی در انتخاب منابع و حتی در دوران دانشجویی نیز مادرش با او همفکری میکرد. ایشان هماکنون پس از بازگشت از استنفورد، در رشتهی برق در مقطع دکترا در دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل هستند.
از محمد استاد محمدی رتبه 1 کنکور ریاضی 91 همواره به داشتن فراشناخت اشاره میکنم که او بیان می کرد که وقتی تابستان سال کنکور تمام شد می دانستم تک تک دروس را چگونه بخوانم. یعنی روش مطالعه خود را در تکتک درسها یافته بود و این یعنی داشتن فراشناخت.
شایان پورمیربابایی رتبهی 1 کنکور تجربی 93، در رشتهی پزشکی در دانشگاه تهران مشغول است و پدر و مادر (هر دو دبیر زبان) و خواهر او هر جمعهی آزمون او را از آستانهی اشرفیه تا مکان آزمون همراهی میکردند.








تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
