دانشگاه علوم پزشکی گلستان
اهداف
تربیت نیروی انسانی متعهد و کارآمد بر اساس نیازهای جامعه در علوم پزشکی بهبود عملکرد حرفه ای دانش آموختگان متناسب با نیازهای در حال تغییر و پیشرفت علوم تولید دانش و فن آوری نوین در عرصه آموزش و بهداشت و درمان بهبود کمی و کیفی ارائه خدمات بهداشت و درمان حفظ و ارتقا جایگاه دانشگاه به عنوان سازمانی پیشرو در سطح ملی منطقه ای و جهانی
موفقیت های پژوهشی
ارتقای رتبه دانشگاه در ارزشیابی سالیانه از رتبه 12در سال 89 به رتبه 10در سال 90 در بین دانشگاههای تیپ دو
اخذ موافقت اصولی مرکز تحقیقاتی اختلالات ایسکمیک (مرکز قلب و عروق سابق)
اخذ موافقت اصولی مرکز تحقیقاتی اختلالات متابولیک (مرکز بیوشیمی سابق)
اخذ رتبه علمی پژوهشی مجله توسعه در پژوهش پرستاری و مامایی دانشگاه
تصویب داخلی و مشروط مرکز تحقیقاتی روانپزشکی (مصوب شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه در تاریخ 91/7/18)
اخذ مجوز پذیرش دانشجوی PhD By Research در مرکز تحقیقاتی گوارش
انتخاب 3 دانشجوی کمیته تحقیقات دانشجویی بعنوان دانشجوی برتر در اولین همایش ملی دانشجویی بیوتکنولوژی (12و13 تیرماه 91)
انتخاب 4 دانشجوی کمیته تحقیقات دانشجویی به عنوان پژوهشگر برتر کشوری
اخذ رتبه برتر 4 مقاله ی دانشجویان کمیته تحقیقات دانشجویی در کنگره های بین المللی دانشجویی
بیمارستان ها
بيمارستان 5 آذر
بيمارستان طالقاني
بيمارستان شهيد صياد شيرازي
بيمارستان آل جليل آققلا
کلينيک تخصصی و فوق تخصصی دزيانی
بيمارستان شهید مطهری گنبد
بيمارستان طالقانی گنبد
بيمارستان امام خمینی (ره) بندر ترکمن
بيمارستان شهدا شهرستان بندرگز
بيمارستان بقيه الله الاعظم (عج)
بيمارستان فاطمه زهرا (س) مینودشت
بيمارستان حضرت رسول اکرم (ص) کلاله
بيمارستان امام رضا(ع) خان ببين
بيمارستان شهدا گنبد
بیمارستان امیر المومنین کردکوی
پیام معاونت پژوهش
امروزه پژوهش یک سرمایه گذاری استراتژیک و رشد و توسعه فن آوریهای نوین یکی از دغدغه های اصلی سیاست گزاران جهان می باشد . بدیهی است یکی از اساسی ترین راهکارهای تولید علم و فناوری ،فراهم شدن زیر ساخت های پژوهش با رویکردی آینده نگر و مبتنی بر نیازهای منطقه ای و کشوری است که دراین راستا دانشگاهها ،پایگاه های اصلی تولید علم و فناوری محسوب می گردند و نقش کلیدی در توسعه کشور را بر عهده دارند.
عزم جدی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از طریق پایش مستمر و ایجاد نظام رتبه بندی پژوهش در بین دانشگاههای علوم پزشکی ، انگیزه دستیابی به جایگاه برتر علمی را در بین دانشگاهها تقویت نموده است. از سوی دیگر انعکاس فعالیتها و تولیدات علمی وپژوهشی دانشگاهها، فرصتی مناسب برای صاحبان علم فراهم میکند تا با رصد بروندادهای علمی دانشگاه نقاط قوت و ضعف سازمان را شناسایی نمایند و استراتژی مناسب در جهت ارتقاء جایگاه علمی و پژوهشی سازمان را بکار گیرند.
مجموعه حاضر با هدف معرفی توانمندی های علمی و فن آوری دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1390 تدوین گردیده است. امیدواریم با یاری خداوند سبحان و تلاش بیش از پیش پژوهشگران دانشگاه، شاهد ارتقای روز افزون این توانمندیها در جهت اعتلای کشور عزیزمان باشیم.
دانشکده پرستاری و مامايی
دانشکده پرستاری و مامايی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1346 با نام آموزشگاه بهياری بويه و درسال 1356 با پذيرش دانشجو در مقطع کاردانی پرستاری به آموزشکده پرستاری تبديل شد و سپس در سال 1367 با پذيرش دانشجو در مقطع کارشناسی پرستاری و درسال 1372 با پذيرش دانشجو در رشته مامايی به دانشکده پرستاری و مامايی تبديل شد .
