معرفی دانشگاه هنر اصفهان

با دانشگاه هنر اصفهان اینجا آشنا شوید...

معرفی دانشگاه هنر اصفهان

دانشگاه هنر اصفهان

تاریخچه

«دانشگاه هنر اصفهان» به عنوان محور آموزش عالي رشته‌هاي هنري در استان هنر پرور و خطه هنرخيز اصفهان در ابتدا با نام «دانشكده پرديس اصفهان» و به سال 1355 با هدف تربيت نيروهاي متخصص در زمينه حفظ و نگهداري آثار و ابنيه تاريخي تأسيس شد و به عنوان اولين مركز آموزش عالي ايران در زمينة مرمت، فارغ التحصيلان دوره‌هاي كارشناسي باستان شناسي،‌ نقاشي، معماري داخلي، ساختمان، ‌شيمي و نساجي را به عنوان دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد مرمت ابنيه و كارشناسي ارشد مرمت آثار تاريخي پذيرش نمود.

اين دانشكده كه در نخستين دوره فعاليت خود از اقمار دانشگاه فارابي به شمار مي‌رفت، پس از دومين دوره جذب دانشجو، همزمان با انقلاب شكوهمند اسلامي، تعطيل و مجدداً پس از انقلاب فرهنگي و به سال 1362 بازگشايي شد؛ در اين مقطع دانشكده پرديس اصفهان به عنوان يكي از دانشكده‌هاي مجتمع دانشگهاي هنر اقدام به پذيرش دانشجو در رشته‌هاي كارشناسي مرمت آثار تاريخي، صنايع دستي و نقاشي نمود و همراستا با ساير ارگانهاي متعدد متولي آموزش دانشگاهي هنر ازجمله دانشگاه فارابي،صنايع دستي و نقاشي، دانشكده هنرهاي تزئيني و مدرسه عالي موسيقي به ايفاي نقش پرداخت. اين دانشكده به مرور زمان و با گذشت ساليان متمادي فعاليت در آموزش هنر، به تدريج گسترش يافت تا آنجا كه در سال 1379 با داير نمودن پنج رشته در مقطع كارشناسي هنرهاي تجسمي و معماري، يك رشته در مقطع كارشناسي ارشد پيوسته معماري و دو رشته در مقطع كارشناسي ارشد ناپيوسته مرمت و جذب امكانات فيزيكي و تجهيزات آموزشي به عنوان دانشگاه هنر اصفهان به ايفاي نقش پرداخت.

ناگفته نماند كه دانشگاه هنر اصفهان به علت پراكندگي در بطن ساختمانهاي ارزشمند تاريخي يكي از غني‌ترين دانشگاه‌هاي ايران از نظر بهره‌مندي از فضاي ايده آل هنري است و در حال حاضر با داشتن حدودا سه هزار نفر دانشجو علاوه بر تربيت دانشجويان در رشته‌هاي كارشناسي معماري، فرش، صنايع دستي، نقاشي، عكاسي، ارتباط تصويري، شهرسازي، موزه، كتابت و نگارگري، هنر اسلامي، طراحي صنعتي، مرمت بنا، مرمت آثار و همچنين كارشناسي ارشد رشته‌هاي مرمت اشیاء فرهنگی وتاریخی، باستان شناسي با سه گرایش تاریخی، پیش از تاریخ و گرایش تمدن و فرهنگ اسلامی ایران، مرمت و احیاء ابنیه و بافت های تاریخی با دو گرایش شهری و معماری، باستان سنجی، نقاشی، صنايع دستي با سه گرایش طراحی و تولید، طراحی و نقاشی سنتی، پژوهش هنر، شهرسازي با دو گرايش طراحي شهري و برنامه‌ريزي شهري ومنطقه اي، هنر اسلامي، پ‍ژوهش هنر، مطالعات معماري، معماري، کارآفرینی فرهنگی، مدیریت جهانگردی، اقتصاد هنر، اقتصاد شهری و در مقطع دكتري تخصصي نيز در رشته هاي مرمت ابنيه، مرمت آثار، پژوهش هنر، باستان شناسی در سه گرایش دوران اسلامی، دوران پیش از تاریخ و دوران تاریخی ، معماري اسلامي و شهرسازي اسلامي اقدام به پذيرش دانشجو نموده است.

