رفع درد گردن و شانه در کاربران کامپیوتر

بر اساس نظر محققین و مطالعات انجام شده، درد گردن و شانه و شکایات ناشی از آن، در بین کاربران کامپیوتر گسترده و شایع است.

رفع درد گردن و شانه در کاربران کامپیوتر

رفع درد گردن و شانه در کاربران کامپيوتر

 

بر اساس نظر محققين و مطالعات انجام شده، درد گردن و شانه و شکايات ناشي از آن، در بين کاربران کامپيوتر گسترده و شايع است. دکتر فردريک گر محقق دانشکده بهداشت رولينز دانشگاه ايموري(Emory) در ايالت جورجيا بيان نمود که بيشتر از نيمي از کاربران کامپيوتر هر سال به عوارض و درد گردن و شانه مبتلا مي شوند و بيشتر از يک سـوم آنها دچـار نقص ‌يا‌ مشـکلات حرکتـي گردن ‌و شـانه مي شوند. يک مطالعه روي 632 مرد و زن تازه استخدام شده که در هفته 15 ساعت يا بيشتر با کامپيوتر کار مي کردند، انجام شد.


پژوهشگران تمام فعاليت ها و علائم موجود در افراد را به صورت يادداشت هاي روزانه به مدت 3 سال ثبت کردند و افرادي که علائم را گزارش مي کردند توسط پزشکان ارزيابي مي شــدند تا مشــخص شــود که آيا ناراحتي و عارضه اي دارند يا خير؟
محققين اعلام نموده اند که اين اولين مطالعه آينده نگر به منظور پي گيري يک گروه از کاربران کامپيوتر است، گرچه در مطالعات قبلي به تعداد کاربران کامپيوتر که از درد در يک نقطه خاصي شکايت داشته اند اشاره شده است. يافته هاي ديگر اين مطالعه نشان مي دهد که مشکلات در نواحي دست و بازو شايع مي باشد. تقريباً 40 درصد افراد در هر سال از درد در نواحي فوق شکايت دارند و 21 درصد از‌آنها دچار مشکلات شديدي در اين نواحي مي شوند. بر طبق بررسي ها، زنان بيشتر از مردان مشکلات ناشي از کار با کامپيوتر را گزارش مي کنند و بيشتر به اين عوارض دچار مي شوند، ولي علت اين امر هنوز مشخص نشده است
بر اساس نتايج يک مطالعه با نشـستن صـحيح در جلو کامپيوتر مي توان درد و شرايط ناراحت کننده را کـاهش داد. قرار گرفتن صفحه کليد پايين تر از آرنج و يا در فاصله اي دور از کـاربر(زاويه داخلي آرنج بيشـتر از 121 درجه) باعث مي شود که سـر به منظور نگاه کردن به مانيتور به سمت پايين انحراف داشته و خم شود. با استفاده از تکيه گاه‌هاي دست و بازو در صندلي مي توان خطر علائم درد در شانه و گردن را کم نمود.
همچنين محققين نتيجه گرفتند که وقتي کاربر مدت زمان زيادي جلوي کامپيوتر بنشـيند، خطر پيش رونده درد بازو و دست او را تهديد مي کند. افرادي که 20 سـاعت در هفته تايپ مي کنند، کمي بيشتر از دو برابر ديگران به درد دست و بازو و گردن دچار مي شوند.
ورزش‌هاي مفيد جهت‌‌ گردن و شانه :
يک سري از تمرينات و ورزش ها مي تواند از ضايعات کامپيوتر در گردن و شانه جلوگيري نمايد. اين تمرين‌ها بايستي مرتباً تکرار شوند تا اثر آنها نمايان گردد



