معرفی مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی

با مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی اینجا آشنا شوید...

معرفی مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی

مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی

تاریخچه

مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی که در سال 1368 تاسیس گردیده ، به عنوان یکی از واحدهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بطور مستمر نسبت به آموزش، پژوهش و تربیت نیروی انسانی کارآمد در زمینه های مربوط به حوزه فعالیت سازمان فعالیت داشته است.

مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی دارای سه بخش شامل فضاهای آموزشی، اداری و ورزشی است. فضاهای آموزشی مرکز شامل کلاسها، آتلیه های طراحی، عکاسی، کارگاههای سفال و لعاب، چوب ، فلز، بافت و چاپ، لابراتوار زبان، آزمایشگاههای شیمی ، مرمت فلز، مرمت نقاشی، مرمت کاغذ، رنگرزی پارچه، سایت کامپیوتری مجهز به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری با مساحت 250 متر مربع، و کتابخانه با مساحت تقریبی 400 متر مربع می باشد.

مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی از بدو تاسیس تاکنون نسبت به تربیت کارشناسان مجرب مورد نیاز سازمان و سایر سازمان های ذیربط در رشته های باستان شناسی، مردم شناسی، راهنمای موزه ها و بناهای تاریخی، موزه داری ، حفاظت و مرمت بناهای تاریخی و حفاظت و مرمت آثار و اشیاء تاریخی، هنرهای سنتی، صنایع دستی و تکنولوژی معماری اقدام نموده است.

مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی با توجه به در اختیار داشتن فضاهای آموزشی مناسب و مجهز به امکانات آموزشی، پژوهشی، کارگاهی، ورزشی و نظایر آن از یک سو و در اختیار داشتن اعضاء هیات علمی آموزشی مجرب و متخصص در مرکز و استفاده از اعضاء هیات علمی پژوهشی و استادکاران ماهر با درجه یک و دو هنری شاغل در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و در اختیار داشتن کارگاههای تحقیقاتی ، پژوهشی و عملیاتی-اجرایی می تواند به عنوان یک مرکز آموزش تخصصی در سطح منطقه رشته های تحصیلی موجود خود را به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارتقاء داده و نسبت به پذیرش دانشجو از کشورهای همجوار و دیگر علاقمندان اقدام نماید.

مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی همچنین می تواند از تمامی امکانات موجود خود چه در زمینه فضاهای آموزشی و تجهیزات مربوطه و چه در زمینه اعضاء هیات علمی آموزشی و پژوهشی و استاد کاران مجرب سازمان با درجات هنری نسبت به برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و ضمن خدمت در راستای ارتقاء شغل و افزایش کارآیی سازمان متبوع در سطح کشور اقدام و خدمات علمی آموزشی خود را هماهنگ با استانداردهای مورد نظر ارائه نماید.

چشم انداز و اهداف مرکز

اهداف مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی شامل مواردی است که به اختصار بیان می شود:

1- تولید و آموزش دانش بومی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.

2- جریان سازی آموزش در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سطوح عالی و تخصصی و تسری آن به سایر مراکز آموزش عالی کشور.

3- تربیت نیروی انسانی کارآمد در زمینه های مربوطه به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر اساس نیروهای درون و برون سازمانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تکالیف قانونی فرا است.

مرکز آموزش عالی در راستای دستیابی به اهداف مورد نظر وظایفی را بر عهده دارد که مهم­ترین آنها را می­توان به شرح زیر برشمرد:

1- آموزش دانشجویان در زمینه های مختلف مورد نیاز میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

2- بررسی و برنامه ریزی در جهت بهبود کیفی و کمی برنامه های آموزشی و دوره های تکمیلی و عنداللزوم پیشنهاد آن به مراجعه ذیصلاح قانونی.

3- ایجاد روابط فرهنگی و هنری آموزشی با متخصصین واستادکاران و دانشگاههای داخل و خارج و تبادل استاد و دانشجو از طریق مراجع ذیربط با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

4- انجام پژوهش های لازم به منظور پیشبرد اهداف آموزشی و تخصصی مرکز.

5- همکاری و هماهنگی متقابل با فعالیت های پژوهشی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.

6- گردآوری و تنظیم کتب و اسناد و مدارک آموزشی تخصصی مرکز .

7- تشکیل سمینارها و کنفرانسهای آموزشی مربوطه.

8- انجام سایر وظایف ذیربط که از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مرکز ارجاع می گردد.

گروه های آموزشی

  • موزه داری و راهنمای موزه ها و بناهای تاریخی

  • حفاظت و مرمت آثار و بناهای تاریخی

  • هنرهای سنتی و صنایع دستی

کارشناسی موزه داری

دوره های آموزشی این گروه در سه سال اول فعالیت مرکز به صورت کاردانی برگزار شده و در سال های بعد کارشناسی پیوسته و ناپیوسته جایگزین کاردانی این رشته شدند. کارشناسان موزه داری خواهند توانست با پژوهشگران مراجعه کننده به بخش های مختلف موزه برای مطالعه مستقیم آثار و اشیاء همکاری لازم را مبذول دارند.

نظر به تنوع موزه ها در زمینه های گوناگون، دانشجویان دوره کارشناسی موزه داری در سال های آخر تحصیلی خود و عمدتاً ذیل عنوان دروس پژوهش در آثار و اشیای موزه ای و کار آموزی در موزه های مختلف، کار آموزی خواهند داشت تا بتوانند بر حسب علاقه و پیشرفت خود در یک زمینه جذب موزه مناسب با کار آموزی خود گردند. بدین ترتیب محل کار و خدمت فارغ التحصیلان این رشته، موزه های زیر پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان زمین شناسی ، موزه های پست و تمبرو... خواهد بود.

همچنین فارغ التحصیلان خواهند توانست در برنامه ریزی برای توسعه کمی و کیفی موزه های محل کار خود و یا سایر موزه های کشور مشارکت داشته باشند و رابطه موزه را با موسسات و مراکز علمی و پژوهشی و فرهنگی دیگر برقرار سازند و بر حسب ضرورت کارشناسان سایر علوم و فنون و آزمایشگا ه های تحقیقاتی و مرمت اشیای فرهنگی تاریخی را برای مطالعه و حفاظت علمی از آثار زیر پوشش خود فراخوانی نمایند و با آنان همکاری کنند. واحدهای درسی رشته موزه داری بر حسب ترم در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته درجه اول مربوطه نشان داده می شود.

مراجع:

سایت دانشگاه www.miras.ac.ir

Menu