اين ارگان آموزش عالي هنر در راستاي سياست‌هاي فرهنگي عرصه تبادل انديشه و شكوفا نمودن استعدادها و انديشه‌هاي نسل فرهيخته جامعه سعي دارد تا از طريق اتخاذ راهبردهاي مناسب، برنامه‌هاي زمان بندي شده آموزشي، پروژه‌ها و طرح‌هاي پژوهشي را مجدداً پيگيري نمايد و با همياري اساتيد محترم، كاركنان شريف، دانشجويان عزيز و استعانت مسئولين محترم وزارتي و استاني فعاليت‌هايي در خود جامعه هنري داشته باشد.

آشنایی با دانشکده مرمت و حفاظت

گروه مرمت دانشگاه هنر اصفهان، در نوع خود، نخستين نهاد آموزش اين رشته ارزشمند در كشور محسوب مي‌شود كه از سال 1355، به عنوان نخستين گروه آموزشي اين دانشگاه، در دو مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد ناپيوسته (با دو گرايش) به تربيت نيروي انساني متخصص مي‌پردازد. بدون ترديد، مهم‌ترين هدف از تاسيس اين رشته، تربيت افراد متعهد به دانش، تجربه و كارآيي عملي جهت مرمت و بازسازي آثار و اشياي فرهنگي و تاريخي بوده كه با مرمت، احياء و نگهداري عملي و اصولي اين آثار، در جهت استقلال و رشد فرهنگي و اقتصادي كشور گام بردارند.

دانشكده مرمت در خانه داويد ، داراي گروه‌هاي آموزيش مجزا از يكديگر به شرح ذيل است:

گروه مرمت آثار تاريخي (دوره كارشناسي):

از جمله دروس تخصصي اين رشته مي‌توان به آسيب و فن شناسي و مرمت آثار فلزي، آسيب و فن شناسي و مرمت نقاشي، پارچه، سنگ، شيشه،‌سفال و ... اشاره كرد.

گروه مرمت اشياء تاريخي و فرهنگي (دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته):

از جمله دروس تخصصي اين رشته مي‌ـوان از علوم مواد و حفاظت و نگهداري آثار فلزي،‌كاغذ، پوست،‌چوب،‌بافته‌ها، نقاشي و ... ياد كرد.

گروه مرمت ابنيه و احياء بافت‌هاي تاريخي (دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته):

از جمله دروس تخصصي اين رشته ميتـوان به آشنايي با نقشه برداري، زبان تخصصي،‌ايستايي، مباني نظري مرمت، آسيب شناسي و ... اشاره كرد.

گروه باستانشناسی

گروه دکتری

دانشكده مرمت در خانه داويد، داراي بخش‌هاي مختلفي همچون: كتابخانه تخصصي، لابراتور عكاسي، لابراتور پرتونگاري، اشعه ايكس، آزمايشگاه متالوگرافي، شيمي و آزمايشگاه شناخت مواد،‌كارگاه مرمت نقاشي، مرمت فلز، مرمت كاغذ، مرمت پارچه، شيشه، سراميك، چوب، عاج و استخوان مي‌باشد.

كلاسهاي آموزشي تخصصي رشته مرمت نيز در خانه داويد برگزار مي‌شود در طي سالهاي گذشته و پس از انتقال مالكيت خانه داويد به دانشگاه هنر اصفهان، فعاليت‌هاي مرمت و بازسازي در اين خانه آغاز شد كه مهمترين اين فعاليت‌ها عبارتند از: مرمت بدنه‌هاي بيروني در تمام طول ساختمان، مرمت و بازسازي سه در ورودي. آجر فرش كف در كليه ايوان‌ها و حياط، مرمت ارسي گره چيني حياط خلوت،‌ساخت مشبك چوبي، مرمت راهروي ورودي شامل شمشه‌گيري، مرمت كليه سطوح، مرمت اندود بام اضلاع شمالي و شرقي و ... در سالهاي اخير به دليل تفكيك،‌بخشي از اضلاع جنوبي اين بنا از مالكيت دانشگاه خارج شد و در اختيار مالكين ديگري قرار گرفت كه البته خريد و الحاق مجدد اين بخش، با هدف كامل كردن فرم و فضاهاي معماري بنا و افزايش فضاجهت راه اندازي كلاس‌هاي آموزشي، در دستور كار اين دانشگاه قرار دارد.آزمايشگاه‌ها و كارگاه‌هاي تخصصي رشته‌هاي سه گانه دانشكده مرمت در خانه سوكياس 1و 2 قرار دارد.

