دانشگاه علوم پزشکی کردستان
دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1365 بعنوان مجموعه آموزشی پژوهشی سازمان منطقهای بهداشت و درمان استان کردستان تاسیس شد. برنـــامه های آموزشی این دانشـــگاه ازابتـــداتحت عنـــوان آموزشـــکده پزشکی وپیراپزشکی ازآبان وبهمن ماه سال1365 با پذیرش 76نفردانشجــودررشته کاردانی (44نفرعلوم زمایشــگاهی و32نفرپرستاری ) شروع ومتعــاقب آن درمهرماه وبهمن ماه سال1366 تعـــداد66نفردانشجـــوشامل (28نفرکـــاردان علوم آزمــایشگاهی و38نفرکارشنــاس پرستــاری ) پذیرفتـه شدندواین روندبـاپذیرش دانشجودررشته کـــاردانی مامائی علاوه بر رشتــه های یــادشده ادامــه یافت. درســـال تحصیلی 1370-1371 – آموزش رشته پزشکی ورشته هـــای پیراپزشکی درمقطع کاردانی شامل ( بهداشت خانواده-مبــارزه بابیماریها-بهــداشت محیط) نیزاضافـه گردیدکه دانشجویان رشته پزشکی سهمیه این استان دردانشگاههای علوم پزشکی (اصفهان، ایران وزنجان) ودانشکده علوم پزشکی قزوین به تحصیل مشغول بودندکه درسال1368 باهمت مسئولین وزارت متبوع وباتاسیس وایجاددانشکده علوم پزشکی دراستان موافقت گردیدومتعاقب آن درمردادماه سال1371 به دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی ارتقاء یافت.
اهداف
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان بعنوان متولی تامین ,حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه استان و آموزش نیروی انسانی کارامد مورد نیاز جامعه پزشکی استان و کشور ,بر اساس رعایت عدالت اجتماعی ,استفاده از فناوریهای نوین روز و الگوهای بین بخشی و مشارکتهای مردمی و بهروری از منابع (اعم از انسانی,مالی ,فیزیکی و اطلاعاتی ) موجود و رعایت قانون و منشور حقوق بیماران با تکیه بر ارزشهای اخلاقی ,دینی,ملی و محلی بر آن است تا :
1- با شناسایی مشکلات و حل آنها شاهد بهبود سطح سلامت آحاد مردم و توسعه علوم پزشکی باشد.
2- پوشش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی را در جامعه افزایش دهد.
3- شاخصهای کمی و کیفی سلامت را در استان تا حد ممکن ارتقا دهد
4- آگهی های علمی و اجتماعی و توانمندیهای کاری و علمی دانسشجویان و کارکنان را ارتقا دهد.
5- رضایتمندی مشتریان داخلی و خارجی را از خدمات ارائه شده توسط دانشگاه اعم از بهداشتی,درمانی,آموزشی ,پژوهشی ,فرهنگی ,و پشتیبانی افزایش دهد.
6- بهروری از منابع انسانی,مالی,فیزیکی و اطلاعاتی موجود را به حداکثر برساند.
7-نیروی انسانی کارآمد مورد نیاز گروه پزشکی را تامین و انگیزه کاری در نیروهای موجود را افزایش دهد.
8- شاخص های کیفی و کمی آموزش در علوم پزشکی و همچنین تحصیلات تکمیلی را در راستای اهداف نقشه جامع علمی کشور و نقشه جامع علمی سلامت ارتقاء دهد.
