مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی
تاریخچه
مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی که در سال 1368 تاسیس گردیده ، به عنوان یکی از واحدهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بطور مستمر نسبت به آموزش، پژوهش و تربیت نیروی انسانی کارآمد در زمینه های مربوط به حوزه فعالیت سازمان فعالیت داشته است.
مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی دارای سه بخش شامل فضاهای آموزشی، اداری و ورزشی است. فضاهای آموزشی مرکز شامل کلاسها، آتلیه های طراحی، عکاسی، کارگاههای سفال و لعاب، چوب ، فلز، بافت و چاپ، لابراتوار زبان، آزمایشگاههای شیمی ، مرمت فلز، مرمت نقاشی، مرمت کاغذ، رنگرزی پارچه، سایت کامپیوتری مجهز به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری با مساحت 250 متر مربع، و کتابخانه با مساحت تقریبی 400 متر مربع می باشد.
مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی از بدو تاسیس تاکنون نسبت به تربیت کارشناسان مجرب مورد نیاز سازمان و سایر سازمان های ذیربط در رشته های باستان شناسی، مردم شناسی، راهنمای موزه ها و بناهای تاریخی، موزه داری ، حفاظت و مرمت بناهای تاریخی و حفاظت و مرمت آثار و اشیاء تاریخی، هنرهای سنتی، صنایع دستی و تکنولوژی معماری اقدام نموده است.
مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی با توجه به در اختیار داشتن فضاهای آموزشی مناسب و مجهز به امکانات آموزشی، پژوهشی، کارگاهی، ورزشی و نظایر آن از یک سو و در اختیار داشتن اعضاء هیات علمی آموزشی مجرب و متخصص در مرکز و استفاده از اعضاء هیات علمی پژوهشی و استادکاران ماهر با درجه یک و دو هنری شاغل در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و در اختیار داشتن کارگاههای تحقیقاتی ، پژوهشی و عملیاتی-اجرایی می تواند به عنوان یک مرکز آموزش تخصصی در سطح منطقه رشته های تحصیلی موجود خود را به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارتقاء داده و نسبت به پذیرش دانشجو از کشورهای همجوار و دیگر علاقمندان اقدام نماید.
مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی همچنین می تواند از تمامی امکانات موجود خود چه در زمینه فضاهای آموزشی و تجهیزات مربوطه و چه در زمینه اعضاء هیات علمی آموزشی و پژوهشی و استاد کاران مجرب سازمان با درجات هنری نسبت به برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و ضمن خدمت در راستای ارتقاء شغل و افزایش کارآیی سازمان متبوع در سطح کشور اقدام و خدمات علمی آموزشی خود را هماهنگ با استانداردهای مورد نظر ارائه نماید.
چشم انداز و اهداف مرکز
اهداف مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی شامل مواردی است که به اختصار بیان می شود:
1- تولید و آموزش دانش بومی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.
2- جریان سازی آموزش در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سطوح عالی و تخصصی و تسری آن به سایر مراکز آموزش عالی کشور.
3- تربیت نیروی انسانی کارآمد در زمینه های مربوطه به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر اساس نیروهای درون و برون سازمانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تکالیف قانونی فرا است.
مرکز آموزش عالی در راستای دستیابی به اهداف مورد نظر وظایفی را بر عهده دارد که مهمترین آنها را میتوان به شرح زیر برشمرد:
1- آموزش دانشجویان در زمینه های مختلف مورد نیاز میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
2- بررسی و برنامه ریزی در جهت بهبود کیفی و کمی برنامه های آموزشی و دوره های تکمیلی و عنداللزوم پیشنهاد آن به مراجعه ذیصلاح قانونی.
3- ایجاد روابط فرهنگی و هنری آموزشی با متخصصین واستادکاران و دانشگاههای داخل و خارج و تبادل استاد و دانشجو از طریق مراجع ذیربط با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
4- انجام پژوهش های لازم به منظور پیشبرد اهداف آموزشی و تخصصی مرکز.
5- همکاری و هماهنگی متقابل با فعالیت های پژوهشی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.
6- گردآوری و تنظیم کتب و اسناد و مدارک آموزشی تخصصی مرکز .
7- تشکیل سمینارها و کنفرانسهای آموزشی مربوطه.
8- انجام سایر وظایف ذیربط که از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مرکز ارجاع می گردد.
گروه های آموزشی
موزه داری و راهنمای موزه ها و بناهای تاریخی
حفاظت و مرمت آثار و بناهای تاریخی
هنرهای سنتی و صنایع دستی
کارشناسی موزه داری
دوره های آموزشی این گروه در سه سال اول فعالیت مرکز به صورت کاردانی برگزار شده و در سال های بعد کارشناسی پیوسته و ناپیوسته جایگزین کاردانی این رشته شدند. کارشناسان موزه داری خواهند توانست با پژوهشگران مراجعه کننده به بخش های مختلف موزه برای مطالعه مستقیم آثار و اشیاء همکاری لازم را مبذول دارند.
نظر به تنوع موزه ها در زمینه های گوناگون، دانشجویان دوره کارشناسی موزه داری در سال های آخر تحصیلی خود و عمدتاً ذیل عنوان دروس پژوهش در آثار و اشیای موزه ای و کار آموزی در موزه های مختلف، کار آموزی خواهند داشت تا بتوانند بر حسب علاقه و پیشرفت خود در یک زمینه جذب موزه مناسب با کار آموزی خود گردند. بدین ترتیب محل کار و خدمت فارغ التحصیلان این رشته، موزه های زیر پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان زمین شناسی ، موزه های پست و تمبرو... خواهد بود.
همچنین فارغ التحصیلان خواهند توانست در برنامه ریزی برای توسعه کمی و کیفی موزه های محل کار خود و یا سایر موزه های کشور مشارکت داشته باشند و رابطه موزه را با موسسات و مراکز علمی و پژوهشی و فرهنگی دیگر برقرار سازند و بر حسب ضرورت کارشناسان سایر علوم و فنون و آزمایشگا ه های تحقیقاتی و مرمت اشیای فرهنگی تاریخی را برای مطالعه و حفاظت علمی از آثار زیر پوشش خود فراخوانی نمایند و با آنان همکاری کنند. واحدهای درسی رشته موزه داری بر حسب ترم در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته درجه اول مربوطه نشان داده می شود.
مراجع:
سایت دانشگاه www.miras.ac.ir