آشنایی با دانشکده معماری و شهرسازی

دانشکده پردیس اصفهان به سال 1355 به عنوان یکی از اقمار دانشگاه فارابی با هدف تربیت نیرویهای متخصص در زمینه حفظ و نگهداری آثار و ابنیه تاریخی تاسیس شد و پس از انقلاب فرهنگی فعالئیت خودرا تحت پوشش یکی از دانشکده های مجتمع دانشگاهی هنر با رشته های کارشناسی مرمت آثار تاریخی، صنایع دستی و نقاشی شروع کرد. در سال 1369 رشته های کارشناسی ارشد پیوسته معماری و ارشد ناپیوسته مرمت هم به رشته های موجود اضافه گردید.

در سال 1379 دانشکده پردیس وابسته به دانشگاه هنر تهران تبدیل به دانشگاه هنر اصفهان گردید و دانشکده معماری و شهرسازی یکی از سه دانشکده دانشگاه با دو رشته معماری و شهرسازی فعالیت خود را شروع نمود.

ساختمان های دانشکده

  • دانشکده شامل سه گروه معماری، شهرسازی و طراحی صنعتی می باشد.

  • گروه معماری دارای سه رشته کارشناسی معماری ، کارشناسی ارشد معماری و کارشناسی ارشد مطالعات معماری است.

  • گروه شهرسازی دارای سه رشته کارشناسی شهرسازی، کارشناسی ارشد طراحی شهری و کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری است.

  • گروه طراحی صنعتی دارای یک رشته کارشناسی طراحی صنعتی است.

آشنایی با دانشكده‌ هنرهاي تجسمي

دانشكده هنرهاي تجسمي و كاربردي، همزمان با استقلال دانشگاه هنر اصفهان و به سال 1369، فعاليت خود را آغاز نمود. اين دانشكده در ابتدا با دو رشته نقاشي و صنايع دستي به ايفاي نقش پرداخت تا اينكه به سال 1376 رشته فرش و در سال 1385 رشته‌هاي گرافيك و عكاسي به آن اضافه شدند.

دانشكده هنرهاي تجسمي وكاربردي تا سال 1388 درفضاي تاريخي ساختمان توحيدخانه درمجاورت ميدان نقش جهان ومتصل به عمارت عالي‌قاپوبود وازمهرماه سال 1388 بارشته هاي صنايع دستي ، نقاشي وارتباط تصويري به ساختمان مدرسه فرانسويها منتقل شد و گروه عكاسي در ساختمان گروه عكاسي واقع در خيابان سنگتراشها و گروه فرش در خيابان حكيم نظامي، ساختمان مارتا پيترز قرار دارد.

آشنایی با دانشکده هنر ادیان و تمدن ها

دانشكدۀ هنر ادیان و تمدن ها در اواخر سال تحصیلی 89 - 88 نزدیك به دو سال از تجربه آغازین خویش را سپری كرده است. ایدۀ دانشكده هنر ادیان و تمدن ها از سال 1385 ضمن طرح ایدۀ دانشگاه پیشاهنگ هنر در معاونت پژوهشی دانشگاه در دستور پژوهش قرار گرفت و با اهدافی چند به سازمان آغازین خویش رسید .

اقتدار ملی در گرو اقتدار توسعه‌ای علمی است و بنیان گفتمان توسعه دانایی محور، همین دانش معطوف به توسعه و تمدن است. گفتمان مزبور، فراخوانی به مدیریت جامع‌نگر دانش تمدنی (knowledge) است. همچنانكه گفتمان توسعه تفقه در دین محور، فراخوان به مدیریت اندیشه و دانش میان‌رشته‌ی با فكر دینی در فرایند تفسیر و تدبیر تغییر توسعه و تمدن است.

دانش معطوف به توسعه تمدن، محصول جنبش در حال شكل‌گیری معرفت شناختی در نظام‌ تولید‌ دانش و‌ مدیریت‌ نظام ‌است - نهادهای‌ دانشگاها، یگانهای تولید‌ دانش‌توسعه‌ای - تمدنی‌اند. ولایت فقیه، نظام مدیریت دین‌شناختی راهبردی تحقیق و توسعه است و ولایت فقیه به مفهوم عهده‌داری نهادهای تولید دانش برای ايفای مأموریت تولید دانش توسعه‌ای - تمدنی است.