توانمندیها
- دارا بودن تعداد 7150 نفر نیروی انسانی در بخشهای مختلف بهداشت ,درمان و آموزش
- دارا بودن 8 شبکه بهداشت و درمان و2 مرکز بهداشت توسعه مدیریت منابع
- تعداد 12 بیمارستان و مرکز پزشکی و آموزشی درمانی
- تربیت دانشجو در 12 رشته تربیت دستیار در رشته های داخلی ,زنان و اطفال ]روانپزشکی و دکترای تخصصی بهداشت محیط و سلولی مولکولی و کارشناسی ارشد در رشته های بهداشت محیط ,ایمونولوژی ,میکروبیولوژی و آموزش بهداشت
- دارا بودن دانشکده های بهداشت ,پزشکی ,دندانپزشکی ,پرستتاری و مامایی و پیراپزشکی
- دسترسی به فناوری اطلاعات و اینترنت
- اختیارات هیئت امناء
-دارا بودن دو مرکز تحقیقات گوارش و کبد و آب و مواد غذایی
- فراهم نمودن زمینه جذب دانشجویان در رشته های PH
- وجود بانک های اطلاعاتی در وب سایت دانشگاه
- وجود NGO های پژوهشی و فعالیت شوراهای پژوهشی
- فراهم نمودن امکانات مناسب برای دانشجویان
- استقرار نظام نوین مالی
- پیش بینی و برآورد اعتبارات سالانه
- رسیدگی منظم و ماهانه به اسناد مالی
- نظم و انضباط مالی و اداری
- دارا بودن سیستم HIS و اتوماسیون
- مدیریت مشارکتی
- برنامه عملیاتی مناسب
- دسترسی به آمار و اطلاعات
- ارائه خدمات مشاوره ای
- اجرای نظام پزشک خانواده
- وجود شوراها و کمیته های مختلف
- اقدامات لازم جهت جذب و نگهداری نیروهای متخصص
- وجود اهرم های نظارتی
- وجود آزمایشگاهها و داروخانه های مناسب
دانشکدهها
دانشکده بهداشت: این دانشکده سه گروه آموزشی دارد:
گروه بهداشت خانواده
گروه بهداشت محیط
گروه مبارزه با بیماریها
دانشکده پرستاری و مامایی: این دانشکده دو گروه آموزشی دارد:
گروه پرستاری
گروه مامایی
دانشکده پزشکی
این دانشکده، بزرگترین دانشکده دانشگاه علوم پزشکی کردستان است. گروههای آموزشی آن عبارت اند از:
اورولوژی
گروه پزشکی
گروه پزشکی اجتماعی
گروه جراحی
گروه داخلی - قلب
گروه دندانپزشکی
گروه روانپزشکی
گروه زنان و زایمان
گروه علوم بالینی
گروه علوم پایه
گروه میکروبیولوژی و ایمونولوژی
گروه کودکان
باتصویب رشته پزشکی در شورای ارزیابی گسترش دانشگاهها در سال 1369 و اضافه شدن رشته پزشکی به رشتههای مجمـوعه آموزشی و پـژوهشی سازمان منطقهای بهداشت و درمان استان کردستان، این مجموعه به دانشکده علوم پزشکی استان کردستان تبدیل شد و در سال 1371 با تغییر عنوان به دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دانشکده پزشکی به یکی از دانشکدههای دانشگاه تبدیل شد. ساختمان جدید دانشکده با زیربنای 12000 متر مربع در مجموعه سایت دانشگاه قرار گرفته است.
رشته ها و مقاطع تحصیلی دانشکده پزشکی
| رشته | مقطع تحصیلی | سال پذیرش |
| پزشکی | دکترای حرفهای | 1369 |
| کودکان | دکترای تخصصی - بالینی | 1373 |
| زنان و زایمان | دکترای تخصصی - بالینی | 1385 |
| داخلی | دکترای تخصصی - بالینی | 1385 |
| جراحی | دکترای تخصصی - بالینی | 1393 |
| روانپزشکی | دکترای تخصصی - بالینی | 1388 |
| بیهوشی | دکترای تخصصی - بالینی | 1387 |
| طب اوژانس | دکترای تخصصی - بالینی | 1389 |
| سلولی مولکولی | دکترای تخصصی Ph.D | 1388 |
| میکروبیولوژی | کارشناسی ارشد | 1387 |
| علوم تشریح | کارشناسی ارشد | 1389 |
| اپیدمیولوژی | کارشناسی ارشد | 1392 |
| اپیدمیولوژی | کارشناسی ارشد | 1392 |
دانشکده پیراپزشکی
این دانشکده با یک گروه "علوم آزمایشگاهی" به صورت آموزشی فعالیت میکند.
اقدامات پژوهشی
مهمترین اقدامات پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان دراین مدت شامل راه اندازی مرکز تحقیقات علوم سلولی مولکولی در راستای توسعه و بکارگیری دانش بشری در سطح سلولی مولکولی در زمینه تشخیص و درمان بیماریها و راه اندازی مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت در راستای انجام پژوهشهای بنیادی اپیدمیولوزیک و بالینی در جهت اصلاح نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی است
مراجع:
سایت دانشگاه www.muk.ac.ir
مرجع فارسی ویکیپدیاwww.fa.wikipedia.org