دانشکده پرستاری و مامايی بويه هم اکنون در مجموعه آموزشی فلسفلی با زير بنای بيش از دو هزار متر مربع در دو طبقه استقرار دارد .
اين دانشکده دارای کتابخانه – پراتيک پرستاری – پراتيک مامايی – آزمايشگاه – سالن آمفی تئاتر – اتاق کارگاه – سايت رايانه می باشد. فضای آموزشی مناسب برگزاری کلاسها و اداری می باشد . در حال حاضر اين دانشکده علاوه بر تحصيل دانشجو در رشته کارشناسی پرستاری وکارشناسی مامايی دارای دانشجوی تحصيلات تکميلی در رشته کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ويژه می باشد .
دانشکده در طول 45 سال سابقه فعاليت آموزشی هزاران دانشجو تربيت و فارغ التحصيل نموده است . در حال حاضر دانشکده درارای 24 عضو هيئت علمی در مرتبه استادياری و مربی می باشد . هم اکنون 324 دانشجو در مقاطع کارشناسی پرستاری و مامايی و کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ويژه در اين دانشکده مشغول به تحصيل می باشند .
دانشکده پرستاری و مامايی دارای 5 گروه اموزشی بشرح ذيل می باشد:
گروه داخلی و جراحی
گروه آموزش پرستاری بهداشت جامعه و روان
گروه آموزش پرستاری کودک و خانواده
گروه آموزش اصول و فنون مديريت خدمات پرستاری
گروه آموزش مامايی
دانشکده پزشکی
تعداد دانشجويان در حال حاضر :
پزشکی عمومی: 429 نفر(178 مرد و 251 زن)
کارشناسی ارشد: 89 نفر(35 مرد و 54 زن)
دستياری: 79 نفر( 36 مرد و 43 زن)
تعداد فارغ التحصيل :
پزشکی عمومی: 578 نفر (269 زن و 309 مرد)
کارشناسی ارشد: 22 نفر (13زن و 9 مرد)
تعداد رشته های تحصيلی :
پزشکی ( دکترای حرفه ای )
ميکروب شناسی ( کارشناسی ارشد )
دستياری تخصصی اطفال
علوم تشريحی ( کارشناسی ارشد )
بيوشيمی بالينی ( کارشناسی ارشد )
ويروس شناسي ( کارشناسی ارشد )
فارماکولوژی ( PhD )- گرايش سم شناسی (مشترک با دانشگاه علوم پزشکی تهران )
دستياری تخصصی زنان
دستياری تخصصی داخلی
دستياری تخصصی بيهوشی ومراقبتهای ويژه
دستياری تخصصی روانپزشکی
دستياری تخصصی جراحی عمومی
تعداد اعضاء هيئت علمی : 135 نفر می باشد که از اين تعداد 33 نفر در گروههای آموزشی علوم پايه و 102 نفر در گروههای آموزشی بالينی فعاليت دارند .
دانشکده پیراپزشکی
در سال 1374 تشکيل آموزشکده پيراپزشکی و همچنين پذيرش در دورشته علوم آزمايشگاهی بهداشت عمومی(گرايش بهداشت خانواده)به شورای گسترش پيشنهاد گرديد. در سال 1374 ايجاد دو رشته فوق الذکر مورد موافقت شورای گسترش قرار گرفت ودرنهايت در سال 1375باتاسيس آموزشکده پيراپزشکی موافقت قطعی به عمل آمد.
در سال 1375 و بعد ازتاسيس آموزشکده پيراپزشکی گرگان دو رشته اتاق عمل وهوشبری که زير مجموعه رشته های پيراپزشکی محسوب می شوند از دانشکده پرستاری بويه منفک و به آموزشکده پيراپزشکی ملحق گرديد. همچنين در سال 1379 رشته های بهداشت محيط درمقطع کاردانی ودر سال 1380 رشته مبارزه با بيماريها نيز به جمع رشته های آموزشکده اضافه گرديدند.
در تير ماه 1386 بر اساس مصوبه هيئت امنا دانشگاه و همچنين براساس مصوبه شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور در مورخه 17/8/87 ، آموزشکده به دانشکده ارتقاء يافت.
در حال حاضر دانشکده پيراپزشکی در 3 رشته اتاق عمل (مقطع کارشناسی)، هوشبری(مقاطع کارشناسی پيوسته و ناپيوسته )،علوم آزمايشگاهی(مقطع کارشناسی پيوسته و ناپيوسته ) دانشجومی پذيرد.
مراجع:
سایت دانشگاه www.goums.ac.ir
مرجع فارسی ویکیپدیاwww.fa.wikipedia.org