عصر ساخت گرایی نظام دانشكده‌ای به سر رسیده است و كارآمدی نظام آموزش عالی در تولید دانش توسعه‌ای - تمدنی، ارزیابي مي شود. «دانشكدۀ هنر ادیان و تمدنها » بر حسب مقدورات خویش و به عنوان عضو خانواده اهل دل و سلوك هنر مفتخر است بر:

ایفای مأموریت پایلوت ایدۀ دانشگاه پیشاهنگ هنر، در چارچوبه نقشه جامع علمی كشور و گفتمان رهبری نظام در تولید دانش تمدنی.

بازخوانی نظام آموزش هنر و راهبردن به نظام كارآمد آموزش عالی هنر. ورود ایدۀ ‌میان رشته‌ای هنر به ویژه در عرصه میان رشته‌اي با فكر دینی و حوزۀ علوم انسانی.

ورود جامعه ایرانی به جهان جدید و ضرورت راه بردن از سنت هنر ایرانی به جهان معاصر، فراخوان ما به یك بازخوانی جدید از مبانی معرفت شناختی هنر به نظام آموزش و پژوهش هنر است.

از منظر فرا حوزه‌ای در عرصه تولید دانش، سه اتفاق خجسته به تدریج هم عنان می‌شوند و می‌روند تا گزارشی از دورۀ جدید «حیات دانشگاه هنر اصفهان» باشند. « ایدۀ ‌مدیریت دانش» ، به تعبیری درست‌تر «مدیریت برای تولید دانش» به مثابه یك «روش» كه با مدیریت ریاست محترم دانشگاه وجه عینيی‌تری یافته است.

حوزۀ آموزش دانشگاه به تدریج آستانه نوین تغییرات را با رخدادهای شایسته‌ای چون ارتقاء از 8 رشته به 27 رشته، ورود عینی‌تر به ایدۀ تحصیلات تكمیلی و طرح روشن بینانه‌تر اندیشه بازخوانی نظام آموزشی و رشته‌های دانشگاه ، نشان می‌دهد. و حوزه پژوهش با مأموریت دستاوردهای خلاق و تازه خویش ، حضور كار آمد در تولید دانش تمدنی هنر و رتبه ممتاز در میان مجامع دانشگاهای هنر را خدمتگزار بوده است. دانشگاه هنر اصفهان مفتخر است كه اندیشه « ظرفیت برای تغییر » ، «تغییر برای توسعه» ، «توسعه برای تحول تمدنی» و « تحول تمدنی برای عزت ایرانی» را از دیگر اندام این نظام آموزش عالی هنر زودتر آغاز كرده است.

آشنايي با دانشكده كارآفريني هنر و گردشگري

1- پيدايش دانشكده

در تابستان 1390دانشگاه هنر اصفهان قرارداد بازنگري و تدوين برنامه ها وسرفصل هاي 53 رشته هنر با وزارت علوم تحقيقات و فناوري منعقد كرد براي بازنگري و تدوين اين برنامه ها با استفاده از رهنمودهاي مقام معظم رهبري، اسناد بالادست توسعه كشور، طرح جامع علمي كشور و نيز سياست هاي ابلاغي وزارت علوم الگويي با سه محور دانش محوری، ارزش مداری و كارآفريني همانند شكل زير طراحي گرديد:

براي عملياتي كردن محور كارآفريني سه كار مجزا صورت گرفت یک، برنامه ريزي در جهت تجاري سازي و ورود محصولات و پروژه هاي دانشجويان به بازار كار، دوم، اضافه كردن سه درس، مبانی و اصول علم اقتصاد، مبانی كارآفريني و مبانی سازمان مدیریت در دورة كارشناسي، دو درس اقتصاد هنر و كارآفريني هنر در دورة کارشناسی ارشد و يك درس اقتصاد هنر در دوره دكتري براي تمام رشته¬هاي هنر و بالاخره كارسوم طراحي يك دانشكده كارآفريني با رشته هاي مرتبط با اقتصاد، مديريت و كارآفريني. دانشکده كارآفريني هنر و گردشگی در مهرماه 1391 با 6 رشته (يك رشته در كارشناسي، 4 رشته در ارشد و يك رشته در دكتري) دایر گردید.