کشش گردن:
ماهيـچه هاي گـردن را راسـت و کشيده نگه داريــد و آن را منقبض و محکم نگيريد. اين روش ناراحتي هاي ناشي از حالت هاي قرار گرفتن بدن را بر طرف مي کند.
طبق شکل(1) راحت بنشينيد، به شانه ها استراحت دهيد و چانه خود را به طرف سينه متمايل کنيد. چانه را تا جايي که مي توانيد به طرف شــانه چپ بچرخانيد، طوري که هيچ فشاري به پشت گردن وارد نشود. 30 ثانيه در اين حالت بمانيد. اين حرکت را براي سمت چپ نيز انجام دهيد(شکل2).
طبق شکل(3) راحت بنشينيد به شانه ها استراحت دهيد. گوش هاي خود را به طرف شانه چپ خم کنيد. گردن را تا جايي که مي توانيد شل کنيد و با اين کار احساس کششي در سمت مخالف خواهيد کرد. براي 30 ثانيه در اين حالت بمانيد. اين حرکت را براي سمت راست نيز تکرار نماييد(شکل4).
طبق شکل(5) جناغ سينه و چانه را به بالا ببريد. سرتان را تا جايي که راحت هستيد به عقب بکشيد و شانه ها را شل نماييد. هوا را به بيرون داده و بازدم کنيد و سر را از عقب به مرکز آوريد. سپس چانه را به طرف سينه متمايل کنيد طوري که پشت گردن کشيده شود و مدتي در اين حالت بمانيد(شکل6).

ورزش هاي شانه :
ازمزاياي مواردي که در ذيل ذکر شده اين است که انقباض و گرفتگي شانه و گردن را بر طرف کرده و از قوز کردگي شانه ها به جلو، جلوگيري مي کند:



1- شانه و گردن را شل کنيد و حالت قوز و خميدگي شانه را از بين ببريد.
روي صندلي نشسته و پاها را صاف روي زمين بگذاريد. مهره هاي کمر را صاف نگه داشته و هوا را به داخل تنفس کنيد و شانه ها را به طرف بالا و عقب بکشيد.
هوا را بيرون داده و شانه هايتان را پايين بياوريد. 5-4 بار اين کار را تکرار کنيد.

مطابق شکل هاي شماره (3-1) دست هاي خود را روي شانه ها بگذاريد. سپس آرنج ها را جلوي سينه قرار دهيد. سپس آنها را به طرف بالا ببريد و تا جايي که مي توانيد آن را بکشيد و سپس پايين بياوريد.
با اين روش راحتي و کاهش فشار بر استخوان شانه را احساس مي کنيد. چندين بار اين کار را تکرار نماييد.
2- ماهيچه هاي ستون مهره ها را با خم کردن مهره ها به طرفين بکشيد.

مطابق شکل هاي شماره (4 و 5) به راحتي روي صندلي بنشينيد و پاهاي خود را روي زمين بگذاريد. نفس گرفته دست چپ را بالاي سرتان ببريد. با دست راست خود مچ دست چپ را بگيريد( کف دست چپ به طرف جلو باشد) و دوباره نفس بگيريد. سپس بازدم کرده و به سمت راست خم شويد. احساس کششي در سمت چپ خود خواهيد کرد. نفس خود را حبس کنيد و در همان حال به سمت ديگر خم شويد و هوا را بيرون دهيد. دوباره نفس گرفته و به مرکز حرکت کنيد و اين عمل را براي سمت ديگر نيز تکرار کنيد.
طبق شکل هاي شماره (6 و 7) روي صندلي نشسته، پاها را به صورت موازي و صاف روي زمين بگذاريد. انگشت هاي خود را در هم قفل کرده و کف دست را به طرف بالا ببريد. سپس آرنج ها راخم کرده و بازوها را به طرف سر خم کنيد. نفس بگيريد و شانه ها را به طرف عقب ببريد. نفس را بيرون داده و بازوها را صاف بکشيد و همچنان کف دست به طرف بالا باشد. به آرامي نفس بکشيد و بعد هوا را بيرون داده و بازوها را شل کنيد.

منبع :

Menu