آزمون بازیابی، مفهوم بازیابی | |
ردیف | سؤال |
1 | بازیابی بهتر است یا بازخوانی؟ |
2 | کارنامهی بازیابی سؤالها چیست؟ |
3 | چرا نام این کارنامه، کارنامهی بازیابی سؤالهاست؟ |
4 | چند نوع بازیابی داریم؟ الف: 1 ب:2 ج:3 د:4 |
5 | انواع بازیابی را توضیح دهید: |
6 | کارنامهی بازیابی سؤالها، مربوط به کدام نوع بازیابی است؟ الف: 1 ب:2 ج:3 د:4 |
7 | فایدهی کارنامهی بازیابی سؤالها چیست؟ |
8 | در دورههای جمعبندی از نقاط قوت شروع کنیم یا از نقاط ضعف؟ |
9 | چه کسانی نمیتوانند از کارنامهی بازیابی سؤالها استفاده کنند؟ |
10 | چه کسانی از این کارنامه کمتر میتوانند استفاده کنند؟ |
پاسخنامه | |
ردیف | سؤال |
1 | میدانیم اثر بازیابی بهمراتب بیش از بازخوانی (دوبارهخوانی و تکرار مطالب) است. |
2 | کارنامهی بازیابی شامل سؤالهایی است که شما از ابتدای سال تا کنون در آزمونهای کانون مشاهده کردهاید . |
3 | زیرا بازیابی 4 نوع است و این کارنامه نوع سوم بازیابی است. |
4 | 4 نوع |
5 | اولین نوع بازیابی این است که بلافاصله پس از هر جلسهی کلاس یا مطالعهی فردی سعی کنید مطالبی را که شنیدید یا مطالعه کردید به خاطر بیاورید. دومین نوع و بهترین شکل بازیابی هنگام امتحان و در زمان آزمون رخ میدهد. هنگام آزمون یادگیری شما چند برابر مواقع عادی است. یادگیری بیشتر در هنگام امتحان دادن رخ میدهد و طبقهبندی مطالب با روش «ف، ش، ن، م» یا با روشهای دیگر در همان زمان انجام میشود. پس بهترین شکل بازیابی، نوع دوم است که سر جلسهی آزمون اتفاق میافتد. سومین نوع بازیابی این است که هر وعدهی مطالعهی خود را با یک آزمون آغاز کنید و از آموختههای قبلی خودتان آزمون بگیرید. این آزمون سبب جهتگیری و منظم شدن ذهن شما میشود. کنجکاوی و علاقهتان برای مطالعه بیشتر میشود و طرح دقیقتری برای مطالعه در ذهن خود تنظیم میکنید و تشخیص میدهید کدام مطالب را باید بیشتر یا کمتر بخوانید. بسیاری از فارغالتحصیلها فکر میکنند مطالب درسی را میدانند و انگیزهی کافی برای درس خواندن ندارند. امتحان دادن به آنها خیلی کمک میکند.کارنامهی بازیابی سؤالها، مربوط به همین نوع سوم بازیابی است. بسیاری از دانشآموزان قبل و هنگام شروع مطالعه، ذهن و برنامهی منظمی ندارند و نمیدانند از کجا شروع کنند و به کدام موضوعات و زیرموضوعات اهمیت بیشتری بدهند. با داشتن کارنامهی بازیابی میتوانید تصویر دقیق و روشنی از وضعیت خود در هر مبحث به دست آورید و از سردرگمی رها شوید. چگونه؟ به این صورت که وقتی تمام سؤالهای هر مبحث را که قبلاً در آزمونهای کانون دیده بودید، یکجا میبینید و به آنها پاسخ میدهید متوجه میشوید بر کدام قسمتها تسلط کامل دارید، کدام قسمتها تا حدودی در یادتان مانده و هنوز میتوانید پاسخ صحیح بدهید و کدام قسمتهای هر مبحث را تا حدودی یا کاملاً فراموش کردهاید. آن مطالبی را که فراموش کردهاید بهتر و سادهتر از مطالبی که تا کنون نخواندهاید به یاد میآورید. پس از هر آزمون انگیزه ندارید دوباره تمام سؤالات را حل کنید؛ چون بعد آزمون ابتدا فقط دوست دارید سؤالاتی را که غلط جواب دادهاید بررسی کنید ولی بعد از چند ماه انگیزهی کافی دارید به سراغ سؤالات برگردید؛ چون میخواهید ببینید پس از چند ماه آنها را چگونه پاسخ خواهید داد و کدامها را فراموش کردهاید. به این ترتیب طرح مشخصی برای مطالعه در ذهن شما نقش میگیرد. طرح مطالعه بر اساس شرایط واقعی و اطلاعات دقیقی شکل میگیرد که مربوط به خود شماست .بازیابی، نوع چهارمیهم دارد که مربوط به زمان پس از آزمون است و هنگامی که آزمونتان را ارزیابی میکنید رخ میدهد. در آنجا شما معمولاً روی پاسخهای اشتباه خود تمرکز میکنید. پس از آزمون انگیزهی افراد برای بررسی پاسخهای اشتباهشان بیشتر است. اگر هنگام آزمون دادن، سؤالهای فراموششده، شکدار، ناقص یادگرفتهها و مهمها را علامت زده باشید (یعنی روش «ف، ش، ن، م» را اجرا کرده باشید) ارزیابی پس از آزمون شما خیلی دقیقتر و کاملتر میشود و فقط به سؤالهای اشتباه خود اکتفا نمیکنید. بهزودی در مورد ارزیابی پس از آزمون نیز به شما کمکهای بیشتری خواهیم کرد. به عنوان مثال، روی اشتباهات هر آزمون که تعداد بالایی هم ندارند تمرکز و آنها را رفع کنید. |
6 | ج:3 |
7 | کمک به تشخیص دانشآموز از وضعیت آموزشی خود در هر درس و در هر مبحث، کمک به طراحی برنامهی مطالعه و تعیین اولویتهای مطالعه بر اساس شخصیت آموزشی و سلیقهی هر دانشآموز و نیازهای او، از بین بردن سردرگمی و آشفتگی دانشآموز و ایجاد ذهن و برنامهای شفاف برای افزایش بهرهوری و بازدهی مطالعه |
8 | در دورههای جمعبندی وقت محدود است و زمان شما بیانتها نیست. باید تشخیص دهید بهترین تصمیم برای شما چیست. آیا از نقاط قوت شروع کنید یا از نقاط ضعف؟ توصیهی من این است که ابتدا سؤالاتی را که قبلاً درست پاسخ داده بودید پاسخ دهید و بررسی کنید که آیا مجدداً میتوانید آنها را بهدرستی جواب دهید. توصیهی من این است که به جای شروع از نقاط ضعف، از نقاط قوت شروع کنید. شما در کنکور به تسلط کامل و پریادگیری نیاز دارید و اگر 80 درصد سؤالی را بدانید ولی به نتیجهی نهایی نرسید از آن سؤال نتیجه نمیگیرید. |
9 | کسانی که در آزمونها تقلب میکنند. |
10 | کسانی که در آزمونهای برنامهای کانون غیبت میکنند. |
