معرفی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

آشنایی با دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان..

معرفی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

پس از پيروزی انقلاب اسلامی در راستای سياستهای دولت جمهوری اسلامی برای گسترش آموزش پزشکی, خدمت رسانی بيشتر و بهتر و تمرکززدايی نعمت های فراوانی در سطح کشور حاصل شد که يکی از نعمات بی شمار و قابل ستايش انقلاب اسلامی در استان کرمان تاسيس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی رفسنجان می باشد اين دانشگاه در سال 1365 جهت برآورده شدن اهداف فوق آغاز به کار کرد در ابتدای امر با پذيرش دانشجو تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی کرمان در رشته پرستاری و پزشکی فعاليت نمود. تا اين که در سال 1370 استقلال يافت و با عنوان دانشکده علوم پزشکی ادامه فعاليت داد و نهايتاً در سال 1371 موافقت اصولی برای تبديل دانشکده به دانشگاه به عمل آمده و دانشکده علوم پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی رفسنجان مبدل شد.

اين دانشگاه دارای چهار حوزه معاونت و هشت حوزه مديريت می باشد که معاونتها شامل معاونت پشتيبانی, معاونت درمان و دارو, معاونت بهداشتی و معاونت آموزشی, پژوهشی, دانشجويی و فرهنگی می باشد و حوزه های مديريت نيز شامل آموزشی, پژوهشی, دانشجويی, اداری, مالی, تشکيلات و بودجه برنامه ای, دارو غذا ودرمان می باشند. شوراهای دانشگاه شامل شورای دانشگاه, شورای آموزشی, شورای فرهنگی و شورای پژوهشی است و دانشکده های تابعه شامل پزشکی, دندانپزشکی و پرستاری و مامايی و پيراپزشکی هستند که آموزش دانشجويان رشته پزشکی, دندانپزشکی, پرستاری, مامايی, راديولوژی, علوم آزمايشگاهی, هوشبری, اتاق عمل را بر عهده دارند اعضای هيئت علمی در اين دانشگاه حدود 144 نفر هستند و تا کنون در حدود 5000 نفر در رشته های فوق الذکر فارغ التحصيل شده اند.

از نقطه نظر کيفيت آموزشی در اين دانشگاه می توان به کثرت قبولی فارغ التحصيلان اين دانشگاه آزمونهای ورودی به مقاطع بالاتر اشاره کرد ضمن اينکه در شهريور ماه سال 1381 اين دانشگاه در امتحان جامع علوم پايه پزشکی در بين دانشگاههای شرکت کننده کمتر از 50 نفر, رتبه اول و در بين کل دانشگاهها ی علوم پزشکی کشور رتبه دوم را کسب نموده و در سال 1379 نيز مقام دوم را در سطح کشور کسب کرده است. مراکز آموزشی درمانی و بيمارستانی شامل بيمارستان حضرت علی ابن ابيطالب (ع), بيمارستان مرادی , زايشگاه نيک نفس, 12 مرکز بهداشتی و درمانی شهری, 18 مرکز بهداشتی درمانی روستايی, مرکز تسهيلات زايمان, مرکز فوريتهای پزشکی, پايگاه بهداشتی مرکز کنترل و نظارت بر مواد غذايی و آشاميدنی و..... می باشد. مراکز خوابگاهی شامل: خوابگاه امين(دختران), خوابگاه امام (پسران) و خوابگاه متاهلين می باشد. همچنين مراکز آموزشی ديگری شامل دبيرستان بهياری و آموزشگاه بهورزی نيز زير مجموعه اين دانشگاه هستند و از جهت امکانات ورزشی کارکنان و دانشجويان يک مجموعه ورزشی مجهز به سالن بدنسازی, سالن چند منظوره واليبال, بسکتبال, فوتسال, بدمينتون, سالن تنيس روی ميز و ورزشهای رزمی و يک زمين چمن در اختيار دانشجويان و کارکنان قرار دارد.

معرفی

سنگ بنای آموزش عالی درشهرستان رفسنجان با تاسیس مجتمع آموزش عالی بهداشت‌کاران دهان و دندان در مقطع کاردانی در سال۱۳۶۱نهاده شد. در سال ۱۳۶۵دانشکده علومپزشکی رفسنجان زیر نظردانشگاه علوم پزشکی کرمانفعالیت آموزشی خود را آغاز کرد. در سال۱۳۷۱پس از اخذ موافقت اصولی جهت تبدیل مجتمع آموزشی بهداشت‌کاران دهان و دندان به دانشکده دندانپزشکی، سرانجام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی رفسنجان تاسيس گرديد. تاکنون ۱۸ دوره دانشجويان رشته پزشکی عمومی ازدانشکده پزشکیفارغ‌التحصيل شده‌اند. در حال حاضر ۲۸۸ دانشجو در مقاطع مختلف دوره پزشکی در اين دانشکده مشغول به تحصيل می‌باشند.