2-اهداف دانشکده

• ایجاد نمونه ای از دانشگاه کارآفرین در کشور و سازگار کردن دوره­هاي آموزشي و پژوهشی با نيازهاي واقعي كشور در حوزه­ی فرهنگي، هنري، گردشگري و شهري

• تولید و انتشار دانش بومی و انجام تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه­ای در زمینه کارآفرینی فرهنگی و هنری

• ارائه ­ی مشاوره به سازمان­ها، صنایع، نهادها و دستگاه­های دولتی و غیردولتی در زمینه­ی تولیدات و خدمات فرهنگي، هنري، گردشگري و شهري

• توسعه شركتهاي دانش­بنيان و زايشي با محوريت دانش­جویان، اعضاء هيأت علمي و فارغ التحصیلان و تجاري­ سازيِ دستاوردهاي آن­ها

• تقويت و گسترش همكاري با نهادهاي علمي، فني، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ونیز صنايع بزرگ كشور

• حمايت مادي و معنوي از نخبگان و نوآوران دانشگاهی در زمینه ی تولیدات و خدمات كارافريني در حوزه هاي فرهنگي، هنري، گردشگري و شهري

• توسعة مبادلات و همكاري­هاي بين­ المللي در قالب تبادل استاد و دانشجو و گسترش دوره­هاي مشترك بين ­المللي

• سرمايه­ گذاري مشترك با بخش خصوصي براي گسترش استفاده از فناوري هاي نوين در بخش تولیدات و خدمات هنری

• شناسايي و جذب نخبگان و دانشمندان در كادر هيأت علمي دانشکده

تدريس دروس كارافريني، اقتصاد و مديريت ساير دانشكده هاي دانشگاه هنر اصفهان

3-ضرورت ایجاد دانشکده:

مزیت اصلی اقتصاد ایران حتی با وجود نفت، در هنر و میراث فرهنگی است و از این نظر ایران جزءِ ده کشور اول دنیا قرار دارد؛ بنابراین مسئلۀ توسعۀ گردشگری از سویی و توسعۀ صادرات فراورده های غیر نفتی از سویی دیگر در تمامی اسناد بالادستیِ توسعه کشور نظیر سند چشم انداز بیست سالۀ توسعه و اسناد برنامه های توسعۀ پنج ساله، مورد تأکید قرار گرفته است. با توجه به پایان پذیر بودن ذخایر نفتی و چشم انداز مبهم بازار آن در سال های پس از 2020، ضروری است که مسئولان و برنامه ریزان کشور از هم اکنون در اندیشه سال های بدون نفت باشند. صنایع دستی، محصولات هنری و گردشگری می توانند در آینده دو جایگزین مناسب برای اقتصاد وابسته به نفت باشند.

اما از آنجا که گردشگری و صنایع هنری ایران دو مقوله به هم پیوسته و مکمل یکدیگرند، بدون سرمایه گذاری مناسب در صنایع دستی و فعالیت های هنری کشور، چشم انداز روشنی برای گردشگری نیز متصوّر نخواهد بود. بی گمان توسعه صنایع هنری و دستی و تقویت جاذبه های گردشگری، بدون وجود نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده در این حوزه امکان پذیر نیست؛ چرا که بدون سرمایه گذاری مستمر و برنامه ریزی شده در حوزۀ هنر و فرهنگ به هیچ یک از اهداف استراتژی های بلند مدت توسعه ای نمی توان دست یافت؛ و البتّه سرمایه گذاری مستمر و برنامه ریزی شده نیازمند نیروی انسانی آموزش دیده، با تجربه و توانمند جهت ارتباط با بازارهای جهانی و قلمرو دانش است. بنابراین وجود متخصصانی که توان تلفیق فرصت های اقتصادی و مزیت های هنری و فرهنگی کشور را داشته باشند جزء ماموريت اصلي اين دانشكده است.

