معرفی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

آشنایی با دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ...

معرفی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

اطلاعات عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

استان سیستان و بلوچستان با وسعت 187502 کیلومتر مربع در منطقه جنوب شرق کشور واقع شده و دارای 1100 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای پاکستان و افغانستان و 300 کیلومتر مرز آبی مشترک با دریای عمان می باشد و براساس آخرین تقسیمات کشوری دارای 14 شهرستان، 36 مرکز شهری، 40 بخش، 102 دهستان و 8908 آبادی کد دار است.

استان سیستان و بلوچستان از دو ناحیه شمال و جنوب تشکیل شده است. سیستان امروزی که قسمت شمالی استان را در برمی گیرد و بلوچستان که در جنوب استان واقع شده است.

لهجه مردم سیستان، سیستانی و لهجه مردم بلوچستان، بلوچی است. به جز مردم سیستانی و بلوچ، مهاجرین سایر استانهای کشور نیز در استان سکونت دارند. 85/99 درصد جمعیت را مسلمانان شیعه و سنی تشکیل می­دهند.

دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و زابل عهده دار خدمات آموزشی- پژوهشی- بهداشتی و درمانی استان می باشند. دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1365 تأسیس شده و در حال حاضر دارای 7 دانشکده فعال در رشته های پزشکی و پیراپزشکی و 13 بیمارستان آموزشی- بهداشتی- پژوهشی- درمانی می باشد.

براساس نیازسنجی انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1383 بیماریهایی چون مالاریا، سل، تالاسمی و سوء تغذیه از جمله معضلات سلامت منطقه تعیین شدند. با گذشت زمان و انجام تحقیقات و اقدامات بهداشتی درمانی و آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر بیماریهای شایع تغییر یافته و چهره سلامت دگرگون شده است.

هم اکنون تعداد 4 مرکز تحقیقاتی مصوب دارای موافقت قطعی و اصولی و یک مرکز توسعه تحقیقات بالینی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حال فعالیت می باشند. ماهنامه تحقیقات علوم پزشکی زاهدان دارای رتبه علمی- پژوهشی از کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور و مجلات انگلیسی زبان Health Scope    , High Risk Behaviorاز دیگر انتشارات دانشگاه می باشند.

اهداف

ارتقاء کمی و کیفی تحقیقات و تولید دانش

  • افزایش تعداد طرحهای تحقیقاتی

  • افزایش تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر داخلی و خارجی

  • افزایش تعداد کتب تألیفی مصوب کمیته تألیف و ترجمه دانشگاه

  • ارتقاء جایگاه مجله علمی- پژوهشی دانشگاه

  • راه اندازی مجلات علمی- پژوهشی جدید

  • راه اندازی مراکز توسعه تحقیقات بالینی

  • افزایش تعداد طرحهای تحقیقاتی مراکز تحقیقاتی مصوب

  • افزایش تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر داخلی و خارجی

  • مراکز تحقیقاتی مصوب

گسترش ارتباطات ملی و بین المللی

  • برگزاری سالانه 2 سمینار

  • افزایش مقالات ارائه شده توسط اعضاء هیئت علمی و کارکنان در سمینارها

  • افزایش تفاهم نامه های (توافقنامه های) فی ما بین دانشگاه با سایر مراکز و دانشگاههای داخل و خارج از کشور

  • افزایش تعداد طرحهای تحقیقاتی مشارکتی (چندمرکزی) داخلی و خارجی

  • اعزام اعضاء هیئت علمی جهت فرصتهای مطالعاتی کوتاه مدت

توسعه تحقیقات کاربردی و مبتنی بر اولویتهای تحقیقاتی دانشگاه و اصول اخلاق در پژوهشهای پزشکی

  • بازنگری فرآیند تعیین اولویتهای تحقیقاتی متناسب با نیاز جامعه

  • افزایش طرحهای تحقیقاتی در راستای اولویتهای تحقیقاتی

  • کوتاه نمودن فرآیند تصویب طرحهای در راستای اولویت ها

  • حمایت ویژه از طرحهای کاربردی و در راستای اولویت ها

  • سفارش تحقیق درخصوص موضوعات اولویت دار به محققین

  • تشکیل منظم جلسات کمیته اخلاق

ارتقاء جایگاه کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه

  • فعال سازی کمیته های تحقیقات دانشجویی دانشکده ها

  • افزایش جلب مشارکت دانشجویان از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی- پژوهشی

  • افزایش تعداد طرحهای تحقیقاتی دانشجویی

  • افزایش تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر داخلی و خارجی

  • افزایش تعداد مقالات ارائه شده در سمینارها و کنگره ها

  • برگزاری تورهای علمی- تحقیقاتی

  • انتشار مجله علمی

ارتقاء توانمندیهای حوزه های پژوهش و واحدهای تابعه در راستای ارتقاء و مستندسازی فعالیتهای پژوهشی

  • افزایش اختیارات تفویض شده به واحدهای تابعه فعال دارای قدرت نظارت

  • برگزاری سالانه حداقل یک کارگاه آموزشی توانمندسازی مرتبط با فعالیتهای سازمانی جهت کارشناسان واحدهای تابعه