این دانشگاه دارایشش حوزه معاونت و هشت حوزه مدیریت می باشد که معاونتها شامل معاونت پشتیبانی, معاونت درمانمعاونت غذا ودارو, معاونت بهداشتی و معاونت آموزشی, پژوهشی, معاونت دانشجویی و فرهنگی می باشد و حوزه های مدیریت نیز شامل آموزشی, پژوهشی, دانشجویی, اداری, مالی, تشکیلات و بودجه برنامه ای, دارو غذا ودرمان می باشند. شوراهای دانشگاه شامل شورای دانشگاه, شورای آموزشی, شورای فرهنگی و شورای پژوهشی است و دانشکده های تابعه شامل پزشکی, دندانپزشکی و پرستاری و مامایی و پیراپزشکی هستند که آموزش دانشجویان رشته پزشکی, دندانپزشکی, پرستاری, مامایی, رادیولوژی, علوم آزمایشگاهی, هوشبری, اتاق عمل را بر عهده دارند اعضای هیئت علمی در این دانشگاه حدود 144 نفر هستند و تا کنون در حدود5000 نفر در رشته های فوق الذکر فارغ التحصیل شده اند. اين دانشگاه شامل دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری- مامايی و پيراپزشکی است و به آموزش دانشجويان در رشته‌های مختلفدکترای حرفه‌ایپزشکی، دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی،کارشناسی ارشدبيوشيمی، کارشناسی ارشد فيزيولوژی، کارشناسی پرستاری، کارشناسی علوم آزمايشگاهی، کارشناسی مامايی، کارشناسی راديولوژی، کارشناسی هوشبری، کارشناسی اتاق عمل، کاردانی فوريت‌های پزشکي می‌پردازد.

اهداف

تربیت نیروی انسانی متعهد و کارآمد بر اساس نیازهای جامعه در علوم پزشکی

بهبود عملکرد حرفه ای دانش آموختگان متناسب با نیازهای در حال تغییر و پیشرفت علوم

تولید دانش و فن آوری نوین در عرصه آموزش و بهداشت و درمان

بهبود کمی و کیفی ارائه خدمات بهداشت و درمان

حفظ و ارتقا جایگاه دانشگاه به عنوان سازمانی پیشرو در سطح ملی منطقه ای و جهانی

دانشکده پرستاری و مامایی و پیراپزشکی

تاریخچه دانشکده

دانشکده پرستاری مامايی و پيراپزشکی رفسنجان از سال ۱۳۶۵ هم زمان با تأسيس دانشکده پزشکی در اينشهرستان اقدامبه پذيرش دانشجو در رشته کاردانی پرستاری نمود. در سال ۱۳۶۶ مقطع کاردانی رشته پرستاری به کارشناسی ارتقاء يافت. در سال ۱۳۶۷ دانشکده پرستاری از دانشکده پزشکی تفکيک و به مکان جديد(محل فعلی) منتقل و تحت عنوان دانشکده پرستاری و مامايی شروع به فعاليت نمود و در سال ۱۳۶۸ پذيرش دانشجو در مقطع کاردانی مامايی نيز انجام شد.

امکانات دانشکده

کتابخانه، مرکز کامپيوتر، سمعی بصری، آزمايشگاه های فيزيک، خون شناسی و راديولوژی، skill lab، سالن کنفرانس و آمفی تئاتر، سالن اجتماعات، دوزاده کلاس درس، نمازخانه

 بخش ها

معاونت آموزشی وپژوهشی

معاونت دانشجویی و فرهنگی

معاونت غذا دارو

معاونت بهداشتی

معاونت درمان

معاونت پشتیبانی

توانمندیها

  • آزمایشگاه مواد غذایی که یکی از مجهزترین آزمایشگاههای مواد غذایی کشور مطابق با بالاترین استانداردهای اروپا می باشد

  • مراکز تحقیقاتی متعدد

  • داشتن دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تخصصی

  • تاسیس مرکز رشد

بیمارستان ها

  • بیمارستان علی‌بن‌ابی‌طالب

  • بیمارستان مرادی

  • زایشگاه نیک‌نفس

 موفقیت های پژوهشی

 چاپ مجله

Journal Of Occupational Health &Epidemiology1-

2- مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

3- تربیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی

4- تاسیس مرکز رشد وفناوری سلامت دانشگاه به منظور حمایت از کلیه افراد دارای ایده های کارآفرینانه مبتنی بر فناوری اطلاعات پزشکی ونوآوری دانش آموختگان دانشگاهی وسایر صاحبان ایده های کاری ،خدماتی وتولیدی

5- مراکز تحقیقاتی متعدد

6- افزایش تعداد مقالات به بیش از دو برابر نسبت به سال 89

7- افزایش تعداد مقالات ایندکس شده درIsI به بیش از دو برابر نسبت به سال 89

پیام معاونت پژوهش

تولید علم که از اصول اصلی و دلیل غایی وجود دانشگاهها می باشد، جز با برنامه ریزی اصولی واستراتژیک تحقیق و پژوهشی در عرصه محیط های آموزشی و تحقیقاتی امکان پذیر نخواهد بود .دانشگاه علوم پزشکی رفسنجانبا اتکا بر توسعه آموزشی و پژوهشی چشمگیر خود در سالهای اخیر،بستریمناسب با امکانات و تجهیزات و برنامه ها ی روشی و عملیاتی در جهت تولید علمتدارک دیده است و امید دارد تا با همکاری تمامی اساتید فرهیخته و دانشمند سراسر کشور و بلکه خارج از کشور که سودای سربلندی این ملت با فرهنگ را در سر دارند، قله های رفیع موفقیت را فتح نماید.

مراجع:

سایت دانشگاه  http://www.rums.ac.ir

مرجع فارسی ویکیپدیاwww.fa.wikipedia.org

Menu