4-اقدامات انجام شده برای ايجاد رشته هاي دانشکده

در ابتدا براي ايجاد رشته لازم است برنامه و سرفصل رشته تدوين گردد كه به منظورتدوين برنامه، سرفصل و منابع درسي رشته هاي اقتصاد هنر،کارآفرینی فرهنگی و اقتصاد شهري در ابتدا عملكرد دانشگاههاي معتبر جهان و كشور در اين زمينه، مورد مطالعه قرارگرفت. سپس نظر تخصصي استادان گروه هاي مرتبط با دو رشته کارآفرینی و اقتصاد در زمينه فرهنگ و هنر در دانشگاههاي معتبر كشور با استفاده از تکنیک دلفی اخذ گرديد و با خرید منابع اصلی و ترجمه آنها سعی شد تا مسالۀ بومی سازی عرصۀ این دانش میسر گردد. پس از بحث و تبادل نظر در كميته برنامه ريزي درسي برنامه هاي اين سه رشته در دوره كارشناسي ارشد و بعد از برگزاري جلسات مختلف هم اندیشی، این برنامه ها در بهمن ماه 1390 به تصويب رسيد. و براي تصويب نهايي به دفتر برنامه ريزي آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ارسال گرديد. يادآوري مي گردد اين سه رشته براي اولين بار در ايران طراحي گردید اما ساير رشته هاي اين دانشكده در ساير دانشگاهها نيز داراي دانشجو بود.

5-توانایی های دانش آموختگان رشته های مختلف دانشکده:

• كسب توانايي در کشف مزیت ها و فرصت های ارتقا و رشد هنر

• كسب توانايي درتشخیص فرصت¬ها و امکانات بالقوه در عرصه¬ی خدمات و کالاهای هنري، فرهنگی، گردشگري و شهري

• كسب توانايي در پیاده سازی ایده های خلاقه در عرصه¬ی خدمات و کالاهای فرهنگی و هنري

• كسب توانايي در ارزیابی آثار و منافع میراث های هنری

• كسب توانايي در کشف مزیت ها و فرصت های رشد کارآفرینی

• كسب توانايي در کشف زمینه های جذب سرمایه¬گذاری ریسک پذیر در حوزۀ فرهنگ، هنر، گردشگري و شهري

• كسب توانايي در کشف زمینه های ترکیب صنعت و فرهنگ برای عرضه به بازار جهانی

• كسب توانايي در مزیت سنجی سرمایه گذاری در حوزه های مختلف فرهنگ، هنر، گردشگري و شهري

• كسب توانايي در مدیریت انواع واحدهای تولید خدمات و کالاهای فرهنگي، هنري، گردشگري و شهري

• كسب توانايي در معرفی حوزه های كارآفريني به خارجی ها به منظور جذب سرمایه

• كسب توانايي در رتبه بندی مزیت های فرهنگی و هنری برای تخصیص بهینه سرمایه گذاری داخلی

• كسب توانايي در کشف زمینه های ترکیب صنعت و هنر برای عرضه به بازار جهانی

• كسب توانايي در پرورش نیروی انسانی لازم برای ارائۀ خدمات فرهنگی و هنری

• كسب توانايي در کشف راه های مشارکت بخش خصوصی در توسعه كارآفريني

• كسب توانايي در ارزیابی اولویت های سرمایه گذاری دولتی در بخش های فرهنگ، هنر، گردشگري و شهري براساس بازده سرمایه گذاری دولت

• كسب توانايي در ارزش گذاری انواع محصولات فرهنگي، هنري، گردشگري و شهري

• كسب توانايي در راه اندازي كسب و كار در موزه

6-گروه هاي آموزشي دانشكده:

اين دانشكده در حال حاضر 6 گروه آموزشی شامل يك گروه در مقطع كارشناسي، چهار گروه در مقطع كارشناسي ارشد و يك گروه در مقطع دكتري دارد.

7-گروه مشاوران دانشکده

از آنجايي كه اكثر رشته هاي اين دانشكده براي اولين بار ايجاد شده است لذا پايه هاي دانشكده از همان ابتدا و از تابستان 1390با استفاده از تجربه و تخصص اساتيد گرانقدري شكل گرفت كه با ايجاد اين دانشكده در مهرماه 1391 در قالب خدمات مشاوره اي از تجربه و تخصص اين اساتيد استفاده گرديده و انشاءالله در آينده نيز براي توسعه كمي و كيفي دانشكده از اين خدمات نيز استفاده خواهد شد. اين مشاوران در حال حاضر از دانشگاههاي مختلف كشور مي باشند.