  • انجام خود ارزیابی سالانه

  • اتصال سایر واحدها به سامانه پژوهشی دانشگاه

  • تعیین و بازنگری اولویتهای تحقیقاتی و هدایت تحقیقات در راستای اولویتها

ساماندهی نظام اطلاعاتی و توسعه فن آوری اطلاعات

  • راه اندازی سامانه علم و فناوری دانشگاه و اتصال آن به سامانه سمات

  • ارتقاء و افزایش بانکهای اطلاعاتی

  • افزایش تعداد نقاط دسترسی به شبکه

  • ایجاد و توسعه اینترنت بی سیم

  • ایجاد مدیریت فن آوری اطلاعات جهت بهره گیری آنی از اطلاعات به منظور تصمیم گیری صحیح مدیریتی

  • ایجاد سیستم Portalدانشگاه و به کار گیری مودمهای پرسرعت

  • افزایش پهنای باند اینترنت

نهادینه کردن پژوهش در تمام سطوح نظام سلامت اعم از نظام ارائه خدمات، آموزش و پژوهش

  • آگاه سازی کارکنان نسبت به اقدام پژوهی

  • افزایش طرح های اقدام پژوهی

  • توانمندسازی اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان جهت انجام تحقیق از طریق

  • برگزاری سمینارها و کارگاههای اقدام پژوهی در ارتقاء سلامت

  • ایجاد جایگاه و ضوابط مناسب جهت حمایت از اقدام پژوهی

  • جلب مشارکت سازمانهای مرتبط با سلامت جامعه و سطوح مختلف داخلی در امر تحقیق

اصلاح و استقرار ساختار تشکیلاتی مناسب سازمانی معاونت تحقیقات و فناوری

  • اصلاح ساختار سازمانی به منظور ایجاد معاونت تحقیقات و فناوری مستقل

  • اصلاح ساختار نیروی انسانی

  • تأسیس مراکز تحقیقاتی جدید

  • اخذ مجوز قطعی مراکز تحقیقاتی دارای موافقت اصولی

  • تدوین چارت سازمانی و اخذ مجوز استخدام مراکز تحقیقاتی مصوب قطعی

بخش ها

معاونت ها

1- معاونت پشتیبانی

2- معاونت آموزشی

3- معاونت تحقیقات و فنآوری

4- معاونت فرهنگی و دانشجویی

5- معاون بهداشتی

6- معاون غذا و دارو

7- معاون درمان

بیمارستان ها (مرکز آموزشی درمانی)

1- مرکز آموزشی درمانی امام علی (ع)

2-مرکز آموزشی درمانی خاتم الانبیاء (ص)

3- مرکز آموزشی درمانی بوعلی

4- مرکز آموزشی درمانی بهاران

5- مرکز آموزشی درمانی چشم پزشکی الزهراء (س)

6- بیمارستان رازی سراوان

7- بیمارستان 22 بهمن نیکشهر

8- بیمارستان امام علی (ع) چابهار

9- بیمارستان امام خمینی (ره) خاش

10- بیمارستان ایران ایرانشهر

11- بیمارستان خاتم الانبیاء ایرانشهر

دانشکده پزشکی

دانشکده پزشکی زاهدان در سال۱۳۶۵با تعداد کمتر از 10 نفر عضو هیات علمی و پذیرش تعداد ۲۸ نفر دانشجوی پزشکی فعالیت آموزشی خود را شروع نمود پذیرش دانشجو تا سال۱۳۷۸بین ۱۲۵-۹۰ نفر افزایش یافت و پس از آن تا سال ۱۳۸۴ به ۶۰-۴۰ نفر تقلیل پیدا کرد و از سال۱۳۸۵تا کنون به ۷۰ نفر افزایش یافت این دانشکده هم اکنون در ۸ رشته تخصصی بالینی (چشم پزشکی، داخلی، جراحی عمومی، کودکان، زنان و زایمان، عفونی، رادیولوژی، بیهوشی) و ۶ رشتهکارشناسی ارشد(میکروب شناسی، انگل شناسی، بیوشیمی، فیزیولوژی،روانشناسی بالینیو تشریح) و رشته کارشناسی تغذیه و دوره پودمانی مدیریت عالی بهداشت (MPH) با تعداد ۷۸۳ دانشجو فعالیت آموزشی دارد از جمله تغییرات چشم گیردانشکده پزشکیفضای مناسب دانشکده و تاسیس بیمارستان امام علی (ع) با ۴۲۶ تخت در محدوده مجتمع پردیس دانشگاه و همچنینراه اندازیخوابگاه خانمها و ساخت خوابگاه آقایان در مجتمع می باشد.

توانمندیها

دارای آزمایشگاه های مجهز

مراکز تحقیقاتی متعدد

داشتن دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تخصص

موفقیت های پژوهشی

  • تاسیس  دو مرکز تحقیقاتی: ژنتیک در بیماریهای غیر واگیر و سلامت بارداری

  • اخذ موافقت اصولی پژوهشکده سل مقاوم بر درمان

  • کسب رتبه نشریه برگزیده در هفدهمین جشنواره رازی توسط مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان

  • کسب رتبه مجله درجه یک توسط مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان

  • تبدیل شدن مجله تحقیقات علوم پزشکی از دوماهنامه به ماهنامه

  • ایندکس شدن مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان در پایگاه DOAJ و  OPEN J-Gate

  • کسب جایزه ویژه بنیاد کویت برای کنترل سرطان و بیماریهای قلبی- عروقی و دیابت در منطقه مدیترانه شرقی در سال 2011 توسط دکتر علیرضا انصاری مقدم- عضو هیئت علمی دانشگاه

مراجع:

 سایت دانشگاه http://www.zaums.ac.ir

 مرجع فارسی ویکیپدیاwww.fa.wikipedia.org

Menu