8-هيئت علمي دانشكده

يكي از دشوارترين مراحل ايجاد رشته، جذب هيئت علمي مرتبط با رشته است كه دانشگاه براي تامين هيئت علمي اين دانشكده سه كار مجزا و ويژه صورت داد يكي استفاده از تجربه و تخصص اساتيد ساير دانشگاه ها و نيز مشاوران اين دانشكده در قالب تفاهم نامه و نيز قراردادهاي پاره وقت، دوم جذب دانشجويان دكتري در حوزه هاي اقتصاد، گردشگری، مديريت و كارآفريني به صورت بورسيه و مشروط به انجام رساله در حوزه هنر و سوم جذب دانشجويان دكتري پژوهش هنر مشروط به انجام رساله در حوزه هاي موزه، اقتصاد ، مديريت وكارآفريني

در حال حاضر اين دانشكده از خدمات 5 مشاور، 7 هيئت علمي تمام وقت، 8 مدرس حق التدریس و 6 بورسيه استفاده مي كند.

9- ساختمان دانشكده

در حال حاضر دانشكده در ساختمان خاچيكيان مستقر شده است اين بنای تاریخی خاچکیان در اصل به اسم، خانه کرم خان معروف است و مربوط به دوره اول صفوی است؛ بخش اصلی این بنا زمستان نشین و در شمال حیاط قرار داشته که در زمان رضاخان تخریب و مجدداً بازسازی شده است. بخش باقی مانده ی جبهه جنوبی تابستان نشین می باشد این جبهه یک تالار اصلی در وسط و دو اتاق سه دری در طرفین آن قرار گرفته است. سه دری جنوب غربی دو طبقه بوده و یک اتاق گوشوار بالای آن قرار دارد. اين ساختمان با 12 كلاس تعداد 208 دانشجوي اين دانشكده (95 دانشجوي كارشناسي 106 دانشجوي كارشناسي ارشد و 2 دانشجوي دكتري) را در بر گرفته است.

10- فعاليت هاي دانشكده

  • بازدید از اهالی فرهنگ و هنر

  • جلسات هم اندیشی با متخصصین و مدیران بخش های مختلف فرهنگی و هنری استان

  • کارگاه ها و سخنرانی ها

  • نقد و بررسی کتاب های مرتبط با رشته های دانشکده

  • برگزاری دوره های تخصصی و کاربردی با هدف تأمین نیروی انسانی متخصص

  • تولید منابع درسی لازم برای رشته های موجود

  • راه اندازی گروههای پژوهشی و مجلات تخصصی

  • برگزاری همایش های ملی و بین المللی

  • برگزاري نمايشگاههاي موقت آثار دانشجويان (تا كنون سه نمايشگاه برگزار كرده است)

  • تامين هيئت علمي لازم براي تدريس دروس اقتصاد، مديريت و كارآفريني در ساير دانشكده ها

  • حمايت و پشتيباني از طرح ها و پروژه هاي مركز كارآفريني دانشگاه

  • انجام طرح های پژوهشی مرتبط با رشته های دانشکده

  • برگزاري حراجي هاي آثار دانشجويان

  • برگزاري جشنواره هاي عملياتي كردن ايده هاي دانشجويي

  • ياداوري مي گردد كه بيشتر فعاليت هاي ذكر شده با هماهنگي مركز كارآفريني دانشگاه صورت مي گيرد.

آشنایی با دانشکده صنایع دستی

صنایع دستی، از جمله هنرهایی است که با ذوق و سلیقه هنرمند و بر پایه سنت های دیر پای هر مرز و بوم شکل می گیرد. سرزمین ایران هم از جمله کشورهایی ا ست که در زمینه صنایع دستی پیشینه ای دیرینه دارد. در این میان، هنرهایی چون سفالگری ، فلزکاری آثار چوبی، فرش، نگارگری وشیشه از این گونه است که هنرمندان ایرانی به یاری ذوق، سلیقه فردی، باورها، اعتقادات ملی و مذهبی خویش به آفرینش آن ها دست می زنند.

نیاز کشور به ارتقای هنرهای یاد شده در سطوح دانشگاهی و علمی با بهره گیری از توان بالقوه و بالفعل هنرمندان صاحب نام این سرزمین از یک سو و ارزش افزوده بالای رشته های صنایع دستی از دیگر سو، سبب شد تا رشته صنایع دستی از سال 1363 در اصفهان راه اندازی شود. در حال حاضر این رشته در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد ( از سال 1386) و دکتری ( از سال 1390) دانشجو می پذیرد.

برخی از درس های تخصصی رشته صنایع دستی عبارنند از:

آشنایی با صنایع دستی ایران، هندسه نقوش، طراحی سنتی، انسان، طبیعت و طراحی، کارگاه فلز شامل چکش کاری، قلم زنی، جواهر سازی، کارگاه چوب شامل معرق ، منبت، خاتم و گره چینی ، کارگاه سفالگری شامل ساخت و پخت سفال و کاشی کاری، کارگاه نگارگری، کارگاه شیشه گری، کارگاه نساجی، کارگاه مرمت و نگهداری آثار تاریخی، طرح اشیا در تمدن اسلامی، خوشنویسی و طراحی حروف.

فرش

هنر فرش بافی یکی از تخصص های ارزشمند و بسیار متعالی است که علاوه بر جنبه های کاربردی و مصرفی از دیدگاه هنری، علمی و فرهنگی نیز قابلیت های والایی دارد. به گونه ای که می توان گفت این هنر، در میان سایر هنرهای سنتی پرچمدار انتقال سنت های ایرانی اسلامی است و اهمیت اقتصادی ویژه ای نیز دارد؛ آن چنان که پس از صادرات نفتی جایگاه خاصی در توسعه صادرات غیر نفتی کشور دارد.

بنابراین ضروری است که موقعیت فرش در حوزه های دانشگاهی و علمی نیز برای رشد و ثبات آن با یک برنامه از پیش تعیین شده در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تعریف شود و برنامه ریزی کامل و جامعی در تمامی ابعاد فرش از تکنیک و هنر گرفته تا اقتصاد صورت پذیرد. به این تربیت هم می توان موجبات حفظ مواریث گذشته، اصالت های فرهنگی و ملی و هم موجبات گسترش آن ها را در سرتاسر ایران از طریق تربیت نیروهای متخصص و ایجاد موقعیت های برتر در بازارهای جهانی فراهم ساخت. در این راستا، دانشگاه هنر اصفهان از سال 1376 به پذیرش دانشجو در این رشته اقدام نمود و در حال حاضر هم، در مقطع کارشناسی در دو گرایش طراحی و بافت و مرمت، دانشجو می پذیرد.

برخی از درس های تخصصی رشته فرش عبارتند از :

کارگاه بافت فرش، کارگاه طراحی فرش، کارگاه مرمت فرش، کارگاه رنگرزی سنتی و شیمیایی، شناخت و ارزیابی فرش دستباف، شناخت بازارهای جهانی فرش، فیزیک الیاف و آزمایشگاه شیمی و تکنولوژی مواد رنگرزی و آزمایشگاه، شناخت مواد ویژه مرمت قالی، کارگاه گلیم بافی، کارگاه رنگرزی سنتی، بررسی طرح ها و نقوش قالی ایران.

کتابت و نگارگری

نگارگری، یکی از ارکان اصلی هنرهای سنتی ایران است که آگاهی از ویژگی های آن می تواند در شناخت وجوه هنر و تمدن ایرانی- اسلامی تاتثر بسزایی داشته باشد و دست کم راه های تازه ای از علل شکل گیری یکی از تمدن های بشری را در برابرجویندگان آن بگشاید. حفظ و زنده نگه داشتن رشته کتابت و نگارگری در گرو تعلیم و انتقال این میراث گران بها به دانشجویان و علاقمندان آن است که با توجه به ذخایر فراوان گنجینه ها و استادان صاحب نام، می تواند حرکتی گسترده را در جهت رونق بخشیدن به کمال هنرهای سنتی ایجاد و در عرصه های جهانی هنری نیز برای ایران اسلامی افتخارات تازه ای را مطرح کند. این رشته از سال 1387، در دانشکده صنایع دستی اصفهان با هدف تربیت افراد متخصص و آشنا به مبانی علمی و نظری کتابت و نگارگری، راه اندازی شد.

برخی از درس های تخصصی رشته کتابت و نگارگری عبارتند از:

تاریخ فرهنگ و هنر ایران (پیش از اسلام )، تاریخچه نگارگری، تاریخچه کتابت، کارگاه طراحی سنتی، آشنایی با فرهنگ و ادب ایران، آشنایی با تذهیب، آشنایی با خیالی نگاری، کارگاه تذهیب، کارگاه نگارگری، کارگاه تخصص نگارگری، کارگاه طراحی نگارگری، کارگاه صحافی سنتی و جلد سازی، کارگاه تشعیر.

مراجع:

سایت دانشگاهwww.aui.ac.ir

دانشنامه فارسی ویکی­پدیاwww.fa.wikipedia.org

Menu